איך עוברים את החורף הזה בלי להיות חולים? נכון, זה כמעט בלתי אפשרי. אבל אם תימנעו מהפעולות הללו, אתם לגמרי יכולים להפחית את הסיכון שלכם להידבק בצינון.

1. אתם תמיד מעדיפים לתפוס מעלית

הבעיה היא לאו דווקא במעלית עצמה, אלא בחוסר פעילות גופנית באופן כללי. אז אם אתם נמנעים מלעלות במדרגות וגם יושבים שעות ארוכות בעבודה ומנהלים אורח חיים עם מעט מאוד פעילות גופנית, זה עלול להגביר את הסיכון שלכם לחלות. "פעילות גופנית מתונה משפרת את זרימת הדם, מגבירה את האנרגיה ועוזרת להילחם במחלות", אומרת ארין פלינסקי-ווייד, תזונאית קלינית ל-the healthy. בנוסף לכך, פעילות גופנית יכולה לסייע בהפצת תאי דם לבנים בגוף, הנלחמים בזיהומים ועוזרים לנקות את הריאות ואת דרכי הנשימה. וחשוב לציין שכפתורי מעליות הם בין הדברים הכי מלאי חיידקים שתמצאו בכל בניין – אז הנה עוד סיבה להימנע מהן.

כפתורי מעלית (צילום: russ ward, unslpash)
אל תתעצלו והשתמשו במדרגות | צילום: russ ward, unslpash

2. הולכים לקניון בעונת הסיילים

מי לא אוהב מבצעים? קשה להתנגד להנחות גדולות, אבל מתברר שדווקא בתקופות של סיילים ובלאק פריידיי – כדאי להתרחק מהקניון. ככל שאזור מסוים צפוף יותר, כך עולה הסיכוי שתתקלו בחיידקים הגורמים להצטננות. תתפלאו כמה אנשים יוצאים לקניון כשהם חולים ועלולים לפיכך להדביק המון אנשים אחרים. אז אם אתם חוששים לפספס את המבצעים, תמיד יש את האופציה של קנייה אונליין.

קניון הומה אדם
המון אנשים, המון חיידקים

3. אתם כוססים ציפורניים

הנה סיבה טובה להפסיק לכרסם את ציפורני הידיים שלכם – זה יכול לעשות אתכם חולים. "כסיסת ציפורניים ונגיעה בפנים מאפשרות למיקרו-אורגניזמים לחדור לגוף שלכם דרך האף, הפה והעיניים, והם עלולים להתפשט בכל הגוף", מסביר ד"ר מת'יו מתיאס, רופא משפחה. מתחת לציפורניים שלכם אורבים המון חיידקים שעדיף שיישארו מחוץ לגוף שלכם.

ציפורניים (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
המון חיידקים מתחת לציפורניים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

4. אתם אוהבים מתוק

סוכר לא רק יכול להשפיע על הגזרה שלכם, אלא גם עלול להזיק לבריאות שלכם. "תזונה עשירה בסוכר עלולה להשפיע על איזון אוכלוסיית החיידקים במעיים שלכם, שלהם תפקיד חשוב במערכת החיסונית", מסבירה פלינסקי-ווייד. חוסר איזון באוכלוסיית החיידקים במעי עלול לשבש את מערכת החיסון ולפיכך לחשוף אתכם לזיהומים וחיידקים מחוללי מחלות.

5. אתם מבקרים לעתים קרובות בחדר הכושר

אנחנו בעד פעילות גופנית, אבל יותר מדי מכל דבר עלול להזיק לכם. אז אם אתם מוצאים את עצמכם מבקרים מדי יום ביומו בחדר הכושר, ייתכן שאתם שמים את עצמכם בסכנת הצטננות. "במהלך האימון הגוף מייצר הורמוני סטרס, כמו אדרנלין וקורטיזול שבאופן זמני מחלישים את המערכת החיסונית. אימונים אינטנסיביים על בסיס קבוע עלולים לעלות את רמת הורמוני הסטרס בגוף ולפיכך עשויים להשפיע על תאי הדם הלבנים ולהחליש את המערכת החיסונית.

עוד ב-mako בריאות:
>> הטעויות שאנחנו עושים כשהשפתיים שלנו יבשות
>> שימו לב: אלה המזונות הקשים ביותר לעיכול
>> סקר חושף: זה סוג הגברים ששולחים "דיק פיקס"

6. אתם תחת המון סטרס

מחקרים רבים מצאו קשר בין סטרס לסיכון גבוה למחלות שונות, כולל התקררות. "גורמי סטרס נפשיים נמצאו כמגבירים את הפגיעות למחלות", מסבירה ד"ר אריקה מרטינז-אוריבי. לפי ד"ר אריקה, נראה שזה נכון למחלות לב ולזיהומים בדרכי הנשימה, כמו צינון. אז אל תזלזלו בסטרס שלכם והשקיעו במאמצים להפחית אותו. מצאו משהו שירגיע אתכם והקפידו לשלב את זה בלו"ז היומי שלכם.

סטרס (צילום: puhhha, Shutterstock)
אל תתנו לסטרס להשפיע על הבריאות שלכם | צילום: puhhha, Shutterstock

7. אתם לא ישנים "כפיות"

מובן שאנחנו לא ממליצים על לישון "כפיות" כשאתם או בני הזוג שלכם חולים, אבל כשאתם בריאים, זה דווקא עלול לסייע למנוע הידבקות במחלה. ממחקר שנעשה על ידי אוניברסיטת קרנגי-מלון, עולה כי אנשים שהתכרבלו יותר עם בני הזוג שלהם, היו בסבירות נמוכה יותר להיחשף לווירוס צינון. החוקרים סברו כי התכרבלות עוזרת להגן מפני ההשפעות של סטרס, שכאמור, עלול לערער את המערכת החיסונית שלכם ולחשוף אתכם למחלות וזיהומים.

בני זוג ישנים במיטה (צילום:  Roman Samborskyi, shutterstock)
לישון כפיות משפר את הבריאות, רק לא כשאחד מהצדדים חולה | צילום: Roman Samborskyi, shutterstock

8. אתם שונאים לשתות מים

לא מקפידים לשתות מים? אתם מעלים לעצמכם את הסיכון להידבק בצינון. "שתיית מים מועטה יכולה להוביל להתייבשות, שמשפיעה על רמות האנרגיה, השינה ועל היכולת של הגוף לעבד וסלק רעלים", מסבירה פלינסקי-וייד. "כשזה משתבש, מערכת החיסון נחלשת, מה שעלול להעלות את הסיכון למחלה".

9. אתם בסביבה של מעשנים

תתפלאו, אבל זו עד השלכה של עישון פסיבי. לפי משרד הבריאות האמריקאי, עישון פסיבי עשוי לחשוף אתכם למחלות כמו צינון. "בעשן הסיגריות אלפי רעלנים – לפי ה-CDC ישנם 7,000 – שמשערים כי הם קשורים בהתפתחות של מחלות שונות, כולל זיהומים", אומרת ד"ר אריקה. "כל רמה של חשיפה לעשן סיגריות היא מזיקה". אז בפעם הבאה שחבר בעבודה מזמין אתכם להצטרף אליו לפינת העישון, שקלו זאת פעמיים.

10. אתם לא מחליפים בגדים כשאתם מגיעים הביתה

אתם עלולים לסחוב על הבגדים שלכם חיידקים שדבקו בהם מהסביבה. מספיק שאדם התעטש או השתעל לידכם וייתכן מאוד שזה הוביל חיידקים לא נעימים במיוחד לבגדים שלכם. לכן מומלץ להחליף אותם כשאתם מגיעים הביתה, כדי למנוע התפשטות של אותם חיידקים. כך גם לגבי מצעים שאתם או בני הזוג שלכם השתמשתם בהם כשהייתם חולים – אם תקפידו להחליף ולכבס אותם, כך הסיכוי להידבקות נמוך יותר.