מי לא רוצה שצבע השיער שלו יישאר איתו לעולמי עד? לצערנו זה לא בדיוק אפשרי, אבל אתם כן יכולים לדחות את הקץ בכמה שנים טובות. ראשית, חשוב להדגיש כי למדענים ולרופאים יש הסכמה כוללת על כך שהגורם המרכזי להופעת שער שיבה הוא גנטיקה. זה אומר שאם אתם רוצים לדעת מתי שערכם יאפיר, כנראה תצטרכו להסתכל על ההורים והסבים שלכם. עם זאת, זה לא אומר שאתם לא יכולים לנקוט אמצעים שונים כדי למנוע את זה. כמובן ששיער שיבה יופיע אצלכם במוקדם או במאוחר – אבל אם אפשר שזה יהיה מאוחר, אנחנו לגמרי בעד לשמוע מה אפשר לעשות. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. לא לעשן

עישון אינו מומלץ מסיבות בריאותיות שונות, אך הנה עוד אחת שתעזור למעשנים שביניכם להיגמל. ישנם מחקרים רבים שמצביעים על כך שעישון קשור להופעת שער שיבה בטרם עת בקרב אנשים מקבוצות גילים שונות. או במילים אחרות: לעישון יש השפעה המזרזת את תהליך הזדקנות השיער שלכם, בדיוק כפי שהוא משפיע על העור שלכם.

2. ודאו שאתם מקבלים מספיק ויטמין D

יש כמה חסרים תזונתיים שהמדע הוכיח כי הם תורמים לשער שיבה – ויטמין D הוא אחד מהם. מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי The International Journal of Trichology, מצא כי ילדים ששערם האפיר בטרם עת היו בעלי רמות נמוכות של ויטמין D. "היה מחסור גבוה בוויטמין D3, בהשוואה לקבוצת הביקורת", כתבו החוקרים.

סיגריה (צילום: NeydtStock, Shutterstock)
רוצים לשמור על השיער שלכם? היגמלו מעישון | צילום: NeydtStock, Shutterstock
עוד ב-mako בריאות
>> זה מה שקרה לאיש שהזריק לעצמו ארס במשך 25 שנה
>> בלי דיאטה: נמצאה דרך חדשה ומפתיעה לרדת במשקל
>> סיוט ברחוב אלם: האנשים שמתו בשינה בגלל סיוט

3. ודאו שאתם צורכים כמות מספקת של B12

במחקר דומה למחקר שצוין בסעיף הקודם, שפורסם גם הוא בכתב העת The International Journal of Trichology, החוקרים מצאו שמחסור בוויטמין B12 עשוי להיות קשור להופעת שער שיבה. אולם, חשוב לציין כי מדובר במחקר מקדמי ונדרשים מחקרים נוספים כדי להבין קשר זה לעומק.

4. קבעו בדיקות שנתיות

מחלות מסוימות כמו מחלות אוטואימוניות ובעיות בבלוטת התריס יכולות לגרום להופעת שער שיבה בגיל צעיר, אז חשוב לעשות בדיקות שגרתיות אצל רופא המשפחה. מעבר לכך, אתם יכולים לבדוק כל בעיה אסתטית או בריאותית שמפריעה לכם מול רופא עור או טריקולוג (רופא אלטרנטיבי המתמחה בשיער וקרקפת) – ובכך לוודא שלא מדובר בבעיה רצינית. 

אישה לחוצה (צילום: Rawpixel.com Shutterstock, מעריב לנוער)
מתברר שלחץ גם משפיע על השיער שלנו | צילום: Rawpixel.com Shutterstock, מעריב לנוער

5. הימנעו מלחצים

גורם נוסף להופעת שער שיבה בשלב מוקדם הוא לחץ. אם יצא לכם להגיד הרבה את המשפט הבא: "יש לי המון סידורים ועבודה לעשות" (שזה בעצם כולנו), אתם כנראה בסכנה לשיער מאפיר בטרם עת. חוקרים טוענים כי לחץ כרוני עלול להוביל להיווצרות דלקת, שעשויה "לכבות" את התאים שמייצרים מלנין בקרקפת ובמקביל לקצר את מחזור צמיחת השיער – מה שיוביל להופעה של שער שיבה.

6. הגבילו את החשיפה שלכם לרעלנים ומזהמים

כן, זה נראה ברור מאליו, אבל עדיין חשוב לציין זאת, בהתחשב בכך שמחקר מצא קשר בין חשיפה לרדיקלים חופשיים ושער שיבה. אם אתם רוצים שצבע השיער שלכם יישאר איתכם כמה שיותר זמן, זכרו שמומלץ לשלוט על החשיפה שלכם לרדיקלים חופשיים סביבכם והקפידו שסביבת המגורים שלכם תהיה נקייה, עד כמה שאפשר. גם לנשום אוויר צח מדי יום לא יזיק לכם.