יש סיבה למה הסרטונים של ד"ר פימפל פופר מפוצצת חצ'קונים מלאי מוגלה הפכו לסנסציה ויראלית – בכולנו יש צד שקצת נהנה מהגועל הזה. גם כשאנחנו מקלפים כוויות שמש, יש מעין תחושת סיפוק מוזרה מהולה בגועל, אבל זה לא באמת מונע מאתנו להפסיק. השאלה היא, למה זה קורה בכלל? והאם יש סיבה הגיונית להתנהגות הזו?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ד"ר סוניה בטרה, דרמטולוגית ואחת המנחות של תכנית הטלוויזיה The Doctors, מסבירה שקילוף כוויות שמש יכול לספק לאנשים סיפוק פסיכולוגי. זה למעשה כמו לגרד עקצוץ או עקיצת יתוש. עם זאת, עד כמה שזה הגיוני שנרצה לקלף את הכוויה, אם חזרתם מהים עם כוויות שמש – לא מומלץ לקלף אותן. זה אמנם נראה לא מזיק, אבל זה למעשה יכול להגביר סיכון לזיהומים.

ראשית, כדאי לדעת שאם העור שלכם מתקלף אחרי שהייה ארוכה בשמש – זה סימן לכך שמדובר בכוויה לא קלה. "קילוף הוא סימן לכך שנגרם נזק משמעותי", מסבירה ד"ר בטרה. "זאת הדרך של הגוף להיפטר מתאי עור שניזוקו ושיכולים להפוך לסרטניים". כשאתם מקבלים כוויית שמש, העור שלכם נפגע מקרני UV. אז הגוף שלכם מרפא את עצמו באמצעות יצירת שכבה חדשה של עור. "תוך ארבעה עד שבעה ימים, שכבה חדשה של עור נוצרת והעור המת שהגן על השכבה החדשה מתחיל להתקלף", מסבירה ד"ר בטרה.

אישה משתזפת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ולא לשכוח למרוח קרם הגנה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
עוד ב-mako בריאות:
>> נגמלה מארבעה דברים בלבד - והשילה 70 ק"ג
>> הטעות החמורה שאתם עושים כשאתם מפשירים דגים
>> 5 פריטים שאסור להשאיר ברכב ביום חם

מכיוון שבמצב הזה העור שלכם רגיש במיוחד, לא כדאי לקלף אותו. "העור שמתחת עובד כדי לרפא את עצמו. קילוף העור המת לפני שהעור החדש מוכן יכול להזיק לתהליך הזה ולהוביל לזיהום בעור". אז כשאתם מקלפים את העור שלכם, אתם בעצם עלולים לאפשר לחיידקים לחדור לעור. ד"ר בטרה ממשיכה ואומרת שזה למעשה פוגע במחסום שהעור המת יוצר ובכך יכול לגרום לחדירת חיידקים.

ומה קורה אם נגרם זיהום? אז יש סיכוי גבוה יותר שתישאר צלקת באזור. ואנחנו בטוחים שאתם לא מעוניינים בזה. אם הייתם בים והבחנתם בכווייה, אנחנו ממליצים לחזור הביתה, לטפל בכוויה ולתת לה זמן להירפא.