בריאות הוואגינה היא עניין שמטריד רבות - בין אם זו הפטריה שחזרה, הפחד מדלקת או החשש מלהדיף ריח רע. יצאנו לבדוק אילו מיתוסים בתחום ההיגיינה הנשית עומדים במבחן התוצאה, ואלו הממצאים:

סבונים אינטימיים, בכלל צריך את זה?

סבונים אינטימיים מאוד נפוצים בקרב נשים, אבל האם הם הכרחיים לשמירה על היגיינה או שמא מדובר במיתוס? "הבעיה המרכזית בסבונים אינטימיים היא שמעבר לכך שהם מלאים בחומרים כימיים שהוכחו כמזיקים, הם גם מטשטשים את הריח וההפרשות הטבעיות, שיכולים להוות סימפטומים לבעיה", אומרת קרין טיומקין, הומיאופטית קלאסית. "יתרה מכך, אין שום יתרון רפואי בשימוש בהם על פני כל סבון אחר". טיומקין ממליצה להשתמש בסבונים טבעיים או אורגניים ללא פראבנים וללא SLS. אז אם תהיתן, אפשר לוותר על סבונים אינטימיים.

>> כבר עשיצתם לנו לייק בפייסבוק?

 שטיפות פנימיות, זה בריא?

שטיפות פנימיות מומלצות בדרך כלל כדרך טיפול לבעיה חיידקית בוואגינה, ואינן מומלצות לשימוש באופן קבוע. איך עושים את זה? ממלאים מזרק פלסטיק מיוחד בקפסולת פרוביוטיקה מהולה במים או בחומץ תפוחים מהול ומזריקים לחלל הפנימי של הואגינה. חומץ ידוע בסגולותיו האנטי דלקתיות, אך יש סכנה שיפגע באיזון התקין של חומציות הרחם. טיומקין מאמינה כי "בבעיות של דלקות נרתיקיות יש לטפל נכון, ולא לנסות לשטוף אותן."

amazonחמישייה, 12.01, וגינה (צילום: burntimpressions)
פחמימות ריקות וסוכרים יכולים לגרום לפטרייה | צילום: burntimpressions

מוצרי היגיינה נשית יכולים לגרד?

בתחבושות, פדים וטמפונים קיימים חומרים כימיים אשר יכולים לגרות את שפות הנרתיק לנשים רגישות יותר. את הטמפונים, לדוגמה, טובלים בכלור על מנת ליצור את המראה הלבן הבוהק. למי שסובלת מגירוי וגירוד כתוצאה משימוש במוצרים אלה, קיים מבחר של מוצרים אורגניים חלופיים. מה שכן, חשוב לבדוק במידה ומופיע גירוי שלא מדובר בפטרייה.    

אנטיביוטיקה - גורמת לפטריות?

אחת התופעות של אנטיביוטיקה היא הפרת האיזון החומצי ברחם, מה שמוביל להתפתחות פטרייה. האנטיביוטיקה בעצם משמידה את החיידקים הלקטובציליים בפלורה של הנרתיק - חיידקים החשובים לבריאות הוואגינה ומתחרים בפטריות. ד"ר אחינעם לב שגיא, רופאת נשים העוסקת בתחום דלקות הנרתיק ומחלות הפות, ממליצה לקחת טיפול פרוביוטי לצד נטילת האנטיביוטיקה (יש להקפיד על הפרש של שעתיים זה מזה כדי לא לפגום ביעילות הטיפול), או לאחר הטיפול האנטיביוטי בשביל לחזיר את האיזון  לסביבת הנרתיק.

>> וגם: איך מפענחים בדיקת הריון ובדיקות הורמונאליות?

תחתונים צמודים - מזיק או מדליק?

את מרגישה גירוי לא נעים וחוששת שהפטרייה בדרך? ד"ר לב שגיא ממליצה לאוורר את אזור הוואגינה כמה שיותר. "רצוי להמעיט בלבישת בגדים צמודים מידי או תחתונים צמודים מידי, ואפילו כדאי לישון בלי תחתונים". תחתונים מבד נושם יותר, כמו כותנה, יכולים לתרום לתחושה נעימה יותר. ולגבי חוטיני, השתמשי בזהירות.

אישה באמבט (אילוסטרציה: אימג'בנק / Thinkstock)
לנשים בעלות רגישות מומלץ להתקלח אחרי סקס | אילוסטרציה: אימג'בנק / Thinkstock

על טעם ועל ריח

נשים רבות חושבות שלוואגינה שלהן יש ריח רע, איך מטפלים בבעיה? לטענתה של טיומקין, ישנו רצון לדכא את הריח הטבעי של הוואגינה מתוך מחשבה מוטעית שמדובר ב"ריח רע" אך זה לא נכון. "הריח הטבעי של הוואגינה הוא אינדיקציה לבריאותה". ברגע שאת מרגישה שהריח השתנה, יכול להיות שמדובר בחוסר איזון חיידקי". במקרה שכזה, ממליצה ד"ר לב שגיא ללכת לרופא הנשים להיבדק.

מקלחת אחרי סקס

לגבי ההנחה לפיה יש לשטוף את הוואגינה לאחר קיום יחסים מין, אין המלצה חותכת לכאן או לכאן. מה שכן, לנשים בעלות נטייה לפתח דלקות בדרכי השתן, מומלץ להקפיד על הטלת שתן אחרי סקס. ד"ר לב שגיא מסבירה כי "ריקון השלפוחית יסלק את החיידקים שהצטברו באזור ולרוב תמנע דלקות שתן."

תזונה בריאה לוואגינה בריאה

  לתזונה יש קשר ישיר לשמירה על איזון החומציות בסביבת הנרתיק. טיומקין טוענת כי "בעוד שאכילת פחמימות ריקות ומזונות מעובדים יכולה לגרום להתפתחותה של פטרייה, תזונה ממזונות מלאים דוגמת האורז המלא, קמח מלא, שיפון מלא ומזונות חלבונים שלמים, עוזרת לשמירה על איזון החומציות ולחיזוק סביבת הנרתיק ובכך מסייעת במניעת דלקות ופטריות". בנוסף, טיומקין ממליצה להימנע מאכילת שמרים שכן הצטברותם יכולה אף היא לגרום לפטרייה.

>>עוד כתבה שעשויה לעניין אותך: הטור של ד"ר ערן מילצ'ר על סקס שבשגרה 

*ייעוץ: ד"ר אחינועם לב שגיא, רופאת נשים העוסקת בתחום דלקות הנרתיק ומחלות הפות, קרין טיומקין, הומיאופתית קלאסית מתמחה בטיפולים בנשים, ילדים ותינוקות

 >> ממסיר איפור ועד דאודורנט: מה אפשר לעשות עם שמן קוקוס?