כאבי גב יכולים להיגרם מהמון דברים שונים, אבל מסתבר שלרוב הם קשורים לאיך שאנחנו עומדים, יושבים ומחזיקים את עצמנו. לעומת התפיסה שמתרכזת במבנה הגוף כאחראי לכאבי הגב, כמו גודל החזה, מסתבר שגם זה יכול להיות מוסבר על ידי השינויים שיכולים להיגרם ליציבה שלנו בגיל ההתבגרות. "במיוחד לאורך השנים, אם בעיות יציבה אינן מטופלות בזמן, זו אחת הסיבות השכיחות לכאבי גב", מסביר ד"ר דרור עובדיה, מנהל המחלקה לאורתופדית ילדים, בית החולים דנה, המרכז הרפואי תל אביב. "הסיבה לכך שלאורך השנים מופיעות בעיות יציבה היא כתוצאה משינויים ניווניים - בעיקר אצל אנשים יותר מבוגרים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"בצעירים, הגורמים לבעיות ביציבה יכולים להיות אי שוויון באורך הרגלים, עקמת של גיל הנערות, אפילו עקמת קטנה, עומסים לא תקינים על הגב לאורך זמן, כמו קיר שלא עומד ישר", מסביר פרופ' שי שבת, מחלקת עמוד שדרה, בי"ח מאיר. "העומסים נהיים גדולים יותר ואז לאורך השנים יש ניוונים של השרירים וזה גורם לכאבים. השרירים שצריכים לדאוג ליציבה גם הם נפגעים, ובעשור השני, שלישי ורביעי לחיים השרירים למעשה מעוותים יותר".

אז איזו יציבה יכולה לגרום ממש לכאבים?

"בדרך כלל, זה עניין של כתפיים ששמוטות קדימה, מה שקורה אצל נערות שמתחילות להתבגר ומתביישות בהתפתחות המינית שלהן", אומר פרופ' שבת. "הפתרון הוא ללמד אותן, יש תרגילי יציבה לנוער שמלמדים אותם ללכת זקוף. בנוסף, יש עניין של ישיבה נכונה, אנשים לא יושבים נכון. לא מסתכלים טוב על המחשב בזווית נכונה מבחינת הצוואר, לא יושבים טוב, בצורה שפוגעת בגב התחתון".

הכאבים שנוצרים בגב בעקבות בעיות היציבה גורמים לכאבים לכל אורך הגב. "יש לזכור שיש לנו גב אחד- השרירים מתחילים מלמעלה ועד למטה, אז גם אם נניח יש עקמת רק בגב התחתון, זה ישפיע גם על הגב העליון, מפני שהגוף שלנו פועל כדי לאזן", אומר פרופ' שבת. "אי אפשר לבודד את האזור האחד - זה משפיע על הכל. לאורך כל עמוד השדרה יש כאבים, וגם באזור בית החזה העליון, כאבים בצוואר ובשכמות, ומישיבה לא נכונה יש כאבים בעיקר בגב התחתון. בנוסף, בעיות יציבה יכולות לגרום גם לפריצת דיסק- ברגע שהעומסים הביו-מכאניים לא תקינים על עמוד השדרה, זה מוביל לעומס יתר על הדיסקים ואפילו לפריצת דיסק". 

כאב גב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
בעיות יציבה מובילות לעומס יתר על הדיסקים ואפילו לפריצת דיסק | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מקרה או גנטיקה: מה הסיכוי שיצאו לכם תאומים?
>> לחוצים? הנה 8 דרכים להשתחרר ב-5 דקות
>> ללא מרשם: התופעה המוזרה שתגרום לכם התרופה הפשוטה הזאת

גם לילדים יש בעיות גב בעקבות יציבה לקויה. "כשאתה עושה בדיקה לילד ואתה לא מוצא שום סיבה אחרת אורגנית ברורה כמקור לכאב ומוצאים שהיציבה שלו מאוד לקויה, שמוטה וכפופה, זה בדרך כלל קשור לילדים שממעטים לעשות פעילות ספורטיבית", אומר ד"ר עובדיה. "זה תלוי אם מדובר בחולשה ממוקדת או חולשה דיפוזית של כל הגב, הבעיה יכולה להיות בכל עמוד השדרה, או שיש הטיה קדמית של האגן או יישור יתר של עמוד השדרה המותני. בנוסף, יכולה להיות בעיה גלובלית של חולשת שרירים כללית עקב חוסר פעילות כוללת. יכול להיות שתהיה יציבה לא תקינה שהמקור שלה הוא אורגני, יש ילדים שיש להם סוג של שבר מאמץ בחוליה, שכתוצאה מהכאב זה גורם לילד לשנות את היציבה שלו".

איך מטפלים?

אם זה רק טיפול ביציבה, יש פזיותרפיסטים שמתעסקים בתחום ונותנים תרגילי יציבה. "יש בעלי מקצוע שיש להם מומחיות ליציבה, זה אמנם לא תחום מפותח בארץ אבל יש כאלה", אומר פרופ' שבת. "בקרב בני נוער, יש פיזיותרפיסטים שמתעסקים עם בעיות יציבה לנוער. כל זה קשור לטיפולים שמרניים וקונבנציונאליים. אם מדובר בטיפולים פולשניים, זה מביא אותנו למקום אחר. אם מישהו סובל מכאבי גב ממושכים יש גם טיפולים פולשניים, שהם לא בהכרח ניתוחיים".

וכשמדברים על בעיות יציבה בקרב ילדים, יש לשנות שני דברים מרכזיים. "בקרב ילדים, חשוב להגביר את המודעות של הילד לעניין, לילד חייב להיות אכפת מזה שהוא עומד לא נכון ושזה לא בריא", אומר ד"ר עובדיה. "והפן השני הוא עידוד פעילות גופנית ספורטיבית- בעיקר חיזוק שרירי זוקפי הגב, חגורת הכתפיים ושרירי הבטן. זה יותר עניין של חוזק השרירים הכולל ושיווי המשקל, אבל גם שינוי באורחות החיים- ילדים יותר יושבים מול מחשב ולכן היציבה שלהם לא טובה והישיבה שלהם מול המחשב היא פחות נכונה וזקופה".  

טיפים ליציבה נכונה / פרופ' שבת

  1. ללכת זקוף עם ראש קדימה, להכניס טיפה את הבטן פנימה כדי ללכת זקוף
  2. לעמוד השדרה שלנו יש לו עקמת טבעית, הוא לא ישר והוא בנוי בצורה של בולם זעזועים מסוים. לכן, גובה הכיסא צריך להיות כך שהברכיים יהיו ב90 מעלות והרגליים דורכות על הקרקע, והמשענת מושענת לאחור בסביבות ה-110 מעלות, ולא ניצבת. המרפקים צריכים להיות ב-90 מעלות, ומסך המחשב קצת מוטה לאחור.
  3. רצוי לסחוב דברים בצורה מאוזנת, שהעומס מהתיק יתחלק באופן שווה על שתי הכתפיים - כך תהיה סימטריה והגב יהיה באיזון. מבחינת עומס משקל על הגב - מותר להרים בערך 10 אחוז ממשקל הגוף. אם ילד בסביבות גיל 10 שוקל 30 קילו, הוא יכול לסחוב עד 3 קילו, לכן עדיף לקחת ילקוט נגרר ולא משהו שסוחבים על הכתפיים. לאורך זמן לא כדאי לעבור את 10 האחוז מהמשקל ואצל ילדים זה משמעותי ביותר כי הם עדיין גדלים.
 >> 6 תרגילים שיפתרו את הבעיות הגופניות שלכם