אין ספק שמאז כניסת הקורונה לחיינו נעשינו מודעים יותר לכל דבר שקשור להיגיינה; פתאום כולם רוצים לדעת אילו חפצים עשויים להיות מזוהמים יותר, איזה חומר חיטוי יעיל יותר, אילו משטחים כאי להימנע מלגעת בהם, כיצד לכבס בגדים בתקופת הקורונה והאם מסך הטלפון שלנו עלול להדביק אותנו בנגיף.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ייתכן שבין כל השאלות הללו עלתה שאלה נוספת – איזה חלק בבגד עשוי להיות הכי מלוכלך. במיוחד אחרי שאנחנו חוזרים משהייה ליד אנשים בחוץ, מנסיעה בתחבורה הציבורית או ביקור בסופר. אז מתברר שיש תשובה לשאלה הזו והיא תפתיע אתכם.

ד"ר צ'רלס גרבה, מיקרוביולוג שחקר את הנושא, טוען כי החלק המלוכלך ביותר בג'ינס שלכם הוא אזור המותניים. "עשינו מחקר לפני כמה שנים, במהלכו חתכנו בגדים מהחלק התחתון של המכנסיים ועד לחלק העליון בחולצה – כל כ-15 ס"מ – וספרנו את כמות החיידקים שבודדנו", סיפר ד"ר גרבה בראיון ל-mindbodygreen. "הכי הרבה חיידקים היו במותניים והכי פחות היו בבית השחי".

הסיבה לכך שדווקא אזור המותניים במכנסיים שלכם עשוי להיות הכי מזוהם, היא שמדובר באזור שאנחנו נוגעים בו לא מעט. רבים מאיתנו מניחים את הידיים שלנו על המותניים (וכפות הידיים נחשבות לאזורים מאוד מזוהמים). אך אחת הסיבות העיקריות לכך, לפי ד"ר גרבה, קשורה לאופן שבו אנחנו שוטפים ידיים, או ליתר דיוק, כיצד אנחנו מייבשים אותן לאחר מכן. "אנשים נוטים לא לחכות שהידיים שלהם יתייבשו לחלוטין, אז הם מייבשים את הידיים בעזרת המותניים", אומר ד"ר גרבה. כן, כולנו חוטאים בזה – מריחת הידיים הרטובות על הבגד, לרוב באזור המותניים, במטרה לעזור להן להתייבש מהר יותר. ואם יש בסביבה מייבש ידיים – הנטייה לנגב את הידיים על הבגד שלנו היא אף גבוהה יותר.

פעולת ניגוב הידיים על הבגד מובילה לכך שאזור המותניים במכנסיים שלכם נעשה לח יותר, כלומר הוא קרקע פורייה יותר להתפתחות חיידקים. גם אם השתמשתם בסבון ידיים וכמות החיידקים שלכם בידיים נמוכה משמעותית אחרי ששטפתם אותן, המעט חיידקים שנותרו יכולים להישאר על הבגד.

הדרך הטובה ביותר למנוע זאת היא לרחוץ ידיים ביסודיות, עם מים וסבון ובמשך 20 שניות לפחות, ולאחר מכן להשתמש במגבת נייר. מייבשי ידיים נחשבים למפיצי חיידקים, כך שזו אופציה רק אם אין מגבת נייר בסביבה. יש לציין כי אם מייבש ידיים הוא האופציה היחידה – היא בהחלט עדיין עדיפה על ניגוב על גבי המכנסיים. ואם אתם לא ליד מים וסבון – השתמשו כמובן באלכוג'ל – רק חשוב לנקות את הידיים במשך 30 שניות לפחות כשעושים את זה עם ג'ל אלכוהול.

מייבש ידיים (צילום: Shutterstock/ Mile Atanasov)
עדיף להימנע, אך אם אין מגבת נייר - מייבש ידיים עדיף על ניגוב בבגד | צילום: Shutterstock/ Mile Atanasov

עוד ב-mako בריאות:
>> מומחים: זאת הסיבה שהקורונה לא נעלמה בקיץ
>> השילה 45 ק"ג ממשקלה תוך שנה – כך זה קרה
>> אלה המזונות המומלצים למניעת לחץ דם גבוה 

והנה תזכורת לעוד כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם לשמור על היגיינה בתקופה הזאת:

  • הסירו נעליים כשאתם חוזרים הביתה – והימנעו מלהסתובב איתן בתוך הבית.
  • אם אתם משתמשים במסכה חד-פעמית, השליכו אותה לפח אחרי השימוש (ולא להשתמש באותה אחת לכמה שימושים). אם זו מסכה רב-פעמית, הקפידו לכבס אותה לעתים קרובות בטמפרטורה של בין 40-60 מעלות.
  • כבסו לעתים קרובות בגדים שלבשתם כששהיתם בחוץ, עדיף בטמפרטורה גבוהה אם אפשרי.
  • השתעלו/התעטשו לטישו או לתוך המרפק.
  • הימנעו מלגעת באזור הפנים שלכם כשאתם בחוץ – והימנעו מלגעת בחלק החיצוני של המסכה.