אופיר, בן 38 מרחובות, סבל מגיל צעיר מאוד מבעיות שיניים כרוניות שהמשיכו ללוות אותו בבגרותו. כשהגיע לצבא, רופא השיניים טיפל בו באופן רשלני ויצר אצלו בעיה קשה באחת משיניו הטוחנות. "אני צריך לעבור עקירה כירורגית והשתלה של שן טוחנת, ניגשתי לרופא שיניים והוא אמר לי שהטיפול יעלה בערך 7500-8000 שקלים, רק על שן אחת" מספר אופיר; "הוא לא שלל שגם שן סמוכה תצטרך לעבור טיפול דומה, כך שיש סיכוי טוב שאצטרך לשלם על העניין 15,000 שקל, זה סכום מטורף. מפה לשם, אני כבר 3 שנים לא משתמש בשן הטוחנת וסובל מכאבים".

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

גם בני, בן 40 מרמת גן, אמור לעבור טיפול מקיף אצל רופא השיניים: "אני עובר כעת טיפול מקיף שכולל עקירות, החלפת שן בשתל ויישור שיניים, ובשלב ראשון אני מוציא על הטיפול 23,000 שקלים, ובהמשך אדרש להוציא אלפי שקלים נוספים. כבר שברתי תכנית חיסכון ונכנסתי למינוס, וזה עוד לא נגמר. זה פשוט לא הגיוני".
אופיר ובני לא לבד: אנשים צריכים ומוכנים להוציא סכומים שנעים בין אלפי שקלים בודדים, ועד ליותר ממאה אלף שקלים על טיפולי שיניים, סכומים שרבים מהאנשים לא יכולים להוציא מכיסם מבלי להיכנס למינוס; "אני אב לשלושה ילדים ואני מעדיף כעת להשקיע את הכסף שאני מרוויח על מטרנה, על גנים לילדים ועל משכנתא, מאשר להשקיע את הסכום ההזוי הזה על שיניים" אומר אופיר; "אני יודע שהטיפול הכרחי, אבל בגלל שזה כל כך יקר אני לא עושה את זה עכשיו. יש כל כך הרבה דיונים על יוקר המחיה, איך זה שעד עכשיו לא הגיעו לדבר על המחירים המופקעים של טיפולי השיניים?

עוד ב-mako בריאות
>> מעדיפות מפשעה חלקה? אתן חשופות למחלות מין
>> חלב שקדים באמת בריא יותר מחלב פרה?
>> מתי חוטיני מסכן את הבריאות?

"נתקלתי באנשים שהציעו לשלם על טיפולי שיניים באמצעות תמונות שהם מציירים, ארונות מטבח ושלל בארטרים אחרים"

אז למה אנחנו מוכנים להוציא כל כך הרבה כסף על טיפולי שיניים, ומדוע הטיפולים כל כך יקרים? לרופאי השיניים התשובה ברורה: "אנשים הולכים לרופא השיניים בגלל כאבים קלים עד בלתי נסבלים, כדי שיוכלו לאכול טוב, וכמובן כדי להיראות טוב", אומרת ל', רופאת שיניים שמנהלת מרפאה במרכז הארץ, בעלת ותק של למעלה מ-30 שנה בתחום; "טיפול שיניים הוא לא יקר אם יש לך שיניים בריאות. יש גם טיפולים רבים שאינם יקרים וחלקם אף מגובים בביטוח או על ידי קופת החולים. הבעיה מתחילה בטיפולים כמו השתלות, עקירות, יישור שיניים, כתרים וטיפולי שורש שהם טיפולים מורכבים יותר ודורשים התערבות של גורמי מקצוע נוספים, ולא פעם גם שימוש במכונות חדישות וחומרים יקרים. לא פעם אני נתקלת באנשים שפשוט לא יכולים לשלם עבור הטיפול המתבקש עבורם. אמנם אני מוצאת עבורם פתרונות זולים, אך לא מדובר בהכרח בפתרונות שיתנו מענה מספק מבחינת תפקוד השיניים ומבחינה אסתטית. כבר נתקלתי באנשים שהציעו לשלם באמצעות תמונות שהם מציירים, ארונות מטבח ושלל בארטרים אחרים, וזאת כדי שיעמדו בעלות הטיפול".

ש', רופא שיניים מומחה מהמרכז, גם הוא בעל ותק של למעלה מ-30 שנה במקצוע, מסביר את הרציונל מאחורי המחירים הגבוהים: "בהשתלת שיניים ובכתרים יש צורך בטכנאי שיניים, וביישור שיניים לא פעם רופא השיניים שמבצע את הפעילות הכירורגית הוא קבלן משנה של אורתודנט, וזה עוד לפני האסיסטנטית, השכירות, החומרים, הציוד היקר, הוצאות אחזקה וכמובן מס הכנסה. וזה עוד לפני שאתה משלם על הידע והמיומנות של רופא השיניים שנרכשו אחרי שנים רבות של לימודים. רופא שיניים שמקפיד לעמוד בשורה הראשונה מבחינת מכשור ולשלם מס הכנסה, יכניס לכיסו מקסימום 20 אחוז מסך עלות הטיפול".

כאב שיניים (צילום: ShutterStock)
בגלל העלות נשארים עם הכאבים | צילום: ShutterStock

ובכל זאת, עלות טיפולי השיניים אינם זהים בין מרפאה למרפאה. לרוב, ובאופן מובן, רופא שיניים מומחה ידרוש יותר מרופא שיניים כללי. קיים גם את העניין הגאוגרפי - טיפול שיניים באזור המרכז עלול לעלות כפליים ואף יותר מאשר בצפון ובדרום. "תחום רפאות השיניים פרוץ במידה מסוימת. אפשר למצוא אנשים שלא מומחים בהשתלות מבצעים אותן כי יש בזה הרבה כסף, וגם החברות שמייצרות את השיניים החלופיות דוחפות בכל הכוח את הרופאים לעשות את ההשתלות בגלל הרווחים הגבוהים שניתן להפיק מכך" אומר ש'; "אני רואה לא פעם רופאים חדשים שעברו הכשרה קצרה ביותר עושים השתלות, אלא שצריך ניסיון ומומחיות כדי לבצע את הפעולה המורכבת של ההשתלה והשיקום על כל היבטיה. ברור שאדם לא מומחה שגר באזור שבו השכירות נמוכה ולא משלם מס יגבה פחות כסף מרופא מומחה שגר במרכז, אבל ברגע שיש בעיה, המחיר ששולם בהתחלה יהיה רק הספתח, ויצטרכו להתלוות אליו הוצאות רבות נוספות. בכלל, לאנשים נראה הגיוני לשלם אלפי שקלים לחוות דעת של מומחים בתחומים רפואיים מגוונים, במה שונים רופאי שיניים? מדוע על חוות דעת של קרדיולוג או רופא נשים אנשים מסכימים לשלם 750 או 1000 שקלים, בעוד על רופאי שיניים זה נראה להם מוזר לשלם על בדיקה שחשובה מאוד לחיי היום יום?".

מלבד העניין הגנטי שקובע לא מעט לגבי בריאות השיניים, לטיפול בשיניים ושמירה עליהן יש מרכיב חשוב בהימנעות מביקורים תכופים אצל רופא השיניים. על בסיס למעלה משלושה עשורים של עבודה עם אלפי לקוחות, ל' משרטטת תמונה כללית של אלו שזקוקים יותר לרופא שיניים, ולדבריה התמונה בעייתית דווקא כי אנשים שידם אינה משגת צריכים יותר את טיפולי השיניים המורכבים בשל חוסר באמצעים כספיים, חוסר מודעות והזנחה. כלומר, אנשים ללא מודעות לחשיבות השמירה על השיניים יקפידו פחות על התחזוקה שלהן ויצטרכו יותר טיפולים. במגזרים כמו המגזר החרדי והערבי שבהם המודעות נמוכה יותר, ישנם בעיות שיניים רבות יותר. באופן כללי, צעירים מודעים יותר ממבוגרים, ואנשים שגרים בערים הגדולות ומודעים לחשיבות של מראה שיניים טוב, יצטרכו פחות טיפולים מאנשים שגרים בישובים מרוחקים מהמרכז בגלל חשיבות מראה השיניים בעולם המודרני. הפרסומות, החיוכים הנוצצים של המפורסמים ו'הסגידה' הקיימת לשיניים המושלמות, לצד האופן שבו נתפסים אנשים ללא שיניים, יוצרות מודעות רבה לחשיבות הרבה שיש למראה האסתטי של השיניים.

A photo posted by Brooke Shields (@brookeshields) on


"הרושם הראשוני שלנו לגבי אנשים שאנחנו פוגשים נגזר לא פעם מהחיוך, ואם אין לך חיוך, או שהחיוך שלך מוזר כי אתה מפחד לפתוח את הפה, עלול להיווצר כלפייך רושם ראשוני מוטעה. החיוך הוא הדבר החשוב ביותר בלפתוח דלתות בחיים. אם תפחד לחייך, זה יפגע ביכולות שלך לתקשר עם אנשים בחיים" אומרת ל'; "אנשים עם שיניים עקומות מספרים לי שהם מפחדים לפתוח את הפה, שתמיד הם יסתירו את החיוך עם היד או יטו את הראש כדי להסתיר את הפה הפתוח, ואפילו מתביישים להראות לי את השיניים עד שאני מסבירה להם שכבר ראיתי הכל. אנחנו אפילו לא קרובים להבין כמה רבים הם אותם אנשים, וכמה השיניים מהוות תפקיד מרכזי בחייהם של אנשים. אגב, לא רק בחיי היום יום, לא מעט מטופלים מגיעים אליי ומספרים שהם חולמים שהם מאבדים שיניים וזה אחד מהפחדים הגדולים שלהם".

שיניים נופלות: אחד מתשעת החלומות הנפוצים בעולם 

אנה, בת 28, מגישה בטלוויזיה הגרמנית, חולמת מדי כמה חודשים על איבוד שיניה: "אני ממש מרגישה את זה, השן מתנדנדת ואז פשוט נופלת, לפעמים כל השיניים שלי נופלות. אני מוצאת את עצמי מתעוררת מהחלום ובודקת שהשיניים במקום. לפעמים אני מוצאת את עצמי מחפשת בחלום את השיניים שנפלו ורצה לרופא השיניים כדי שיחזיר לי אותם למקום". גם עידית ודנה, שתי נשים בנות 35 מירושלים ותל אביב, חלמו על נפילת השיניים שלהן. "הפעם הראשונה שחלמתי על נפילת השיניים שלי היתה בתיכון כשההורים שלי התגרשו" מספרת עידית; "בחלום הלכתי עם המשפחה ופתאום התפצלנו ונשארתי לבד עם הכלבה שלי בתוך מבוך ופחדתי ללכת לאיבוד. ואז, פתאום, אני מקרבת את הידיים שלי לפה והשיניים שלי מתחילות לנשור ונופלות יחד עם שיני הכלבה. גם בצבא כשהייתה לי תקופה קשה חלמתי על נפילת שיניים, וגם לאחר פרידה מבן זוג של שנים רבות חלמתי שאני הולכת ברחוב והשיניים שלי נופלות ואני מנסה להחזיר אותן ללא הצלחה. אצלי זה היה ביטוי לתקופה קשה ולחשש מחוסר יציבות". אצל דנה הסיפור טיפה שונה, "בגיל צעיר רופאת השיניים שלי אמרה שתהיה לי הרבה עששת אז היא ניסרה לי את שתי השיניים הקדמיות, זה לא הפריע לי הרבה אבל בגיל ההתבגרות כשהייתי מחייכת לבנים תמיד הסתרתי את השיניים הקדמיות באמצעות השפה העליונה. לאחר מכן כשלמדתי משחק אמרו לי שכדאי להשלים את השיניים. שילמתי 5,000 שקלים, נכנסתי למינוס אבל עשיתי מה שצריך כדי שהן יראו שלמות שוב. לאחר מכן מעדתי ונשברה לי שוב השן הקדמית ושילמתי 1,800 שקלים כדי לתקן אותה שוב. בחלומות שלי אני שוברת את השיניים האלה ואני מרגישה היסטריה, אני מרגישה שלא רק השיניים נשברות, אלא משהו אחר, ממש תחושת סכנה".

שיניים  (צילום: Shutterstock)
האובדן הראשון בילדות: שיניים נופלות | צילום: Shutterstock

החלומות הללו לא ייחודיים לאנה, עידית ודנה. לפי מחקר שפורסם בתחילת השנה, חלום שבו השיניים נופלות הוא אחד מתשעת החלומות הנפוצים ביותר בעולם. על מה החלומות הללו מעידים? תלוי בנשאל. מפרשי חלומות עם זיקה למיסטיקה הדתית נוטים לפרש חלומות בהם דברים רעים קורים לשיניים כחלומות המנבאים צרות משפחתיות ובריאותיות. פרשנים רבים אחרים כותבים כי חלומות על שיניים נופלות, לאור מרכזיותן וחשיבותן האסתטית, עלול להעיד על חשש מאיבוד אטרקטיביות, און מיני והזדקנות, או על חשש של אובדן שליטה על אירועים, אובדן כוח ואף חוסר אונים.

הפסיכולוגי הקליני ד"ר רובי פרידמן, המשמש גם כחוקר חלומות ומנחה סדנאות לחלומות, מציין כי לכל חולם יש סביבת חיים שונה שמשפיעה על פירוש החלום שחלם. "דרך החלום אנחנו מנסים לעכל או לעבד משהו, יש כאן דיאלוג עם מספר שותפים אשר משפיע על פירוש וכוונת החלום". לדברי ד"ר פרידמן, שערך ספרי חלומות רבים וכותב בימים אלה גם ספר בנושא חלומות, יש אסכולות שייקחו את הממצאים ויחשבו שלחלומות על איבוד שיניים יהיה קשר חזק למין ומיניות, תפיסה המאפיינת את תורתו של פרויד, אך לדבריו מאוד הגיוני שאדם שאיבד את אחת משיניו יחזור ויחלום על איבוד שיניים או על החשש מכך. "אין ספק שחלום על איבוד שיניים הוא חלום שמסמן אובדן כלשהוא. אם הוא טוב או רע - זה קשור להמשך הדיאלוג עם החלום. הרבה אנשים שפגשתי תיארו את החלום כחוויה רעה. הייתה לי אישה שכתוצאה מטיפול פסיכולוגי איבדה את התוקפנות שאפיינה את ההתנהגות שלה, והיא החלה לחלום על כך שהשיניים שלה נופלות בגלל אובדן התוקפנות. אחרים יכולים לחלום בגלל תחושה של הזדקנות ואובדן נעורים, חרדה או פחד לאבד משהו. יש משתנים רבים במשוואת החלומות וצריך לרדת לעומק האירועים בחייו של החולם וסביבתו כדי לאתר מהי כוונת החלום".

A photo posted by The Tooth Booth�� (@thetoothbooth) on


לדברי ד"ר פרידמן, חלום השיניים מופיע בתצורתו הנוכחית הרבה בגלל הילדות שלנו, שכן האובדן המוחשי הראשון של רובנו הוא בשיניים. השיניים מתחילות להתפתח בתוך הלסת זמן רב לפני שהן בוקעות. השיניים הנשירות מתחילות להתפתח בלסת העובר, עוד ברחם אמו. הן מתחילות בדרך כלל לבקוע בגיל 6-9 חודשים. בקיעת כל השיניים הנשירות נמשכת כשנתיים, ובגיל 6 מתחילות לבקוע השיניים הקבועות. "למרות שאנחנו שוכחים זאת, כל אחד מאתנו איבד שיניים, זה האיבר החיצוני הכי קשה בגוף שהספקנו לאבד כבר בגיל צעיר וזו תחושה אמיתית וכנה של אובדן, שנלוות אליו לא פעם תחושות של כאב ובושה. מעבר לכך, לתחושות שחווינו כתוצאה מנפילת השיניים יכולה להיות השפעה על תחושות דומות שאנחנו חווים בחיים כמו אובדן של יכולות, כישלון, חששות".

חרדה דנטלית - מגפה לאומית

יוקר טיפולי השיניים הוביל לרפורמה שהוביל שר הבריאות יעקב ליצמן, שעיקרה הנגשת טיפולי שיניים לצעירים כחלק מהטיפולים להם הם זכאים מתוקף היותם חברים בקופות החולים. רפורמה זו הנגישה את הטיפול לילדים רבים שלא יכלו לקבל טיפול שיניים כי הוריהם לא יכלו לעמוד בעלויות הרבות. חשיבות הרפורמה גדולה מאחר ולפי המומחים שדיברנו עמם בכתבה, הדרך הטובה ביותר לחסוך כספים על הוצאות עתידיות של טיפולי שיניים היא שמירה על בריאות השיניים והחניכיים מרגע בקיעתן. אך לא רק הטיפול עצמו חשוב, אלא גם היחס של רופאי השיניים לילד הצעיר שיושב על כורסת הטיפולים. לפי סקרים שונים, לא מעט ישראלים חוששים מרופאי שיניים. אצל כ-20 אחוזים מהם החשש הוא כל כך גדול, עד שהם נמנעים מלגשת לרופא שיניים. "בא אלי אדם שלקח לי חצי שעה לשכנע אותו לשבת על הכיסא, ועוד חצי שעה ניסיתי לטפל בו", אומרת ד"ר ל'; "השיניים שלו היו הרוסות, הוא סבל מכאבים נוראיים, אבל איך שהכנסתי מכשיר כלשהוא לפה הוא התחיל לצעוק וקם מהכיסא. בסוף הוא הלך ולצערי לא הסכים לקבל את הטיפול".

רופא שיניים (צילום: Shutterstock)
החרדה הדנטלית גורמת לנו להגיע לרופא כשהנזק לשן ולכיס גדול יותר | צילום: Shutterstock

הסיבות לפחדים מרופאי שיניים קשורות פעמים רבות לטראומות ילדות. מ', רופאת שיניים מומחית לילדים מאזור המרכז, מסבירה מה ימנע טראומות כאלה: "המצב בארץ רחוק מלהיות אידיאלי, ילד צריך לעבור ביקורת ראשונה בגיל חצי שנה, ובמקום זה ילדים מגיעים לטיפול ראשון בגיל 4-5 עם כאבים נוראיים. ככה ילד לומד שביקור אצל רופא קשור לכאבים חזקים וזה מה שנצרב בזיכרון ומלווה אותו כל חייו".

אמנם ניתן היום לטשטש את הכאבים באמצעות גז צחוק, הרדמה חלקית, ובמקרים קיצוניים אף הרדמה מלאה, אךעדיין, הכי פשוט זה לא לפחד ולהגיע לביקורות שגרתיות. ד"ר מ' מצביעה על בעיה נוספת: "הרפורמה של ליצמן היא רעיון נהדר, אך הבעיה היא שיש הרבה רופאים ללא ניסיון שמגיעים לקופות החולים. אין מה לעשות, קופות החולים לא משלמות הרבה והרופאים החדשים צריכים לצבור ניסיון, והשילוב הזה יחד לא תמיד נותן את המענה המקצועי ביותר, בייחוד כאשר נדרש מומחה לתחום הטיפול, ומי שמטפל הוא רופא שיניים כללי". ד"ר מ' מציינת כי לא פעם בגלל הצורך בטיפול מהיר, לרופאים אין זמן לתת יחס מושקע לילדים ולהרגיע אותם לפני הטיפול: "רופא חייב לעבוד עם ילד באופן סבלני, לדבר איתו, להפיג מתחים, לחכות שזריקת ההרדמה תשפיע, וככה יוצרים חוויה נעימה. אני מכירה ילדים שהגיעו אליי עם פחדים לא נורמליים והיום רק מחכים להגיע לביקורת שגרתית, הצלחנו להטמיע שטוב להגיע לרופא וכך אנחנו נמנעים מהגעה אל הרופא במצב של עקירה או טיפול שורש, כי זו חוויה לא נעימה שגורמת לחרדות וחשש". לדברי ד"ר מ', הדרך הטובה ביותר למנוע את העלות היקרה היא התחלת טיפול בגיל מוקדם: "טיפול וביקורת, כלומר מניעה, היא הדרך הטובה ביותר למנוע עלויות כספיות כבדות. המקצוע שלנו יקר, הלימודים יקרים, יש למרפאה עלויות כבדות. אני למדתי שנים רבות כדי להפוך למומחית בתחום שלי, להחזיק מרפאה זה עסק יקר ולכן טיפולי שיניים זה לא עסק זול. אין מה לעשות".

A photo posted by Dentalnurseworld (@dentalnursesworld) on


ובכל זאת, כששואלים את ד"ר ש' מה כן אפשר לעשות נגד יוקר טיפולי השיניים שאינם ממומנים על ידי קופות החולים, הוא ממליץ לקחת חוות דעת שנייה בכל מצב: "לצערי יש רופאים שמבינים שאפשר לעשות הרבה כסף מהשיניים, והם הפכו לחובבי עקירות ובניית שתלים או כל מיני טיפולים שלא תמיד יש בהם צורך. פעם אחת הגיעה אליי מישהי אחרי שרצו לעשות לה 7 סתימות. בדקתי אותה ולא היה צריך לעשות לה כלום. אני ממליץ בחום לשמור על השיניים הטבעיות שלנו אלא אם אנחנו בטוחים שצריך להחליף אותן, ובכל מקרה, בטיפולים מורכבים ויקרים, תבדקו את המומחיות של הרופא המטפל, האם יש לו ידע והכשרה בנושא הספציפי שבו נתקלתם בבעיה, וכמובן לכו לקבל הצעת מחיר נוספת, זה תמיד טוב".

 וגם: האם הסתימות בשיניים עלולות להזיק לבריאות?