יש כמה בדיקות עצמיות שמוכרות לכולנו. נשים מכירות את בדיקת השד העצמית, לגברים יש בדיקה עצמית של האשכים ורבים מאיתנו מכירים גם את הבדיקה העצמית לגילוי סרטן עור. אבל כמה מכם מכירים את בדיקת הישבן העצמית? כן, מתברר שיש בדיקה כזו - והנה הסיבות שכדאי לכם להכיר אותה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

בדיקה עצמית (כמו גם בדיקה תקופתית אצל רופא) חשובה לשמירה על הבריאות שלכם. בדיקות אלה מאפשרות לכם לוודא שהכל תקין בגוף שלכם ולגלות בזמן דברים שעלולים לדרוש טיפול רפואי. "בדיקה עצמית, הן חיצונית והן פנימית היא משמעותית להרבה אזורים בגוף והישבן הוא לא יוצא מן הכלל", מסביר ד"ר אוון גולדשטיין, פרוקטולוג כירורג. נכון שמדובר באזור שקצת קשה להסתכל עליו, אבל אם תיעזרו במראת יד, זה בהחלט יהיה קל יותר. דרך נוספת היא לצלם את הישבן, כך שתוכלו לאחר מכן לעשות זום ולהסתכל היטב, רק אל תשכחו למחוק את התמונה אחרי שסיימתם את הבדיקה.

"לא משנה באיזו שיטה אתם משתמשים, קודם כל כדאי שתבינו את האנטומיה של אזור זה", מסביר ד"ר גולדשטיין. "יש עור, שריר וכמה כלי דם באזור פי הטבעת". ולמרות שאצל כל אחד מאיתנו האזור הזה עשוי להיראות מעט שונה, יש כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם שצריכים להיות בישבן בריא – וזה יעזור לכם להבין מה עשוי להיות לא תקין ומתי כדאי להיוועץ ברופא.

 גבר מתקלח גב (צילום: UfaBiz, shutterstock )
חשוב לכולם: אחרי מקלחת זה זמן מצוין | צילום: UfaBiz, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מה קורה כשלא מחליפים מסכה? רופאה מסבירה
>> רופא איטלקי: "החודש התמונה השתנתה לחלוטין"
>> הגיעה למיון, שוחררה עם משככי כאבים - ומתה

בבדיקה כדאי שתשימו לב לדברים הבאים:

  1. פי הטבעת צריכה להיראות כמו זוג שפתיים מכווצות (כמו בנשיקה). אתם צריכים להבחין בהבדל בין האזור של העור החיצוני לבין הקרום הרירי האנאלי, כלומר הדופן הפנימית של פי הטבעת.
  2. מה שלא צריך להיות באזור: פצעים או חבורות.
  3. הקרום הרירי צריך להיות בצבע אדמדם.

בנוסף לכך, מומלץ לשים לב גם לדברים נוספים, כמו צבע שונה באזור, חוסר אחידות בצבע, בליטות או נפיחות באזור פי הטבעת. אלה עשויים להיות סימנים לכך שמשהו עשוי להיות לא תקין. לפי ד"ר רפאל א.לוגו, מנתח, כדאי להסתכל באופן קבוע על אזור הישבן, כי כך תוכלו להבחין בקלות יותר בכל שינוי שעשוי להיות אינדיקציה לבעיה רפואית שיש לטפל בה. כמו כל בעיה רפואית, גילוי מאוחר יכול להחמיר את המצב. ומובן שבדיקות עצמיות לא מחליפות בדיקות שגרתיות אצל הרופא שלכם, כך שאם אתם חוששים שמשהו לא תקין, אל תחששו, היוועצו ברופא שלכם ובדקו את העניין.