הבטחות לשנה החדשה – אי אפשר איתן, אי אפשר בלעדיהן. בטח לא כשהיא פותחת לא פחות מעשור חדש. כי כולנו רוצים להבטיח לעצמנו שבשנה הבאה נהיה טובים יותר, בריאים יותר ומאושרים יותר. אלא שיש הבטחה פופולרית אחת שעלולה דווקא להיות הרסנית, ולכן כדאי מאוד לא לעמוד בה (כפי שבדרך כלל לא עומדים גם בשאר ההבטחות).

ההבטחה "לקום כל בוקר מוקדם יותר", כך מתברר, עלולה להעלות את הסיכון למחלות לב ולמוות מוקדם. הסיבה קשורה לשעון הביולוגי של כולנו, ולהפרעות שאנחנו עלולים לגרום לו. בשנת 2017 הוענק פרס הנובל לרפואה לשלושה מדענים שגילו מכניזם מולקולרי במוח הקובע את מחזור השינה של כל אדם. המכניזם הזה נקבע על ידי הגנטיקה - כלומר יש לנו שעון ביולוגי שקובע מתי המוח רוצה לישון.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כך למשל, לכ-10 אחוזים מבני האדם יש שעון ביולוגי שגורם להם לקום לפני עלות השחר, לכ-20 אחוזים יש שעון ביולוגי שגורם להם להתעורר הרבה אחרי הזריחה, וכן הלאה. אין לכך קשר להרגלי חיים או שגרה, לטענתם – הכל נקבע בגנים. מה שאומר שאם מחזור השינה שלכם יוצא מסנכרון עם המחזור הטבעי שלכם, זה מצב בריאותי גרוע מאוד, וההשפעות השליליות גדולות במיוחד בקרב אנשים שעובדים משמרות לילה. ארגון הבריאות העולמי קבע כי אלה מעלים לעצמם את הסיכון לסוכרת (הקשורה למחלות לב), וכן לסרטן, וספציפית לסרטן השד.

זה תופס גם לגבי אנשים שמכריחים אותם לקום מוקדם יותר מהנטייה הטבעית שלהם: מחקר שפורסם ב- NBC Newsבשנת 2018 מצא כי אחוזי התמותה של אנשים שיש להם שעון ביולוגי מאוחר יותר גבוה ב-10 אחוזים יותר מאשר אנשים שקמים מוקדם, וזאת משום שהעולם כולו מעדיף משכימי קום על פני ינשופי לילה. כמו כן, חוסר התאמה בין מחזור השינה הטבעי לבין מחזור השינה הממשי פוגע ביעילות וביצירתיות, כפי שניכר בבירור במצבים של ג'ט לג: לוקח למוח כמה ימים להתעדכן במחזור הטבעי שלו, ובינתיים חווים תסמינים כמו עייפות באמצע היום, תחושות רעות, חוסר ריכוז ובעיות במעיים, כך לפי מיו קליניק. ובעוד שג'ט לג הוא לרוב זמני, חוסר התאמה בין מחזורי השינה גובה הרבה יותר משאבים מהיעילות ומהבריאות.

חשוב לציין שאין זה קשור לכמות שעות השינה שלנו. ינשופי לילה יכולים ללכת לישון בשמונה בערב, לקום בשש בבוקר (כלומר לישון 10 שעות) – ועדיין להרגיש רע ולסבול ממוות מוקדם. כנ"ל לגבי משכימי קום שמוכרחים ללכת לישון ב-2 בלילה ולקום צהריים.

איך יודעים שאין התאמה בין מחזורי השינה שלכם? אם אתם לא צריכים שעון מעורר כדי לקום, או שאתם מכוונים אחד כזה אבל קמים אוטומטית לפניו – אתם בסנכרון. לעומת זאת, אם אתם תמיד צריכים שעון כדי לקום, ובייחוד אם אתם משתמשים בכפתור הסנוז, הרי שאתם לא בסנכרון תמידי. וזו הסיבה שההחלטה לקום מוקדם בכל מחיר בעייתית. אם אתם נמצאים בסנכרון מחזורי השינה, אין טעם להפריע לו באופן מלאכותי, ואם אתם לא בסנכרון, השכמה מוקדמת מדי רק תרע את המצב.

עוד ב-mako בריאות:
>> מושלם: המאכלים שאפשר לאכול כמה שרוצים מהם
>> מילת הקסם שתחולל פלאים בסקס שלכם
>> הפרמדיק סירב לבצע החייאה – אב המשפחה מת

מה שאתם כן יכולים לעשות כדי להתחיל את היום שלכם מוקדם יותר הוא להכין כמה שיותר דברים בערב שלפני, כדי שתוכלו להרשות לעצמכם לקום כמה שיותר מאוחר. אפילו ברמה של מכונת קפה אוטומטית שתכין לכם קפה בשעה אוטומטית בלי שתצטרכו לקום להפעיל אותה. כל דקה ש"תגלחו" מהבוקר שלכם, למקרה שאתם ינשופי לילה, רק תסייע לכם להתחיל אותו מוקדם יותר בלי להפריע למחזור השינה הטבעי שלכם.