בריאות האוזן ותפקודה התקין דורשים שתהיה מאווררת. ניתן חלק את האוזן ל-3 מדורים עיקרים: הראשון - תעלת השמע החיצונית, והשלישי - האוזן הפנימית, בה יש את המרכיבים האחראיים על השמיעה (שבלול) ויציבה. בין האוזן החיצונית לפנימית מצויה האוזן התיכונה, שבה נמצא עור התוף ועצמות השמע המעבירות את גל השמיעה מעור התוף אל שבלול השמיעה. האוזן התיכונה פתוחה לעולם דרך חצוצרה ע"ש אוסטכיוס שמוצאה בחלל הלוע מאחורי האף. החצוצרה בעזרת פעולת שרירי החך מפמפמת אוויר מהלוע לאוזן התיכונה וכך מאווררת אותה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

תסמיני בעיות באוורור האוזן

בעיות באוורור האוזן שכיחות מאוד, בייחוד בילדים. הביטויים לבעיות משתנים בהתאם לגיל. תינוקות (ביחוד בשנה הראשונה והשנייה לחיים) יסבלו מדלקות חריפות חוזרות: חום גבוה, כאבים ולעיתים הפרשת מוגלה מהאוזן. בהמשך חוסר האוורור יכול להתבטא בדלקת מתמשכת, לא מוגלתית של האוזן, הכרוכה בהפרשות נוזליות או ריריות באוזן התיכונה. הילד עלול לסבול מירידה בשמיעה ולעתים גם שינוי לרעה במבנה עור התוף ועצמימי השמע. מבוגרים יכולים לסבול מקושי בהשוואת שינוי בלחצי הסביבה, דלקות של נוזלים באוזניים ומשיכה של עור התוף לתוך האוזן התיכונה.

מה עושים?

חלק מהגורמים לאוורור לא תקין של האוזן ניתנים לתיקון (למשל, הפסקת עישון) אך רבים לא (מבנה לא בוגר של חצוצרת אוסטכיוס בגיל הינקות). במידה שיש צורך לאוורר את האוזן בכל זאת, ניתן לעקוף את האוורור הטבעי של האוזן בעזרת יצירת חור בעור התוף המאפשר את אוורור האוזן ישירות מהעולם החיצון דרך תעלת השמע החיצונית, במקום בדרך הפנימית הרגילה דרך חצוצרת אוסטכיוס. עור התוף, כמו יתר העור בגופנו, נוטה לסגור חורים, ועל כן כדי לשמור את החור בתוף האוזן פתוח ליותר משעות-ימים - יש צורך להכניס לחור שרוול מפלסטיק ששומר על החור פתוח. שרוול פלסטיק זה מכונה כפתור או צינורית אוורור. ההחלטה על הצורך בהכנסת צינורית אוורור לאוזן תלויה בגורמים כמו שכיחות דלקות האוזניים, עוצמתן (למשל אם היו סיבוכים לדלקות), משך הזמן שבו יש נוזלים באוזן, מצב השמיעה, התפתחות שפתית (בילדים), בעיות רפואיות והתפתחותיות אחרות ומצב עור התוף.

סוגי צינוריות האוורור

יש מגון גדול של סוגים של צינוריות אוורור. ניתן לחלקן לזמניות ולקבועות. גם אלו המכונות הקבועות אינן באמת קבועות, שכן ניתן להוציאן וגם הן לעתים נופלות מעצמן. צינוריות האוורור הזמניות, שבהן נעשה שימוש שכיח יותר, יכולות להשאר במקומן זמן קצר (שבועות) או ארוך. יש לעקוב אחר מצב אוזן בה יש צינורית אוורור. המעקב יגלה האם הצינוריות נפלטו, האם נותר נקב בתופית לאחר פליטתן והאם האוזן נשארת מאווררת ויציבה לאחר פליטת הצינורית אם הנקב בתופית נסגר.

בעבר נהוג היה לאסור על מטופלים עם צינוריות איורור להרטיב את האוזניים, אך כיום נהוג להתיר לילדים לחשוף את האוזניים למים ללא הגנה מיוחדת. עם זאת, כדאי להימנע מצלילה.  

עוד ב-mako בריאות:

>> הרגישה קנאק בצוואר - ואז קרה דבר נורא 
>> האם קנאביס באמת עוזר לבעיות שינה?
>> אוכלים ארוחת ערב מאוחרת? אולי זה מסוכן

החידושים בתחום

לאחרונה פותחה אלטרנטיבה לניתוח כפתורים. ניתן לצנטר את החצוצרה בעזרת צנטר ובלון ייעודי במטרה להרחיבה ולשפר את תפקודה. מדובר בפעולה הנעשית דרך האף בצורה אנדוסקופית. נדרשת הרדמה כללית קצרה. בפעולה, מוחדר בלון ייעודי בעזרת צנטר לתוך חלל החצוצרה והוא מנופח במי מלח פיזיולוגים בלחץ גבוה למשך 2 דקות. בסיום הפעולה הבלון מרוקן ומוצא מהגוף במלואו, ולא נשאר בחצוצרה דבר (כדוגמת תומכן-סטנט). הפעולה הרלוונטית למבוגרים ולנוער, אך בינתיים עוד לא מקובלת לפעוטות. אנשים עם קשיים בהשוואת לחצים סביבתיים (כמו לחץ באוזניים בטיסות או שינוי גובה בנסיעה ברכב), אלו הסובלים מאירועים חוזרים של נוזלים באוזניים וחלק מהאנשים הנדרשים לניתוח אוזן בגלל דלקות כרוניות יכולים ליהנות מהטכנולוגיה החדשה.

* ד"ר אופיר הנדזל הוא מנהל השירות לניתוחי שתל שבלול, מערך אא"ג/ניתוחי ראש, צוואר, פה ולסתות מרכז רפואי תל אביב – סוראסקי, הפקולטה לרפואה אונ' תל אביב