כאבי בטן ושלשולים שכיחים מאוד בתקופת הקיץ החמה. "כשהטמפרטורות מטפסות, מזון שעומד בחוץ בתנאים של מעל 30 מעלות נחשף לקלקול, עקב חיידקים שבדרך כלל משגשגים במזג אוויר כזה", מסבירה ד"ר מרינה תמיר, פרמקולוגית וזיהומולוגית.

נא לא להכיר: אי קולי, שיגלה וסלמונלה וקמפילובקטר

את חיידקי המעיים הבאים אתם ממש לא רוצים למצוא בסנדוויץ' שלכם: אי קולי, שיגלה וסלמונלה הם חיידקים שכיחים יחסית לדברי תמיר. "אי קולי למשל, הוא חיידק שמסוגל להתרבות במהירות הבזק ולהכפיל את עצמו תוך דקות בודדות", היא מסבירה. "אמנם רוב סוגי האי קולי עלולים לגרום בעיקר לתחושת אי נעימות בבטן או לשלשול, אך במקרים נדירים ובעיקר כשמדובר באוכלוסייה רגישה כמו קשישים, אנשים שסובלים מכשל במערכת החיסון מסיבות שונות או תינוקות הוא אף מסוגל לגרום למוות", היא מזהירה.

קולי הוא אינו חיידק המעיים היחיד שאוהב לחגוג בתנאי מזג אוויר חמים. "גם חיידקים מסוג שיגלה, קמפילובקטר וסלמונלה יכולים לגרום לכאבי בטן, שלשולים והקאות. אמנם כמות קטנה שלהם ככל הנראה לא תגרום לנזק באוכלוסייה בריאה, אך אם החיידקים האלה מתרבים במזון ששוהה בחוץ ביום חם, וכשמדובר במזון שלא אוחסן ולא טופל בתנאי הגיינה נאותים – עולה הסבירות לזיהום חיידקי שעלול להוביל לשלל תסמינים כגון כאבי בטן, שלשולים ועוד".

טיול משפחתי (צילום: Studio Peace, shutterstock)
אל תקלקלו את הטיול | צילום: Studio Peace, shutterstock

אז מה עושים כשיוצאים לטיול או כששולחים את הילד לבית הספר עם סנדוויץ' שלא נמצא בקירור?

"באופן כללי, תמיד מומלץ לשמור מזון רגיש בתוך קופסה אטומה עם קרח, או לחלופין לאכול אותו תוך זמן קצר מרגע היציאה מהבית", מסבירה תמיר. כדי לעשות סדר, היא מפרטת אילו מזונות רגישים במיוחד לקלקול ואילו פחות:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הרגישים ביותר לקלקול מיונז, בשר ודגים

ד"ר תמיר מסבירה שמזונות כגון: סלטי מיונז, סושי שמכיל דגים נאים, נקניקים למיניהם, ביצים ועוף לא כדאי לארוז ליציאה מחוץ לבית ביום שמש חם אם אתם לא בונים על שימוש בצידנית. "מדובר במזונות רגישים במיוחד שעלולים להתקלקל תוך זמן קצר מאוד.

כריך בשרי (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
ותרו על בשר וביצים בסנדוויץ' | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

לעומת זאת, טונה בקופסה אפשר לקחת לטיול, אך רצוי לפתוח אותה בשטח, כיוון שכל עוד היא אטומה בקופסה היא אינה מכילה שום חיידק. עם זאת, לאחר פתיחתה, מומלץ לצרוך אותה תוך פרק זמן קצר (עד שעה), כיוון שמצב כזה חושף אותה לחיידקים".

גם גבינות נוטות להתקלקל יותר לדברי ד"ר תמיר, ועשויות לצבור חיידקים תוך כמה דקות, "אם כי גבינה צהובה שנשמרת במצב אטום או אצבעות גבינה צהובה יכולות להחזיק עד כשעה גם ללא קירור".

דגים, טונה בקופסה זה סבבה (צילום: By Dafna A.meron)
פתחו את קופסת הטונה רק במקום | צילום: By Dafna A.meron

רגישים אבל פחות: פסטה, אורז ופתיתים

"פחמימות מבושלות כמו פסטה אורז ופתיתים, שמבשלים סמוך ליציאה מהבית, יכולות להחזיק כחצי שעה ללא קירור ועדיף לארוז אותן בתוך מיכל שמבודד את החום. כדאי לשלב בבישול שמן ומלח שבאופן מוגבל יכולים לשמש כחומרים משמרים. אם מדובר במזון מהסוג הזה שאוחסן במקרר ולא בושל ממש בסמוך ליציאה, רצוי לשמור אותו בצידנית, כיוון שסביר להניח שכבר הספיק לצבור כמות חיידקים מסוימת".

ארוחה בקופסה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אורז ימתין לכם רק חצי שעה ללא קירור | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אידאליים ליציאה מהבית: ירקות טריים, שימורים וקרקרים

ד"ר תמיר מציינת כמה אופציות קלות, זמינות ובעיקר כאלה שאינן נוטות להתקלקל מהר, שיתאימו לטיול חם או ליום לימודים ארוך בבית הספר. "ירקות טריים יכולים להחזיק שעות כל עוד אינם נחתכים. כך גם טחינה גולמית או שימורים במצב סגור. עם זאת, כשפותחים אותם רצוי לאחסנם בצידנית עם קרח, כיוון שהם חשופים לחיידקים ונעשים רגישים יותר לקלקול". אגב, אם אתם מחליטים לארוז בקופסה סלט ירקות, תמיר מציעה שתימנעו מהוספת אבוקדו, שנחשב רגיש יותר לקלקול בשל מרקמו. רצוי להוסיף לסלט לימון טרי סחוט וגם מלח, שכאמור משמש כחומר משמר טבעי. אופציות נוספות ומצוינות שניתן לקחת לדרך: קרקרים יבשים, חטיפי בריאות או פריכיות.

ארוחת צהריים בקופסה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
ירקות טריים לא חתוכים מחזיקים שעות | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

"גם אריזות אישיות של שימורי תירס ואפונה אפשר לקחת בבטחה כשיוצאים לטיול או לפיקניק משפחתי", מוסיפה ד"ר אילנה ויינטראוב, גסטרו ילדים ב"מאוחדת", "כמו כן, ירקות ופירות שלוקחים לטיול מומלץ לרחוץ מראש ולייבש היטב. באופן זה הם נוטים להישמר טוב יותר, מבלי לעודד צמיחת חיידקים ועובשים העלולה להתרחש בתנאי לחות". 

ואם אתם מחפשים קינוח שמכיל מינימום עומס בקטריאלי, זו ההמלצה של אושר אידלמן, שף וטכנולוג מזון: "מומלץ להכין כריכים המשלבים ממרחים כמו חמאת בוטנים או טחינה יחד עם סילאן או ריבה ביתית. גם פירות יבשים או חלווה עמידים יחסית ומצוינים לשהייה ארוכה מחוץ למקרר".

לגבי שתייה ד"ר תמיר מציעה: "כל עוד מדובר בנוזל שאינו מכיל חלב והוא נשמר במצב סגור, אפשר לשמור אותו ללא קירור. הכי מומלץ כמובן לקחת לדרך מים וכמובן שלא כדאי להשאיר אותם באוטו", היא מסבירה.

איך גורמים לאבוקדו להבשיל במהירות? (אילוסטרציה: Larisa Blinova, shutterstock)
ותרו גם על האבוקדו | אילוסטרציה: Larisa Blinova, shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> נוטים להשמין יותר באזור הבטן? זה מה שזה אומר
>> חוקרים: המאכל הזה משפר את חיי המין פלאים
>> אתם במרחק של 15 דקות מבטן חזקה וחטובה

הכי חשוב לשתות

ילדים שסובלים מקלקול קיבה עלולים לסבול מהתייבשות – מצב מסוכן בפני עצמו", מסבירה תמיר. "התייבשות נגרמת כתוצאה מאיבוד הנוזלים על ידי שלשול או הקאה. לכן, חשוב להחזיר את הנוזלים הללו ולגרום לילדים לשתות כמה שיותר ובכל מחיר, גם אם זה אומר שממתיקים את המים או מאפשרים שתייה של מיץ ממותק שבאופן כללי פחות מומלץ. בכל מקרה, אם השלשולים וההקאות אינם פוסקים מומלץ לגשת להתייעצות עם רופא".

ד"ר ויינטראוב מוסיפה שבמרבית המקרים שבהם יופיעו שלשולים, התופעה תחלוף ללא טיפול מיוחד כל עוד נדאג לכך שהילדים לא יאבדו כמות גדולה של נוזלים ומלחים. היא מציינת שחשוב להקפיד על שתיית כמויות קטנות של מים או נוזלים מיוחדים המכילים מלחים הניתנים בעת הצורך במרשם רופא. גם קרטיבים יכולים להיות פתרון נחמד וטוב. לדבריה, "חשוב לציין כי במקרים שבהם מופיע חום גבוה ושלשולים דמיים, עולה החשד שמדובר בשלשול זיהומי משמעותי, ובמקרה כזה יש לבצע תרבית צואה ולשקול טיפול אנטיביוטי בהתייעצות עם רופא".