טיפולי לייזר להסרת שיער הם פתרון נוח ויעיל עבור כל מי שמבקש להיפרד מהשיער המיותר לצמיתות. למרות זאת, מדובר בטיפול יקר שדורש השקעה, זמן וסבלנות. מכשירי הלייזר להסרת שיער ביתית, לעומת זאת, נמכרים כיום כמעט בכל רשת פארם מוכרת, והם פתרון זמין, נוח וזול יותר בהשוואה לטיפולים שמציעים המכונים.

אם אתם מתלבטים אם כדאי לכם לרכוש מכשיר כזה (בכל זאת מדובר בהשקעה לא קטנה), בדקנו עבורכם האם זה מסוכן וכמה זה אפקטיבי?

ד"ר בת שבע מרקוס, מומחית לרפואת עור ב"מאוחדת", עושה סדר: "השוק העולמי מציע מכשירי לייזר שונים להסרת שיער ביתית. יתרונם הגדול נובע מכך שהם מאפשרים לבצע את הטיפול בבית, בנוחות ובעלות נמוכה יחסית לטיפולים המתבצעים במכונים השונים. באופן כללי, אפשר לומר שיעילות ואיכות המוצר משתנות בהתאם לסוג החברה המייצרת. חשוב לבדוק אם המכשיר הינו בעל אישור FDA, ואם הוא מיועד לשימוש הגוף, הפנים או שניהם. בכל מקרה, מומלץ לברר לגבי ציונים ולקרוא ביקורות על המוצרים באינטרנט. המידע רב, עדכני וחשוב".

איך זה בדיוק עובד? "מנגנון המכשירים זהה לזה של אלה שבמכונים. עם זאת מדובר בגרסה קטנה ומוגבלת בעוצמתה, שמטרתה למנוע מהמשתמש טווח טעות גדול מדי. המכשירים פועלים באמצעות אנרגיית אור באורכי גל שונים - לייזר ו-INTENSE PULSED LIGHT, המיועדים להגיע אל תאי הפיגמנט הכהים בשורשי השערות. קרן הלייזר מזהה את הצבע הכהה (חום או שחור) בשורש השערה, ומכה בו מכת חום שהורסת את שורש השערה. מאחר שהמטרה היא השורש הכהה, גל האור לא פוגע בעור שמסביב".

הסרת שיער בבית השחי (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
יעילות גבוהה יותר בבתי השחי ובמפשעות | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

האם המכשירים בטוחים לשימוש?

"היות שמדובר בפעולה שבמהלכה למעשה נוצר נזק תרמי על ידי כוויות חום על גבי שורש השערה, קיים סיכון מסוים לכוויות בעור, שלרוב יופיעו בצורת אדמומית ומראה צרוב, ובשלב הבא הן צפויות להתקלף ולחלוף. במצבים חמורים יותר, כוויות מהסוג הזה עלולות להתבטא בשלפוחיות, בגלדים ובמקרים קיצוניים גם בצלקות. כמו כן, ייתכנו שינויים נלווים של היפופיגמנטציה (כתמים לבנים) או היפרפיגמנטציה (כתמים חומים) באזורי הטיפול".

גבר עובר הסרת שיער (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לרוב לא מדובר בהסרה מוחלטת של השיער אלא בהפחתת כמותו | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מתי לא כדאי להשתמש במכשירים?

"חשוב לדעת שהטיפול אינו מיועד למי שמשתמש בתרופות מסוימות -  גם כשמדובר בטיפול במכון - ולכן חשוב להתייעץ בכל מקרה עם רופא בטרם הטיפול. גם אנשים שנוהגים לשחות בים עלולים לסבול מכוויות ואף מפגיעה בלתי הפיכה בעור עקב טיפולים מהסוג הזה, ולכן הוא אינו מיועד עבורם. בכל מקרה, חשוב להיצמד להוראות השימוש במכשיר, ולהשתמש בו רק באזורים המיועדים לטיפול. בנוסף לכך, מומלץ לנסות את המכשיר על גבי נקודה אחת קטנה בעור לפני שמשתמשים בו על שטח גדול יותר".

קרן ברטוב, קוסמטיקאית רפואית, בעלת קליניקה לטיפולים רפואיים מתקדמים, מציינת סיכון משמעותי נוסף: "אחת הבעיות במכשירים הביתיים נובעת מהעובדה שהם אינם מיועדים לאנשים שסובלים ממחלות כגון אפילפסיה, זאבת וסרטן. למעשה, גם מי שנוטל אנטיביוטיקה עלול להיפגע מהם בעת השימוש". לדבריה, במצבים כאלה עלולות להיגרם כוויות משמעותיות בקרב חולים אלה, שאינם מודעים לסכנה בעת הרכישה.

סוגי האנטיביוטיקה השונים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
גם מי שנוטל אנטיביוטיקה עלול להיפגע בעת השימוש | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

האם מדובר בטיפול אפקטיבי?

"באופן כללי ובהנחה שמדובר במוצר טוב ואיכותי, התשובה היא כן", אומרת ד"ר מרקוס אך מצננת את הציפיות: "חשוב לסייג את הדברים ולומר שלרוב לא מדובר בהסרה מוחלטת של השיער אלא בהפחתת כמותו". ד"ר מרקוס מציינת שהאזורים ה"טובים והבטוחים" ביותר הם בתי השחי והמפשעות, מאחר שאינם נחשפים לשמש, מה שכאמור מפחית את הסיכון לכוויות. "מכיוון שגל האור לא פוגע בשערות בהירות או לבנות, שלהן אין מספיק פיגמנט כהה, התוצאות במקרים האלה לא יהיו טובות מספיק. גם הסרת שיער באזורים שבהם שורש השערה עמוק מדי והעור עבה מדי עשויה להיות בלתי אפקטיבית".

ברטוב מוסיפה: "אני לא חושבת שהמכשירים הביתיים מיועדים למי שמעוניין להשיג תוצאות אפקטיביות וטובות, מאחר שאלה מגיעים לעוצמות נמוכות מאוד ביחס למכשירים שבקליניקות, שמחירם מגיע למאות אלפי שקלים למכשיר עוצמתי וחזק. טיפול מקצועי בקליניקה שבה הוסמך המטפל על המכשיר, הנושא תעודה מקצועית, יבטיח טיפול יעיל יותר. נוסף לכך, אמנם הצלחת הטיפול באזורים כמו בית שחי ומפשעות אכן גדולה יחסית בעת השימוש במכשירים הביתיים, אך עדיין מדובר באופציה פחות אפקטיבית מזו שבמכונים, וכן לרוב מדובר בתוצאות זמניות בלבד".

אז מתי מומלץ להשתמש במכשירים האלה? ד"ר מרקוס מפרטת: "כשמדובר באנשים בריאים, בעלי עור בהיר ושיער כהה שלא נחשפים לשמש, שאינם נוטלים תרופות האסורות לשימוש בזמן טיפולים מהסוג הזה, שאינם סובלים ממחלות המגבירות את הרגישות של העור לאור. בכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם רופא עור בטרם השימוש, כיוון שבמשך הטיפול המטופל נמצא ברשות עצמו".

עוד ב-mako בריאות
>> איך הרסנו את המערכת החיסונית של הילדים שלנו
>> מגפה? בשבועות האחרונים נרשמה התפרצות שעלת
>> הסלפי שהסעיר את הרשת וחולל שינוי בעולם

בשורה תחתונה, מה עדיף – טיפול במכון או טיפול ביתי?

"בגדול, זה תלוי בצרכים ובהעדפות של המטופל. מכשירי הלייזר במכוני הם בעלי עוצמות גדולות יותר, ולרוב המטפל בוחר את העוצמה המתאימה. אמנם העובדה הזאת מעלה את הסיכוי לטעויות אנוש, אך ככל שהמכון יאויש ברופאים רבים יותר, הסיכון הזה פוחת והמטופל יכול ליהנות מהסרת שיער אפקטיבית יותר המתאימה לשימוש על פני שטחים גדולים יותר בעור. יתרון נוסף של המכונים נובע מכך שהם מציעים טיפולים יעילים גם עבור מטופלים בעלי עור כהה או שיער בהיר יחסית, שעבורם כאמור המכשירים הביתיים אינם מספקים מענה. בנוסף, כשמבצעים טיפול במכון לרוב מתמידים יותר בטיפול, ולכן באופן פוטנציאלי התוצאות טובות יותר. למרות זאת, מי שמעוניין להסיר שיער באזורים כגון בתי שחי ומפשעות ולחסוך בזמן, בכסף ויש לו סבלנות עד לקבלת תוצאות, השימוש הביתי בהחלט עשוי להספיק".

ברטוב לעומת זאת, פחות מתלהבת: "אני חושבת שחבל להשקיע כסף במכשיר ביתי שיוכל להעניק תוצאות חלקיות בלבד, במקרה הטוב".