שאלת השאלות בכל הנוגע לצריכת קפה היא כמה כוסות קפה מומלץ לשתות ביום. למרות שנעשו לא מעט מחקרים בנושא, נראה שחוקרים עדיין אינם תמימי דעים בעניין. כעת מחקר חדש טוען כי מצא את כמות הכוסות האידאלית ללב בריא: ארבע כוסות קפה ביום.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

צוות חוקרים גרמנים, שבראשו עומדים ג'ודית הנדלר ויואקים אלטשמיד, ביולוגים מולקולריים, טוענים כי גילו רמזים לאופן שבו קפה משפיע על הלב שלנו וכמה קפאין עלינו לצרוך מדי יום כדי ליהנות מהיתרונות שלו.

את הניסוי, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי PLOS Biology, הם עשו על רקמות אנושיות ועכברי מעבדה, ובו גילו כיצד הקפאין יכול לשפר את האופן שבו התאים שבכלי הדם שלנו עובדים. למעשה, מה שקפאין עושה זה לגרום לחלבונים מסוימים בתוך תאים של אנשים מבוגרים להתנהג כמו חלבונים צעירים.

קפה עם חלב מוקצף (צילום: יחסי ציבור, ShutterStock)
מפחית סיכון למוות מוקדם | צילום: יחסי ציבור, ShutterStock

סיכון נמוך לדיכאון, סרטן, דמנציה ומחלות לב

"כשאתם שותים ארבע או חמש כוסות אספרסו", הסביר אלטשמיד לביזנס אינסיידר, "נראה שזה משפר את תפקודם של תחנות כוח בתאים שלנו ולפיכך נראה שהוא מגן עלינו". כבר שנים שחוקרים שמים לב כי אנשים שצורכים קפאין נמצאים בסיכון נמוך יותר למוות מוקדם מגורמים שונים, כמו מחלות לב, שבץ או סוכרת. שני מחקרים גדולים; האחד נעשה בארה"ב על יותר מ-400 אלף אנשים והשני על יותר מ-500 אלף אירופאים – הראו כי אנשים הצורכים קפאין מדי יום היו בסיכון נמוך יותר למות בטרם עת (מכל גורם) בהשוואה לאנשים שלא שותים קפה.

עוד ב-mako בריאות:
>> נגמלה מארבעה דברים בלבד - והשילה 70 ק"ג
>> הטעות החמורה שאתם עושים כשאתם מפשירים דגים
>> 5 פריטים שאסור להשאיר ברכב ביום חם

מחקרים אחרים הראו יתרונות בריאותיים נוספים, כמו סיכון נמוך לשחמת הכבד, סיכון נמוך לסוגי סרטן שונים, סיכון נמוך לדמנציה ואלצהיימר ואף סיכון נמוך יותר לדיכאון. עם זאת, ראוי להדגיש כי הניסוי נעשה בעיקר בעכברי מעבדה ולא בבני אדם ולכן מסקנותיו מוגבלות. בנוסף, החוקרים טוענים כי ההמלצה אינה תקפה לאנשים הלוקים בסרטן, מאחר שקפאין גורם להרחבת כלי הדם, מה שמוביל לאספקה גדולה יותר של חמצן לגידול ולפיכך יכול לתרום להתפתחות הגידול.

>> אבל יש סיבה טובה לא לשתות קפה על בטן ריקה

חשוב לציין כי שתיית קפה לא מחליפה דברים אחרים שתורמים לבריאות הלב. "המשיכו לעשות ספורט, לאכול בריא והוסיפו קפה לתזונה שלכם", הסביר אלטשמיד. דבר נוסף שראוי להביא בחשבון, זה שצריכה מוגזמת של קפאין לא תספק יתרונות טובים יותר. יותר מדי קפאין יכול לגרום לדופק מואץ ולפיכך להוביל גם לבעיות בלב. בין שתיים לארבע כוסות קפה ביום יספיקו. ואם אתם לא מחובבי הקפה, תה ירוק יכול לספק לכם יתרונות דומים, מאחר שכמות הקפאין בו דומה לכמות הקפאין בקפה נמס.