אחת מהתופעות הרווחות הפוגעת באוכלוסיית בני ה-60 ומעלה, ולעיתים אף צעירים מהם, היא שחיקת מפרק הברך או הירך. שחיקת מפרקים מאובחנת מדי שנה אצל למעלה מ-50,000 ישראלים, ומתבטאת בכאב במפרק השחוק, ובהדרגה פגיעה ביכולת התנועה והתפקוד ושינויי אורח החיים, בהתקדם השחיקה מופיעה לעיתים הגבלה ניכרת ביכולת ההליכה.

מחלה שחיקתית של מפרק ברך או ירך לרוב מתקדמת בהדרגה, כל אדם שונה וכך גם צורכי האדם, והפגיעה עקב שחיקה משמעותה שונה מאדם לאדם. אנו מנסים להתאים הטיפול שאינו ניתוחי למצב השחיקה ולמטופל הספציפי.

טיפולים בשלבים הראשונים של השחיקה כוללים התאמת הפעילות, טיפולים פיזיותרפיים שמהותם לשמר התפקוד למרות השחיקה -חיזוקי שרירי הרגליים, שיפור יציבות, שיפור מהירות ותבניות הליכה ותנועה, טיפולים תומכים שונים להפחתת כאבים, תרופות נוגדות כאב ודלקת . טיפול שמרני נוסף הוא זריקות תוך מפרקיות המנסות להפחית הדלקת השחיקתית ולהפחית ההגבלה מהתהליך השחיקתי. חלק מהאנשים בשלבים ראשונים של השחיקה מתאימים לניתוחים משמרים להשתלות סחוס או מניסקוס על מנת למנוע או לדחות הגעה להחלפת המפרק.

כאשר מתקדמת השחיקה ופוגמת משמעותית בתפקוד ושגרת החיים, וכשאר טיפולים שמרניים אינם מועילים, נשקלת אפשרות של ניתוח להחלפת המפרק השחוק.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

האם החשש מניתוח מוצדק?

מפרק שחוק אינו מכאיב אינו גזירה ממנה חייבים לסבול לעד. ניתוחי החלפת מפרק הברך והירך הינם מהניתוחים הנפוצים והמוצלחים ברפואה המודרנית, והוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחד מארבעת ההליכים הכירורגיים בעלי שיעורי ההחלמה הגבוהים ביותר. בישראל לבדה, עוברים מדי שנה יותר מ-15,000 איש את הניתוח באחוזי הצלחה גבוהים. חלק מהסובלים שחיקה מתקדמת עדיין חוששים מפתרון זה של החלפת המפרק וחזרה לחיים מלאים, האם חשש זה מוצדק?

חלק מההחלטות בחיינו אנו מקבלים אחר בחינה מדוקדקת בין אפשרויות, למידה של כל אפשרות בצורה אובייקטיבית יתרונותיה וחסרונותיה - השוואה לאפשרויות האחרות ואז החלטה. יש שאנו מקבלים החלטה חשובה על סמך רגש או תחושה בלבד, ללא לימוד מספק של האפשרויות האחרות. מטופל יחיד המתאר אי שביעות רצון אחר ניתוח מבטל מאה אחרים שקיבלו את חייהם חזרה אחר החלפת מפרק מוצלחת. חשש מניתוח וחסר של מידע מספק על תהליך הניתוח מתחילתו עד סוף השיקום מהווים חלק עיקרי בבחירה להימנע מניתוח, גם שלעיתים החלפת המפרק הינו הפתרון הנכון.

עולם הרפואה ובכלל זה תחום החלפות המפרקים באורתופדיה, עובר בשנים האחרונות מהפיכה טכנולוגית שמטרתה לשפר לקדם את הטיפולים הקיימים, השימוש בטכנולוגיה מתקדמת, כך אנו מאמינים, מאפשר לנו לתכנן ולבצע ולתעד הניתוח בצורה מיטבית, להפחית תקלות בזמן הניתוח ויעזור להביא לתוצאות מיטבית עבור המטופלים.

עולם הניתוחים האורתופדיים, בדגש על החלפות המפרקים (אך לא רק), נעזר בדיגיטציה ניתוחית. כבר היום מציאות מדומה, בינה מלאכותית ורובוטיקה מהווים חלק מהכלים הטכנולוגים המסייעים בניתוחים אלו יהיו קרוב לוודאי תוך זמן לא רב חלק בלתי נפרד מחדר הניתוח ומהפרוצדורות עצמן. כבר היום אנו עושים שימוש רחב בטכנולוגיות ניווט בניתוחי החלפות מפרקים.

מפרקים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
גם צעירים סובלים משחיקת סחוס | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

חזרה לתפקוד מיטבי

מטרת החלפת מפרק היא בראש ובראשונה הקלה בכאב , וחזרה לפעילות ותפקוד מיטבי, מטרה זו מושגת על ידי החלפת המפרק השחוק בשתל מפרק מלאכותי, שתל זה תפקידו לאפשר תנועה הרמונית של המפרק בצורה הקרובה ביותר לתנועתו הטבעית. המפרק המלאכותי נדרש לשרוד ולתפקד היטב עשרות שנים בגוף המטופל. שביעות רצון המטופל מהחלפת המפרק השחוק תלויה ישירות בעקרונות אלו.

המנתח זקוק לכלים אשר יאפשרו לו תכנון מוקדם וספציפי לכל מפרק, כל מפרק שונה מעט ונדרש עבורו תכנון מתאים. טכנולוגיה מדוייקת מאפשרת גם להוציא לפועל תוכנית הניתוח הספציפית לכל מטופל .

שימוש בניווט בזמן הניתוח מאפשר דיוק וחיזויי איזון המפרק וטווחיו לפני סיום הניתוח, אנו מאמינים שמפרק מאוזן , הפועל בהרמוניה בטווח מירבי משפר שביעות רצון המטופלים מניתוח החלפת המפרק תוך שמאפשר תפקוד מיטבי.

ניווט בהחלפת מפרקים עוזר לנו המנתחים להפחית טעויות בזמן הניתוח, משום שבכל שלב ניתן לאמת ולמדוד במדויק התאמת חיתוכי העצם ומנח המשתלים.

טכנולוגיה דיגיטלית כמו טכנולוגית הניווט מאפשרת תיעוד מדויק של שלבי הניתוח, וכן תיעוד והבנה של סטייה מתכנון ניתוח מקורי והסיבה לשינוי כזה במידה ומתרחש, אני מאמין שהיום עלינו לתעד, באופן שגרתי מהלכי הניתוח.

>> סובלים מכאבי ברכיים? הנה 10 תרגילים שישנו לכם את החיים
>
> לראשונה: ניתוח רובוטי להחלפת ברך

שימוש בטכנולוגיה דיגיטלי כניווט מאפשרת תוך זמן קצר יחסית איסוף מידע רב על הניתוחים, לימוד והתקדמות לטובת ניתוחים עתידיים. אין ספק שהבנה, דיוק ויכולת ניבוי של תהליך ניתוחי חיוניים לשיפור תוצאות הניתוח ושביעות רצון המטופלים בהחלפות מפרקים.

מערכת הניווט בנויה חיישנים קבועים המוצמדים לעצמות הרגל, דרך חיישנים אלו המערכת מזהה את האנטומיה הספציפית של הגפה והמפרק המנותח. מערכת הניווט בונה מודל אנטומי מדויק של המפרק, מזהה המשתל המיועד על צורתו וגודלו ומכוונת המנתח להליך ניתוחי מדויק לשילוב האופטימלי של המפרק והמשתל שבשימוש.

עוד ב-mako בריאות:
>> "כל יום נוגעים בי אנשים שאני לא מכירה"
>> תופעת לוואי יוצאת דופן בקרב חולי קורונה
>> הקשר המשמעותי שבין חוסר ברזל ומחלת הקורונה

ניתוח ברגליים (צילום:  Suphatthra olovedog, shutterstock)
כל מפרק שונה מעט ונדרש עבורו תכנון מתאים | צילום: Suphatthra olovedog, shutterstock

אין מערכת זו או כל מערכת אחרת מחליפה התכנון לפני הניתוח וביצוע הניתוח עצמו, טכנולוגיה משוכללת ככל שתהה תפקידה לאפשר למנתח לבצע תוכניתו בכל פעם באופן החזוי והמדויק ביותר, למנוע טעויות ולאפשר למידה ותיעוד מתמידים. הניווט מאפשר לנו להגיע לדיוק של מעלה או מילימטר, וכך למקם המשתל בדיוק תואם.

הסיכונים והשיקום

מערכות תומכות וטכנולוגיה מתקדמת אינן מונעות את הסיכונים בניתוחים להחלפות מפרקים. סיכונים כלליים, זיהום, פגיעה ברקמה חיונית ואי שביעות רצון מספיקה מהניתוח קיימים בכל ניתוח החלפת מפרק, אנו עושים כל שביכולתנו לצמצם ולמזער סיכונים אלו.

המהלך אחר הניתוח, השיקום הנדרש ומשכו מהווים חלק חשוב ואף עיקרי בתהליך הניתוח כולו. מטופל המבין משך השיקום ושלביו, מטופל המודע לחלקו, שהינו העיקרי, בהפעלת הרגל המנותחת, השגת טווחים ותפקוד, משפר תוצאת הניתוח ושביעות רצונו.

אני מאמין כי הבנת תנועת המפרק, השאיפה לייצר מפרק מלאכותי המתנהג קרוב ככל שניתן למפרק תקין טבעי, ניסיון לדייק ככל שניתן את הניתוח, להיות יכול בכל שלב בניתוח לוודא שהעמדה אופטימלית של המשתל הושגה. כל אלו חיוניים לשפר תוצאות החלפת המפרקים, וחיוניים להשגת שביעות רצון אופטימלית.

* ד"ר גדעון בורשטין הוא מומחה לאורתופדיה מביה"ח אסותא