החומצה ההיאלרונית היא אחת השחקניות הוותיקות והפופולריות ביותר בשוק הטיפולים האסתטיים הבלתי פולשניים. באמצעותה ניתן למלא קמטים, לתקן, לפסל את הפנים ומה לא. אחד הטיפולים המבוקשים ביותר בשנים האחרונות הוא "מילוי שקעי עיניים" באמצעות חומצה היאלרונית, המאפשר להיפטר מהשקעים בתוך דקות בודדות וליהנות ממראה רענן וחיוני יותר.

לכאורה, נשמע שמדובר בפתרון אידיאלי: זריקה קטנה והופ – הקסם פועל והמראה העייף נעלם כלא היה. אלא שכל הטוב הזה כרוך בסיבוכים, שהרופאים לא תמיד טורחים לציין. אחד הסיבוכים הנדירים אך גם ההרסניים ביותר הוא חסימת עורקים העלולה להוביל לעיוורון.

נעמה כהן (השם המלא שמור במערכת) החליטה לגשת לטיפול הזרקת חומצה היאלרונית בשקעי העיניים. "מאז שאני זוכרת את עצמי תמיד סבלתי משקעי עיניים בולטים. תמיד שאלו אותי למה אני נראית על כך עייפה", היא מספרת. "אחרי ששמעתי על טיפול שמאפשר להיפטר מהשקעים תוך דקות, גייסתי את הכסף הדרוש שהסתכם בכמה אלפי שקלים והלכתי לאחד מטובי המומחים, שעליו קיבלתי המון המלצות חמות. הרופא התחייב שתוך כמה דקות אראה רעננה וערנית מתמיד".

לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כבר למחרת הטיפול, נעמה הרגישה תחושות לא נעימות באזור העיניים: "הרגשתי כאילו גוף זר נכנס לי לעין. זה היה פשוט נורא. לא משנה מה עשיתי העיניים המשיכו להציק – ביום, בלילה. אפילו כשניסיתי לברוח לרגע ולעצום את העיניים לא הצלחתי להתחמק מהתחושה שרדפה אותי. הרגשתי כאילו גלגלי העיניים יושבים על שדה קוצים".

עיניים (צילום: Shutterstock)
"מאז שאני זוכרת את עצמי סבלתי משקעי עיניים בולטים" | צילום: Shutterstock

נעמה, זה נשמע סיוט אמיתי, לא ידעת שקיים סיכון כזה כשהחלטת לבצע את הטיפול?

"כששאלתי לגבי סיכונים נאמר לי שאני עשויה לחוש בנפיחות קלה לאחר הטיפול שתיעלם תוך שבועיים לכל היותר. המומחה גם ציין שבמקרים נדירים מאוד תיתכן פגיעה באספקת הדם – לא ממש הבנתי מה זה אומר בפועל".

מה עושים במצב כזה?

"חזרתי לרופא שביצע את הטיפול. הוא אמר לי שבגדול כל תחושה באזור העיניים אפשרית בטווח של שבועיים מסיום הטיפול. הבעיה היא שגם בחלוף שבועיים התחושות לא עזבו אותי. פשוט ישבתי ואכלתי את עצמי שהסכמתי לעבור טיפול כזה. שום שינוי אסתטי לא שווה את זה".

"הרגשתי כאילו גוף זר נכנס לי לעין. זה היה פשוט נורא. לא משנה מה עשיתי העיניים המשיכו להציק – ביום, בלילה. אפילו כשניסיתי לברוח לרגע ולעצום את העיניים לא הצלחתי להתחמק מהתחושה שרדפה אותי. הרגשתי כאילו גלגלי העיניים יושבים על שדה קוצים"

ומה קרה בהמשך?

"פניתי להמון רופאים, האבחון העיקרי היה אלרגיה קלה, אבל גם כשהופניתי לטיפול בטיפות עיניים הן לא פתרו את הבעיה. לבסוף ניגשתי לסדרת בדיקות מקיפה שכללה הרחבת אישונים, בדיקת ראייה ועוד. למזלי לא התגלה נזק בעיניים, אבל התחושות הלא נעימות נותרו".

בוטוקס/חומצה הזרקה לעיניים (צילום: Shutterstock)
ודאו שכל הסיכונים מוצגים בפניכם | צילום: Shutterstock

עשרות דיווחים על עיוורון בעולם

ד"ר פרימן, מומחה לרפואת עיניים מבית חולים מאיר, לא ממש התפלא כשפנינו אליו בנושא. הוא כבר נתקל במקרים כאלה. כששאלנו אותו אם טיפול בחומצה היאלרונית באמת עלולה לגרום לתופעות כאלה, הוא הסביר: "החומצה ההיאלרונית היא חומר שנמצא בגוף שלנו במצב פיזיולוגי תקין. בין היתר, היא אחראית למראה עור מוצק וחלק יותר. אולם, רבים אינם מודעים לכך שהזרקתה באזור העיניים יכולה לגרום לפגיעה בעיניים עצמן. כך למשל, פעולה כזאת עלולה לגרום לפגיעה עינית בכמה מנגנונים - החל מפגיעה ישירה בתפקוד השריר החוץ-עיני, ובמקרים נדירים (כאחד מתוך 100,000 מקרים בדרגת חומרה משתנה), כאשר החומצה יוצרת למעשה תסחיף אל תוך העורקים העדינים המספקים דם לרשתית ולמרכז הראייה ברשתית, היא אף עלולה לגרום לעיוורון מלא. לפי הספרות מאז שנת 2012 החלו עשרות דיווחים בעולם על התופעה הקשה".

"את הנתון הזה חייבים לציין בפני המטופלים/ות טרם ההזרקה", אומר ד"ר פרימן. "להגיד משפט גנרי כמו 'עלולה להיות פגיעה באספקת דם' לא ממש אומר למטופל משהו. צריך להסביר באופן שאינו משתמע לשתי פנים שקיים סיבוך נדיר של פגיעה בראייה עד כדי עיוורון מלא. אמנם סיכון נמוך אך קיים".

 כמו כן, חשוב  לעדכן את המטופל על כך שכל שינוי ולו הקל ביותר בחדות ראייה מחייב בדיקה דחופה על ידי רופא עיניים".

ד"ר פרימן, האם גם הזרקת בוטוקס בצדי העיניים כרוכה בסיכונים כאלה?

"לא נתקלתי בדיווחים כאלה, אך כן ידוע על תופעות של 'כפל ראייה', פטוזיס - צניחת עפעף ודימום ארובתי. כל אלה יכולים להימשך חודשים!"

 >> כל הדרכים לרענן את אזור העיניים

האם ישנם טיפולים אסתטיים שכן נחשבים לבטוחים באזור העיניים, כמו לייזר למשל?

"אף טיפול אינו חף מסיבוכים, גם אם הם קלים ביותר. לעיתים לוקח זמן רב (אפילו שנים) עד שאלה מופיעים".

אם אתם בכל זאת שוקלים לבצע הזרקה באזור העיניים או שחלילה נפגעתם מהזרקה, שימו לב למה שאומר החוק בעניין: "לפני כל פרוצדורה רפואית על הרופא או המרפאה להציג בפני המטופל את כלל הסיכונים, כולל תחושות לא נעימות ובטח סיכויים לנזק בלתי הפיך כגון עיוורון", מבהיר עו״ד שי סולטן, בעל משרד עורכי דין המתמחה בביטוח, נזיקין ורשלנות רפואית. "חתימה זו מתבצעת על טופס הסכמה מדעת המציג בפניו את הסיכונים/ סיכויים הכרוכים באותו טיפול אשר הוא עתיד לבצע". לדבריו, רוב תביעות הרשלנות הרפואית בתחום האסתטיקה מוגשות בגין רשלנות של הרופאים בכל הקשור להסכמה מדעת, פגיעה באוטונומיה ועוולת התקיפה. "חשוב מאוד לבקש מהרופא המטפל את המסמכים המציגים את הסיכונים והסיכויים של הטיפול", מציע עו"ד סולטן.

בשורה תחתונה, בפעם הבאה שאתם שוקלים לבצע טיפול כזה, כדאי שתחשבו היטב מה עדיף לכם:  להראות קצת עייפים או לסכן את בריאות העיניים שלכם.