איילת היא דיילת. בכל פעם שהמטוס נחת, היא הרגישה שהאוזן שלה מתפוצצת מכאבים. היא לא הרגישה שום הקלה כשניסתה ללעוס מסטיק, לפהק, לפמפם או לבלוע רוק. הכאבים היו בלתי נסבלים. איילת, ואיתה כאחוז אחד מהאוכלוסייה, וביניהם לא מעט ילדים, סובלים מבעיה רפואית כרונית שנקראת: חוסר תפקוד של תעלת חצוצרת השמע באוזן. כשאינה מטופלת הבעיה יכולה לגרום, עם הזמן, לירידה בשמיעה. רבים מהמתמודדים עם הבעיה לא יודעים שיש לה טיפול. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

תפקידה של תעלת חצוצרת השמע הוא לאזן לחצים בין החלל הסגור שבאוזן ללחצים שמחוץ לגוף במצבים הגורמים לשינוי לחצים. למשל, בטיסות, בנסיעות בכבישים תלולים, בעליה מהירה במעלית, ובצלילות בים או בבריכה. מלבד איזון לחצים, חצוצרת השמע מעורבת גם בתהליך השמיעה. באוזן בריאה, ישנה שמירה על לחץ קבוע המתאים להעברת גל הקול. שינוי בלחץ הקבוע משפיע על איכות השמיעה. 

בריאות האוזן והשמיעה תלויים באוורור תקין של חללי האוזן. במצב תקין תעלת השמע, שלרוב נמצאת במצב סגור, נפתחת בשיטות שונות: בליעה, פיהוק, לעיסת מסטיק, פתיחה וסגירה של הפה ופמפום. אבל, כאשר תעלת חצוצרת השמע לא מתפקדת, אין איזון לחצים ואוורור תקין של חללי האוזן. אצל הסובלים מהבעיה הלחץ לא משתחרר וגורם לכאבים, פצפוצים  ותחושת "מלאות" תמידית באוזן. בהחמרת המצב, הנזק עלול להיות משמעותי. ילדים ומבוגרים עם הבעיה עלולים לסבול מהצטברות נוזלים באוזן תיכונה ואף מדלקות האוזן התיכונה. 

איך מטפלים בחצוצרת השמע?

בעבר טיפלנו בסובלים מהיצרות של חצוצרת השמע באמצעות תרופות וניתוח כפתורים. במקרה של איילת הדיילת, שנאלצה להתמודד יום-יום עם נחיתות המטוסים, עשינו ניתוח כפתורים כדי לאוורר את האוזן. זה לא טיפל בשורש הבעיה, אלא רק עקף את הליך האוורור הטבעי של האוזן, באמצעות ניקוב עור התוף והחדרת צינורית אוורור (כפתור). בעת ההיא, ללא טיפול אחר בנמצא איילת קיבלה מענה חלקי, שסייע לה להתמודד עם הבעיה ולהמשיך בעבודתה. ברוב המקרים, בשונה מאיילת, מבוגרים שסבלו מבעיה דומה לא קיבלו טיפול כלל ונשלחו לביתם עם בשורה מרה שאין טיפול וכי עליהם להתמודד עם סבלם. 

בטיפול בטכנולוגיה חדשנית ופשוטה, שהוא הוא חד-פעמי ואורך כרבע שעה, מחדירים בלון שמרחיב את תעלת השמע לאחר ניפוחו, בדומה לצנתור לב. לאחר מכן, מרוקנים את הבלון מאוויר והוא מוצא החוצה. הטיפול נעשה בהרדמה חלקית במבוגרים והרדמה מלאה בילדים. לרוב, המטופלים משוחררים לביתם לאחר מספר שעות וחוזרים לתפקוד רגיל ביום שאחרי ביצוע הפעולה. עד היום התבצעו בעולם למעלה מ-100,000 הליכי בהצלחה של למעלה מ-70% וללא סיבוכים.

עוד ב-mako בריאות:
>> מה קורה כשלא מחליפים מסכה? רופאה מסבירה
>> רופא איטלקי: "החודש התמונה השתנתה לחלוטין"
>> הגיעה למיון, שוחררה עם משככי כאבים - ומתה

כך תדעו אם גם אתם סובלים מהיצרות של תעלת השמע:

  1. האם אתם סובלים סובל מדלקות אוזניים חוזרות?
  2. האם אתם סובלים מלחץ באוזניים?
  3. האם אתם סובלים מכאב באוזניים?
  4. האם אתם מרגישים שהאוזניים סתומות או שיש תחושה שהאוזניים בתוך מים?
  5. האם יש לכם בעיות אוזניים בצינון או סינוסיטיס?
  6. האם אתם סובלים מרעשי שבירה או פצפוצים באוזניים?
  7. האם אתם שומעים צלצול באוזניים?
  8. האם שמיעתכם עמומה?

אם השבתם בחיוב על רוב התסמינים, פנו לרופא אף אוזן גרון לטיפול בבעיה.

* ד"ר איל יחזקאלי, מומחה לרפואת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש וצוואר, סגן מנהל מחלקת א.א.ג. אסף הרופא.