בשביל להפוך לבריאים יותר זה לא מספיק ללכת לחדר כושר שלוש פעמים בשבוע, וזה גם לא מספיק אם תאכלו רק לחם מלא וירקות אורגניים. הבית שלכם מלא בחפצים שיכולים לסכן את בריאותכם ואתם אפילו לא יודעים את זה. "עד לפני עשור, טוקסיקולוגיה קלאסית היתה מודאגת בעיקר ממערכת הנשימה, המערכת החיסונית וכלי הדם. המודעות להפרעות במערכת האנדוקרינית והמחקר בנושא החלו ממש לא מזמן", אומר ד"ר יהושע מאור, פרמקולוג וטוקסיקולוג באוניברסיטה העברית רחובות ובהדסה עין כרם. "הכל התחיל עם ספר שנכתב בשנות ה-60 של המדענית רייצ'ל קרסון שנקרא האביב הדומם, זה מה שהזניק את התנועה הסביבתית המערבית. ובזכותה יש הרבה יותר מחקרים בנושא בימינו".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ומה שהמחקרים האלה מגלים הוא שרוב החומרים שאנחנו חושבים שהם בטוחים לשימוש למעשה מהווים סכנה ממשית, בעיקר לילדים ולנשים בהריון. מה עושים? לא משתמשים במה שלא הכרחי לכם. בניקיון הקרוב יש לכם המון מה להעיף מהבית - הנה 7 דברים שאתם פשוט חייבים להיפטר מהם:

1. קופסאות פלסטיק | גמישות מסוכנת

גם אחרי שהוציאו מהם את הכימיקל המסוכן ביספינול A, קופסאות אחסון מפלסטיק רבות עדיין מכילות כימיקלים מסוכנים אחרים שמשתחררים בעת חימום במיקרו, או אפילו בעת שטיפתם. "יתרה מכך, ביספנול בי, החומר שמחליף את הביספנול איי נמצא מסוכן באותה המידה", אומר ד"ר מאור. 

"הכימיקלים הבעייתיים ביותר למערכת האנוקרינית (הורמונלית) של בני האדם הם חומרים בשם פתאלאטים. זו קבוצת כימיקלים מלאכותיים שתפקידם הוא לתת לפלסטיק את הגמישות שלו, כך שהוא יהיה יותר כמו גומי", מסביר ד"ר מאור. "ככל שהפלסטיק יותר גמיש, כך תהיה כמות גדולה יותר של החומרים האלה. וככל שהפלסטיק יחומם בטמפרטורה יותר גבוהה, כך הוא יפריש יותר חומרים רעילים".

מה הסכנה? "הדבר הידוע הוא הפרעות במערכת האנדוקרינית. בניסויים על חיות מעבדה נמצא כי אפילו חשיפה לכמויות מאוד קטנות יכולה לגרום למצבים של הפיכת מין, משום שהכימיקל הזה הוא מאוד אסטרוגני", אומר ד"ר מאור. "הסכנה בבני אדם רלוונטית יותר לילדים ולנשים בהריון בשל פגיעה בעובר".

ילד בלונדיני מצחצח שיניים (צילום: istockphoto)
עדיף שהילדים יצחצחו במברשת שיניים מפלסטיק שקוף | צילום: istockphoto

ואם זה לא מספיק כדי להדליק אצלכם נורה אדומה, יש גם את אלמנט הצבע. כאשר מוסיפים צבעים לקופסאות הפלסטיק, זה יכול לגרום לנזק למערכת העצבים המרכזית, בעיקר בילדים. "ככל שהצבע יותר זוהר, זה למעשה מעיד על כמות גדולה יותר של חומרי צבע, שיכולים לפעמים להיות מזיקים למערכת העצבים המרכזית", אומר ד"ר מאור. "לדוגמה, בניסוי על עכברים מצאו כי חשיפה לחומרים האלה מאיצה את תהליך האפופטוזיס, מוות התא".

2. סבון אנטיבקטריאלי | קשר לסרטן

מה שחשוב להבין בהקשר הזה הוא שסבון אנטי בקטריאלי הוא ממש כמו סבון רגיל. יתרה מכך, מנהל המזון והתרופות האמריקני FDA מצא בדוח בשנת 2014 כי סבונים כאלה מכילים כימיקל בשם טריקלוזן שנמצא כמשפיע על הוויסות ההורמונלי בקרב חיות, וזהו חומר כימי שנקשר לסרטן. "מצד אחד, סבון אנטיבקטריאלי הוא סבון ללא ריח, והחומרים שמשבשים פעילות הורמונלית הם לרוב בחומרי הריח, ולמעשה אין עבודות מחקר שמצאו שיש בזה בעיה", אומר ד"ר מאור. "עם זאת, כמו בכל הסבונים שלנו, וגם במוצרי קוסמטיקה ואיפור, יש טריקלוזן, ואפילו יש מחקרים אפידימיולוגיים שמצאו את הקשר בין החומר הזה לבין סרטן בקרב בני אדם".

עוד ב-mako בריאות:
>> מה אתם באמת יודעים על פטמות?
>> לא רק ביצה: 7 מאכלים עם יותר חלבון ממה שחשבתם
>> כבר שטפתם ידיים? תתרחקו ממייבש הידיים הזה 

3. מברשת שיניים ישנה | כי לשיניים שלכם מגיע יותר

אם אתם מצחצחים כמו שצריך, מברשת השיניים שלכם ודאי הופכת לשחוקה מהר מאוד. אל תתעלמו מהשחיקה בסיבים, והקפידו להחליף את מברשת השיניים שלכם בכל חודשיים-שלושה, מברשת שיניים שחוקה היא הרבה פחות יעילה ממברשת שיניים חדשה. מלבד זאת, שימו לב מאילו חומרים עשויה מברשת השיניים שלכם, והקפידו על מברשות שיניים מפלסטיק שקוף, בעיקר בקרב ילדים, משום שהם הכי פגיעים לכימיקלים האלה.

4. מטהרי אוויר | לא כל כך טבעי

על אף שחברות רבות מצהירות על מוצריהן כטבעיים, השימוש בכימיקלים התורמים לעמידות הריח לאורך זמן עדיין נפוץ. כימיקלים כאלה ידועים בכך שהם מסוגלים לפגוע בפוריות. "מטהרי אוויר מפרישים חומרים שעוזרים לגז לצאת, ובחומרים האלה יש גם הרבה פתאלאטים שעוזרים לגז להיות יותר סמיך בתוך האריזה, ויוצאים ביחד עם הגז", אומר ד"ר מאור. "אנחנו נמצאים במצב היום בו אי אפשר לדעת איפה אין פתאלאטים, הם נמצאים כמעט בכל מקום וזה אפילו לא כתוב, ואם כן זה מוסתר תחת הביטוי "חומרי טעם וריח". בארה"ב נעשה ניסוי על 14 סוגים של מטהרי אוויר טבעיים. מתוך 14 המוצרים שנבדקו, ב-12 נמצאו פתאלאטים, על אף שזה לא נכתב בשום מקום ברשימת המרכיבים".

קופסאות פלסטיק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
תחזיקו כמה שפחות פלסטיק בבית, ואם אתם מחממים במיקרו - רק על צלחת | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

5. תיפטרו מהבלגן | שקט נפשי מתחיל בבית

אז אמנם לא מדובר פה בבריאות הגוף אלא בבריאות הנפש, אבל כיום כבר ידוע ברפואה על הקשר החזק שבין השניים. אם אתם מרגישים חוסר יכולת להתרכז במה שחשוב לכם והמחשבות שלכם בבלגן, כדאי שתתחילו לפתור את הבעיות שלכם מבחוץ פנימה. תתחילו בסידור הבלגן שלכם בבית ותקבעו מקומות קבועים לכל דבר ותכבדו את זה. זה ילמד אתכם לקבוע לעצמכם זמנים קבועים להשגת המטרות שלכם.

6. שאריות אוכל | פשוט תשחררו

אחד הדברים הכי קשים בחיים זה לזרוק אוכל, ועוד ככה סתם בלי סיבה. אבל כשזה מגיע לאוכל מבושל, ובעיקר כזה שמכיל בשר, עדיף להיות בטוח ולזרוק את מה שלא אכלתם תוך שלושה ימים. הסיבה לכך היא שמוצרים מן החי יכולים לפתח כל מיני סוגים של חיידקים שיכולים להיות קטלניים לבני אדם כמו ליסטריה. רוצים לשמור אוכל? עדיף להקפיא אותו.

7. קרם הגנה ישן | תוותרו על הפריחה

אתם בטח לא חושבים על זה כשמגיע הקיץ ואתם הולכים לים עם קרם ההגנה שקניתם בשנה שעברה, אבל יש לו תאריך תפוגה. שימו לב לתאריך שרשום ואל תשתמשו בקרם ישן מדי, זה פשוט לא יעזור לכם נגד השמש וזה גם יכול לעשות לכם פריחה, לא חבל? פשוט תקנו חדש.

>> הכל זה מלמעלה: אפילו הגיל בו תאבדו את הבתולין