לאחרונה נחשף ב"פוליטיקו", מגזין פוליטי אמריקאי, כי גורמים בממשלת ארה"ב מנסים להסתיר דוח של הסוכנות להגנת הסביבה, לפיו ישנו קשר בין שאיפת פורמלדהיד לסיכון מוגבר ללקות בלוקמיה, סרטן חלל האף וסרטן הגרון, כמו גם מחלות אחרות. הדיווח מגיע מעובדי ציבור אנונימיים שמעורבים עם הסוכנות להגנת הסביבה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הסכנות שבפורמלדהיד (או פורמלין), חומר כימי המצוי בחפצים רבים בסביבתנו – ידועות כבר שנים וגם באתר של המשרד להגנת הסביבה ניתן למצוא מידע מדאיג ביותר לגבי החומר הכימי; הוא מוגדר כחומר מסרטן שחשיפה נשימתית אליו יכולה לגרום לגירוי ואלרגיות בעור, באף ובריאות. חשיפה ארוכת טווח לפורמלדהיד עלולה להוביל אף לברונכיטיס ולקוצר נשימה, לפי האתר של המשרד להגנת הסביבה. הוא מצוי בחפצים רבים, מחומרי ניקוי ועד למזרנים שאתם ישנים עליהם. מכיוון שמדובר בחומר כימי בעל נדיפות גבוהה, הוא מתאדה במהירות ולכן אנו עלולים לנשום אותו מדי יום, מבלי להיות מודעים לכך.  

אז אם אתם רוצים לוודא שאתה נחשפים כמה שפחות לפורמלין, הנה כמה דברים שאתם יכולים לעשות. 

להיפטר ממצעים "ללא קמטים"

קניתם מצעים חדשים שאינם מתקמטים? ככל הנראה שיש בהם פורמלין. לרוב כדי לייצר מצעים שלא מתקמטים, עושים שימוש בשרף פורמלדהיד, שהוא צורה של פורמלין. אם יש לכם כאלו מצעים, כדאי להחליף אותם במצעים ללא כימיקלים. אל תשכחו שאתם מבלים לפחות שמונה שעות ביום על המצעים האלו.

אישה ישנה (צילום: shutterstock)
עדיף מצעים שמתקמטים מאשר מצעים עם כימיקלים | צילום: shutterstock

לבחור בקפידה סבון גוף

סבוני גוף רבים מכילים פורמלדהיד, בחלקם קשה לזהות אותו ברשימת הרכיבים. אז אם אתם רוצים לוודא שסבון הגוף שלכם לא מסכן אתכם, הציצו ברשימת הרכיבים ובדקו אם אתם מצליחים לקרוא ולבטא בקלות את השמות של החומרים. אם הם מסובכים מדי לקריאה, כנראה שמדובר בכימיקלים שאתם לא רוצים שיחדרו לגוף שלכם.

יש לכם מזרן פוליאוריתן? עדיף לטקס

לפי טאשה סטויבר, מדענית שעובדת ב- Environmental Working Group, ארגון אמריקאי ללא מטרות רווח שפועל להסברה על סביבה ירוקה ובריאה יותר, מרבית המזרנים בשוק עשויים ספוג פוליאוריתן מבוסס פטרוכימיקלים (כימיקלים מבוססי נפט). אלה יכולים להוביל להתאדות של תרכובות אורגניות נדיפות, מה שיכול לגרום לגירוי בדרכי הנשימה ולגירוי בעור. מחקר מצא שתינוקות חשופים יותר לכימיקלים אלו ושעריסות רבות מכילות עד 30 תרכובות אורגניות נדיפות, ביניהן פורמלדהיד. תרכובות אלו בעלות נקודת רתיחה נמוכה, כלומר הן עלולות להתאדות במהירות ובכך עשויות להוביל לאלרגיות, פגיעה בנשימה ופגיעה במערכת החיסונית. ב- Environmental Working Group ממליצים על מזרנים העשויים 100 אחוז לטקס טבעי, הנלקח מעצי גומי ואינו מכיל כמות כימיקלים גדולה כמו זו המצויה במזרנים מפליאוריתן.

עוד ב-mako בריאות:
>> עשתה פדיקור דגים - ואז קרה הדבר המחריד הזה
>> אתר בחו"ל מוכר ערכות התאבדות והישראלים קונים
>> הדיאטה שמאפשרת לכם לאכול מה שאתם רוצים

לבדוק את סבון הכביסה וסבון הכלים

וידאתם שהמצעים והבגדים שלכם אינם מכילים פורמלין? כעת כדאי שתוודאו שגם סבון הכביסה וסבון הכלים שלכם אינם מכילים את החומר הכימי. אם אתם רוצים לוודא זאת, כדאי לקנות סבונים מחברות אורגניות. ואם אתם לא בטוחים לגבי הרכיבים, אתרים רבים מציעים מידע על חומרים כימיים המצויים בסבונים ויכולים לסייע לכם לעשות בחירה מושכלת.

ג'ל כביסה (צילום: Shutterstock)
עדיף סבון אורגני | צילום: Shutterstock

להיפטר מרהיטים עשויים שבבית

בתעשיית הריהוט, נעשה שימוש בפורמלדהיד כחלק מהדבק שמחזיק לוחות שבבית ולכן הוא מאוד נפוץ ברהיטים זולים יותר, כמו שולחנות, כיסאות, שידות, בסיס מיטה וספות. דרך טובה להיפטר מרהיטים המכילים פורמלדהיד, היא להיפטר מרהיטים עשויים שבבית וללכת על רהיטים שעשויים 100 אחוז עץ טבעי (ולא מעובד, בדומה לשבבית).

אישה בעבודה (צילום: Shutterstock)
גם השולחן בעבודה עלול להכיל פורמלין | צילום: Shutterstock

לבדוק את התווית בבגדים

בדומה למצעים שאינם מתקמטים, גם בגדים מסוימים מעובדים בפורמלדהיד כדי להפוך ל"אנטי קמטים", או "אנטי כתמים". הימנעו מבגדים שמשווקים ככאלה ושקלו לקנות בגדים שעשויים בדים אורגנים.

לוותר על ההחלקה

לאחרונה נמצא כי בהחלקת שיער ברזילאית רמות גבוהות של פורמלדהיד והתגלה כי גם טיפולים חדשים יותר שמתיימרים להיות חסרי פורמלדהיד, הם עדיין לא אופציה בריאה יותר. חוץ מלאמץ את השיער הטבעי שלכם, אין הרבה אופציות אחרות בריאות יותר לנשים שמחליקות את שיערן. עד כה, אין שיטה להחלקת שיער שהיא טובה לסביבה ולגוף במאת האחוזים.