כולסטרול הוא חומר שומני המיוצר בעיקר בכבד ומועבר דרך הדם לתאי הגוף השונים, יש לו כמה תפקידים חשובים כמו בנייה של מעטפת התאים והוא משתתף בייצור של ויטמין D, הורמונים, מלחי מרה וכיוצא בזה. כדי לנוע בזרם הדם הוא נישא על גבי חומרים אחרים המיוצרים בכבד שנקראים ליפופרוטאינים ומורכבים מחלבונים ושומנים.

כולסטרול שנישא על גבי ליפופורוטאין בצפיפות נמוכה הוא הכולסטרול ה'רע' (LDL), שכן הוא עלול לייצר משקעים בדפנות כלי הדם ולגרום לחסימת כלי דם ובסופו של דבר להתקף לב או שבץ מוחי. ככל שרמת ה-LDL גבוהה יותר, הסיכון לאירוע קרדיו-וסקולרי עולה. כולסטרול שנישא על גבי ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה הוא הכולסטרול 'הטוב' (HDL) ותפקידו לספוג את שאריות ה-LDL ולהחזיר אותו לכבד.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

את רמת הכולסטרול הרע אנו בוחנים אל מול המדדים של האיחוד האירופי שנקבעו ב-2019 בהתאם לקבוצות הסיכון השונות. כך למשל בקרב אנשים ללא מחלות רקע, LDL מתחת ל-116 מ"ג לדציליטר נחשב לתקין. אצל חולי סוכרת ללא פגיעה באיברי מטרה, אך עם גורם סיכון אחד, LDL צריך להישמר מתחת ל-70. חולים הסובלים ממחלות קרדיו-וסקולריות צריכים לשמור על רמה נמוכה מ-55 ומי שחווה אירוע לב חוזר תוך שנתיים צריך להקפיד על ערכי LDL נמוכים מ-40 מ"ג לדציליטר.

בחורה מתאמנת (יח''צ: shutterstock, Nadezda Barkova)
חצי שעת אירובי ביום | יח''צ: shutterstock, Nadezda Barkova

למרבה הצער, פעמים רבות החולים אינם מרגישים בכולסטרול הגבוה ועל כן אינם מייחסים לו חשיבות, אף על פי שהוא עלול להוות סכנה משמעותית לבריאות החולה. ואם לא די בכך, לאחרונה נשמעות טענות כי כולסטרול נמוך מדי יכול להיות מסוכן. חשוב להדגיש כי הטענות האלו אינן נכונות, ובחישוב של תועלת מול סיכון, ככל שהכולסטרול יהיה נמוך יותר הסיכוי לאירוע לבבי יירד בצורה משמעותית. השאלה היא כמה נמוך הכולסטרול יכול להיות, ולכך אין תשובה חד משמעית. עם זאת, גם כשאנחנו מצליחים להוריד את הכולסטרול הרע לפחות מ-30 מ"ג לדציליטר, אין כל חשש לפגיעה בריאותית, אבל אנחנו כן מגנים על בריאות הלב.

>> כך מפענחים בדיקת כולסטרול

בעבר הועלו חששות כי כולסטרול נמוך מדי עלול להוביל לדמנציה או למחלות ממאירות אך מחקרים הראו כי אין לסברה הזו רגליים. מחקר משמעותי שפורסם לפני כמה חודשים עקב אחר אוכלוסיית קשישים באוסטרליה במשך שש שנים ובחן האם יש קשר בין הטיפול בסטטינים, שהם הטיפול הנפוץ ביותר להורדת כולסטרול, לשינויים בזיכרון ובקוגניציה, והתוצאות היו חד משמעיות – לא היה כל קשר בין הטיפול בסטטינים לירידה בזיכרון או בקוגניציה.

להפך, אפשר להניח כי אם כולסטרול גבוה גורם לסתימות בעורקי הלב, ייתכן שהוא גם גורם לסתימות בעורקי המוח וכתוצאה מכך חלקים במוח נפגעים ומתפתחת דמנציה, ועל כן הורדה בכולסטרול יכולה אפילו לשמור על המטופלים מפני דמנציה.

התקף לב (צילום: shutterstock | Lisa-S)
אל תגיעו למצב סתימות בעורקי הלב | צילום: shutterstock | Lisa-S

עוד ב-mako בריאות:
>> מומחים: זאת הסיבה שהקורונה לא נעלמה בקיץ
>> השילה 45 ק"ג ממשקלה תוך שנה – כך זה קרה
>> אלה המזונות המומלצים למניעת לחץ דם גבוה

איך מורידים כולסטרול?

ראשית יש לדאוג לשינוי באורח החיים, לרבות פעילות גופנית אירובית כחצי שעה מדי יום, תזונה דלת שומנים בהתאם להערכת דיאטנית, ירידה במשקל בעת הצורך, הפסקת עישון וכמובן טיפול תרופתי. הטיפול הנפוץ ביותר הוא כאמור טיפול בסטטינים, וכשהן אינן מספקות לעיתים החולה יתבקש להוסיף טיפול המעכב ספיגה של שומנים מהמעי לזרם הדם. היום ישנה גם קבוצת טיפול חדשה בשם מעכבי pcsk9 שניתנות בהזרקה תת-עורית אחת לשבועיים. הטיפול מתאים לחולים עם היסטוריה משפחתית של אירועי לב או חולים שחוו אירוע לב בעצמם שלא הגיבו טוב מספיק לטיפול הסטנדרטי בסטטינים או שלא הגיבו כראוי לטיפול עקב תופעות לוואי. טיפול זה יכול לסייע לחולים עם היפרכולסטרולימיה משפחתית וערכי LDL גבוהים להוריד באופן משמעותי את ערכי ה-LDL לערכי המטרה המתבקשים בהתאם להנחיות .

במקום לחשוש מכולסטרול נמוך מדי חשוב לשים דגש על מניעת כולסטרול גבוה. אם רמות הכולסטרול שלכם גבוהות מדי זה סימן עבורכם שהגיע הזמן להתייחס לגופכם אחרת, לעשות שינוי באורח החיים, להפסיק לעשן, להפחית באלכוהול, להיכנס לכושר ולרדת במשקל. כיום ישנן מגוון עשיר של תרופות אבל הן לא מהוות תחליף לאורח חיים בריא.

* ד"ר עבד חאסקיה הוא קרדיולוג בכיר מנהל המכון למניעה ושיקום מחלות לב במרכז הרפואי מאיר כפר סבא ומנהל מכון הלב הרצליה - שירותי בריאות כללית