כולנו יודעים שמוצרי חלב שומרים בקירור. אבל איפה אתם שומרים את הטחינה שלכם, הרטבים וקופסאות השימורים? אם התשובה היא "במזווה", לאילן קאשי, מ"מבט בטיחות מזון", יש מה לומר בנושא: "באופן כללי ההנחיה היא לאחסן מוצרי מזווה עד 24 מעלות. לכן, מקום מוצל וקריר כמו מזווה – בהנחה שהוא כזה –  בהחלט יכול לענות על הדרישה הזאת. ואולם, חשוב לדעת שמוצרים מסוימים נוטים יותר להתקלקל בעיקר בימי הקיץ ובייחוד לאחר פתיחתם".

קאשי מסביר שאחד הכללים החשובים ביותר לשמירה על מזון הוא תמיד לפעול בהתאם להוראות היצרן. "מיונז למשל יכול להישמר לפני פתיחה במקום קריר ויבש, אך מיד לאחריו חשוב לשמור אותו במקרר כי הוא מכיל ביצים ומאוד רגיש לקלקול. גם חרדל וקטשופ מומלץ מאוד לשמור בקירור לאחר הפתיחה, החושפת אותם לחמצון ולקלקול חיידקי (מיקרוביאלי)". ומה לגבי שימורים, מוצרים יבשים ורטבים? קאשי מפרט

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מתוקים: פחות רגישים לקלקול

באופן כללי, דברי מתיקה כגון שוקולד, ביסקוויטים וחטיפים מסוכרים פחות נוטים להתקלקל, כיוון שסוכר הוא סוג של חומר משמר. למרות זאת, קאשי מציע שגם במקרה הזה תבדקו מה מציינות הוראות היצרן. מובן שכדאי להפעיל שיקול דעת - גם אם לא מצוין על השוקולד שמומלץ לשמור אותו בקירור, לא בטוח שתעדיפו אותו במצב נוזלי.

מזווה, סוכר הוא סוג של חומר משמר (צילום: Miroslav Pesek, shutterstock)
סוכר הוא סוג של חומר משמר | צילום: Miroslav Pesek, shutterstock

שימורים: שימו לב למצב הקופסה

"חשוב להימנע משימוש בקופסה נפוחה, חלודה עקומה או נוזלת", מדגיש קאשי. כל אלה עשויים להעיד על שינוי בתנאי החמצן במוצר, החושף אותו להתפתחות חיידקית. מעבר לכך, קופסה מעוכה למשל עשויה לגרום לפגיעה בציפוי הפנימי של המוצר, ולחדירה של רעלים כימיקליים לתוכו".

פסטה ואורז: לא חייבים קירור אך מומלץ לאטום היטב לאחר הפתיחה

מוצרים יבשים כמו פסטה ואורז יכולים להישמר במזווה מוצל זמן רב יחסית, אך לאחר פתיחתם, מומלץ לאחסנם בתוך קופסה סגורה ואטומה ללחות שתמנע כניסה של מזיקים.

קטניות: יאללה למקרר

לעומת זאת, "קטניות יותר רגישות לקלקול", מציין ד"ר יוחנן ערבות טכנולוג מזון. "לעיתים עלולים להימצא בהן ביצי חרקים שבתנאים של חום, לחות וחמצן בוקעות ומהן יוצאים תולעים וזחלים, לכן דווקא אותן כן מומלץ לשמור בקירור במהלך הקיץ".

מזווה, הקטניות למקרר (צילום: Fotografiche, shutterstock)
הקטניות למקרר | צילום: Fotografiche, shutterstock

קאשי מוסיף ש"בכל מקרה, אם מבחינים בסימנים דמויי קורי עכביש, ככל הנראה מדובר במזיק שחדר אל תוך אריזת המוצר ולכן לא כדאי להשתמש בו".

טחינה, סויה, בלסמי ושאר רטבים: מומלץ לשמור בקירור לאחר הפתיחה

אמנם רוטב סויה וחומץ בלסמי ככל הנראה יחזיקו יפה גם מחוץ למקרר לאחר שתפתחו אותם, אבל קאשי מציע לא לקחת סיכונים גם במקרה הזה. "מעבר לעובדה שהמעלות הגבוהות המאפיינות את עונת הקיץ עלולות לפגום במוצר מהסוג הזה ולגרום לקלקולו, שמירתו בתנאים חמים עשויה לפגוע גם בטעמו".

טחינה מומלץ לאחר הפתיחה לשמור במקרר עד לתאריך התוקף המצוין, כל עוד היא נשמרת בצורה אופטימלית - כלומר בלי שנגעה בה כף מלוכלכת למשל, או בלי ששהתה פתוחה מחוץ למקרר.

מוצרי תמ"ל: חשוב לשמור באריזה המקורית ובמקום קריר

מאחר שמוצרי התמ"ל למיניהם (תרכובת להכנת מזון לתינוק) משמשים תינוקות ופעוטות – אוכלוסייה רגישה יותר, מומלץ להימנע מהשארתם במקום חם החשוף לשמש, וכן לשמור אותם באריזתם המקורית שעליה מצוין תאריך התוקף. מומלץ לסמן על גבי האריזה את התאריך שבו נפתחה האריזה, מאחר שהשימוש במוצר כזה לרוב מוגבל בזמן לאחר פתיחתו. הרגל זה חשוב גם במקרים שחלילה הורד מוצר מהמדפים והצרכנים מתבקשים שלא לעשות בו שימוש עקב חשש לזיהום.

"מוצרי תינוקות מאוד רגישים לחמצן מאחר שהם מכילים שומן שמתחמצן במגע עם חמצן", מחדד ד"ר ערבות. "בנוסף, מוצרי תינוקות קולטים מהר מאוד לחות ולכן חייבים לשמור אותם במצב אטום".

רסק עגבניות: לשמור במקרר לאחר הפתיחה

בדומה לקטשופ, גם רוטב עגבניות מומלץ לשמור בקירור לאחר הפתיחה. "כל עוד המוצר סגור הוא יישמר לרוב לאורך זמן במזווה מוצל. לאחר הפתיחה ניתן להשתמש בו בתוך יומיים עד שלושה ומומלץ לכסות אותו בניילון נצמד השומר על טריותו וטעמו", מציין קאשי.

טונה, סרדינים ושאר מוצרים מהחי: עד 48 שעות לאחר הפתיחה

קאשי מציין שמוצרים מהחי כגון טונה, סרדינים ולוף חשוב לשמור בקירור לאחר הפתיחה, שכן מדובר במוצרים רגישים ביותר לקלקול חיידקי, בעיקר בקיץ. ניתן להשתמש בהם במצב מקורר עד 48 שעות.

חמוצים: נשמרים במקרר עד 10 ימים

שימורים מוחמצים כגון זיתים, מלפפון במלח או בחומץ נשמרים במזווה במצב סגור זמן רב יחסית בהתאם לתאריך התוקף המצוין. בעת הפתיחה מומלץ לשמור במקרר עד 5 ימים. הסיבה לטווח הזמן הקצר קשורה לדברי קאשי בעיקר לטעמו של המוצר שעלול להיפגע בשימוש ארוך יותר. אך אם המוצר נשמר בתמיסה המקורית שהיתה בתוך קופסת השימורים, הוא יכול להישמר בקירור עד 10 ימים. העניין תקף לדבריו כל עוד משתמשים בכלי נקי ולא מכניסים לתוכו כלים שעלולים לגרום לזיהומו כגון מזלג שהיה בפה רגע לפני.

מזווה (צילום: monticello, shutterstock)
אל תכניסו מזלג לתוך הצנצנת | צילום: monticello, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> הטיפ הסודי של קים יעזור לכם לירידה במשקל
>> אחת ולתמיד: כמה כוסות קפה כדאי לשתות ביום?
>> "אם יובל לא היה מגיע בזמן לבי"ח, הוא היה מת"

תבלינים: עדיף במקרר

תבלין טחון לרוב נשמר טוב יותר במקרר ובכפוף לתאריך התוקף שלו. במקרה שאתם מעדיפים לשמור אותו מחוץ למקרר, קאשי מציע שתוודאו היטב שהוא אטום ואל תשאירו אותו פתוח, למרות הנוחות. כמו כן, מומלץ לשמור את התבלין באריזתו המקורית שעל גביה מצוין תאריך התוקף של המוצר, ולזרוק אותו לאחר שהוא פג. "שימוש בתבלין פג תוקף עלול לגרום לקלקול מזון וגם לטעם לוואי של המזון".

"חשוב לשמור תבלינים בכלי אטום גם במקרר", אומר ד"ר ערבות. "זאת משום שאף שהטמפרטורה בו בדרך כלל אינה עולה על 8 מעלות, יש בו תנאי לחות שעלולים לגרום לקלקולם. באופן כללי, רצוי לשמור תבלינים ובמיוחד קפה דווקא במקפיא, כי זה מאריך את חיי המדף שלהם, עקב התנדפות מועטה יותר של חומרי הבשומת מתוכם. כלומר, התהליכים הכימיים אטיים יותר ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר. בנוסף לכך, חלק מהתבלינים, כמו פפריקה, מכילים אחוז שומן מסוים, ובמקפיא תהליכי חמצון השומנים אטיים יותר. חלקם אף מעוכבים לחלוטין".

שמן: רק במזווה מוצל

הכלל החשוב ביותר בשמירה על טריות השמן הוא להימנע מחשיפתו לאור. האור לדברי קאשי עלול לגרום לחמצונו וקלקולו. לאחר הפתיחה ניתן להשתמש בו בהתאם לתאריך המצוין על גבי האריזה ולהשתמש בו עד 20 שעות כאשר הוא מחוץ לבקבוק.

שמן צמחי (צילום: AlenKadr, ShutterStock)
תרחיקו מהשמש | צילום: AlenKadr, ShutterStock

ריח או מראה רעים אינם הכללים היחידים המעידים על מזון מקולקל

סביר להניח שאם תחליטו לנקות את התיק ותשלפו ממנו פרוסה עם נקניק שהכנתם לפני שבוע ושכחתם לאכול, לא תוכלו להתעלם מהמראה הבלתי מלבב ומהריח החזק שידיף. ואולם, לדברי קאשי לא תמיד קל להבחין בקלקולים של מזונות מסוימים.

דגים, טונה בקופסה זה סבבה (צילום: By Dafna A.meron)
ריח טוב הוא לא תמיד אינדיקציה מספיקה | צילום: By Dafna A.meron

"טונה למשל, יכולה להריח נהדר אחרי ארבעה ימים אך היא אינה מומלצת לשימוש במצב כזה. לעומת זאת, תפוח אדמה נרקב עקב תסיסת חיידקים מסוימים שמפרקים פחמימות וגורמים לסירחון ולעובש". בקיצור, כשמדובר בבטיחות המזון שאתם אוכלים, אל תסמכו רק על חוש הטעם והריח".

ומה לגבי אלכוהול?

מומלץ לשמור בקרור בעיקר כיוון שאלכוהול עלול להתקלקל ולהיות רעיל מאוד, בדרך כלל בהנחה שהוא שוהה בחוץ בין חודש לחצי שנה.

 אם שתיתם אלכוהול שעמד בחוץ בחום תקופה וסבלתם מהנגאובר קשה, יכול בכלל להיות שמה שחוויתם זה הרעלה - זאת יכולה לגרום להתייבשות, להקאות ובמקרים קיצוניים מאוד גם לעיוורון ומוות. לפני פתיחה יש לשמור במקום מוצל וקריר, אבל לאחר פתיחה חובה במקרר. אפשר כמובן גם במקרר יינות שהטמפרטורה בו אידיאלית למי שאוהב לשתות יין בטמפרטורה לא קרה מדי. יינות, אגב, יותר רגישים לקלקול מוודקה למשל.