ככל שאנחנו מתבגרים, הגיל עושה את שלו ואזור העיניים שלנו מתקמט ומתעייף. העור נעשה רפוי, הקמטים נחרצים ולעתים העפעפיים מאבדים גובה עד כדי הפרעה לשדה הראייה. אם סימני הזמן מפריעים לך, קיימים פתרונות שיטשטשו אותם ולעתים גם ישפרו את איכות החיים. הנה הם לפניך, בסדר יורד – מהגבות שאיבדו גובה ועד לקמטוטים שצצו מתחת לעיניים.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

גבות עייפות

גבות הן עולם ומלואו, ובשנים האחרונות הן הפכו לקטגוריה מרכזית בתחום האיפור והטיפוח ולמקור בלתי נדלה של טרנדים מתחלפים. מה שלא משתנה הוא השאיפה לגבות גבוהות, כך שהחלק החיצוני שלהן מורם לעומת המרכז. אם הגבות איבדו גובה עם השנים, וגם אם הן היו נמוכות מאז ומתמיד – יש מה לעשות.

פתרונות לא ניתוחיים כוללים הרמה של הגבות באמצעים שונים:

  • הזרקת חומצה היאלורונית לאזור הרקות ואל מתחת לגבות מאפשרת להרים את הגבות בכמה מילימטרים ולשפר את המראה שלהן. התוצאה מחזיקה מעמד כמה חודשים.
  • הזרקת בוטוקס בצדי העיניים בסמוך לגבות מחלישה את השריר הטבעתי המושך את הגבות כלפי מטה, וגורמת להן להתרומם. התוצאה מחזיקה מעמד כשלושה-ארבעה חודשים.
  • חוטים המוחדרים אל מתחת לעור באמצעות מחט מיוחדת, מאפשרים להרים ולמתוח את העור באזור הגבות. החיסרון: התוצאה נשמרת לזמן קצר ביותר, מספר שבועות עד חודשים בודדים. 

ניתוח להרמת גבות מתבצע באמצעות חתכים באזור הגבה עצמה או במעלה המצח, בקו הקרקפת (אזור החתך נבחר בהתאם לנתוני המטופל/ת) והעלאת הגבות למיקום הרצוי. כמו בכל ניתוח, גם כאן יש סיכונים: דימום, זיהום, הפרעות בריפוי הפצע, צלקות נראות לעין, א-סימטריה וכן פגיעה תחושתית באזור. קשה להעריך כמה זמן תישמר התוצאה – החל מכמה חודשים ועד מספר שנים.

עפעפיים צנוחים

אם את הצללית לא נמרחת לפתע כמו שצריך ושהאייליינר מזגזג, מדובר כנראה בצניחת עפעפיים או בעודפי עור שהצטברו באזור. כשעור העפעפיים רפוי קשה יותר להתאפר, וכשהעפעפיים צונחים באופן משמעותי הם עלולים לפגוע בשדה הראייה, בעיה שמטרידה גם את הגברים שבינינו.

ראשית יש לשלול בעיה רפואית (ואם היא קיימת – לטפל בה), ואם הכול בסדר – אפשר להתקדם:

פתרון לא ניתוחי שצובר לאחרונה פופולריות בעולם הוא טיפול במכשיר שנקרא פלאזמה. באמצעות מחט אלקטרונית, יורה המכשיר גלים של חשמל בתדר מסוים ויוצר כוויות קטנות בעור. כשהעור מחלים הוא מתכווץ, ונוצר אפקט של מתיחה קלה ביותר. חשוב לציין כי הטיפול אינו מתאים לכל המטופלים (במיוחד לאלו עם עודפי העור הניכרים), היכולת לכווץ את העור מוגבלת וקיים סיכוי לסיבוכים.

הפתרון הניתוחי מותאם למצב הספציפי של המטופל/ת: אם מדובר בעודפי עור, הניתוח יכלול חיתוך של העור העודף והסרתו. כשמדובר בעפעפיים צנוחים וישנם עודפי עור ניכרים המפריעים לשדה הראייה, ניתן לבצע את הניתוח במימון קופת החולים או חברות הביטוח. אחוזי ההצלחה בניתוחים מסוג זה גבוהים, והסיכוי להצטלקות נמוך. בחלק מהמקרים, עם או בלי עודפי העור, יכולה להיות  בבעיה רפואית מולדת או נרכשת הנקראת פטוזיס (עפעף נמוך או צנוח המכסה את העין) בעין אחת או בשתיהן, בעיה המצריכה ניתוח להרמת העפעף (תיקון פטוזיס). הסיכונים בניתוחי עפעפיים הם דימום, זיהום, הפרעות בריפוי הפצע, א-סימטריה, שטפי דם ויובש בעיניים. התוצאה מחזיקה מעמד כחמש עד שבע שנים ולפעמים יותר.

עיניים (צילום: Shutterstock)
חשוב לוודא שלא מדובר בבצקת | צילום: Shutterstock

קמטים לצדי העיניים

מניפת הקמטים שבצדי העיניים היא תוצר של הרבה חיוכים וגם של כיווץ העיניים כשהשמש מסנוורת. עם השנים, הקמטוטים נחרצים בעור ויוצרים סדקים קבועים שנשארים איתנו לתמיד.

פתרון לא ניתוחי, שהוא גם היעיל והשכיח ביותר לטיפול בקמטים אלה, הוא הזרקת בוטוקס. הבוטוקס משתק באופן חלקי את רצועות השריר באזור ומונע את כיווץ העין מבלי לפגוע ביכולת למצמץ או לחייך. חשוב לציין כי טיפול זה אינו יעיל כאשר הקמטים עמוקים (לכן כדאי להקדים ולטפל בהם לפני שהם נחרצים בעור – הזרקת בוטוקס כטיפול מונע), וגם כשהקמטים הם תופעת לוואי של גבה צנוחה.

אפשרות נוספת לטיפול באזור זה היא הזרקת חומצה היאלורונית בכמות קטנה אל תוך החריצים עצמם, כדי למלא אותם.

קמטוטים ורפיון בעפעף התחתון

קמטוטים מתחת לעיניים באזור העפעף התחתון, נובעים בדרך-כלל מהיחלשות הקולגן והאלסטיות בעור. ככל שאנחנו מתבגרים העור נעשה רפוי, נוצרים עודפי עור ומופיעים סדקים הנובעים מתנועות הפנים וגם מנתונים גנטיים אישיים. אצל חלק מהאנשים מתרחשת תופעה של צניחת העפעפיים התחתונים כך שהם נעשים רפויים ונפתחים כלפי מטה. ניתן לטפל באזור זה במספר דרכים, ובמידת הצורך אפשר לשלב ביניהן:

פתרון לא ניתוחי לטשטוש הקמטוטים הוא באמצעות מכשיר לייזר המקלף את העור באופן מבוקר וחושף עור חדש. אפשרות נוספת היא פילינג כימי, היוצר למעשה כוויה בעור ומעודד היווצרות של עור חדש. הסכנה היא כיווץ יתר של העור ופתיחת העפעף כלפי מטה – מדובר באזור עדין מאוד הדורש זהירות רבה. לעתים יש לחזור על הפעולה מספר פעמים עד לקבלת התוצאה הרצויה. התוצאה נשמרת מספר שנים.

הפתרון הניתוחי מאפשר הסרה קלה של עודפי עור באזור העפעפיים התחתונים, ואם הם צנחו – ניתן להדק אותם חזרה למקומם. הסיבוכים האפשריים (מלבד אלה שהוזכרו בפסקה הקודמת) הם פגיעה ביכולת לסגור את העין, יובש בעיניים ודמע. התוצאות יחזיקו מעמד מספר שנים.

עפעפיים (צילום: srulik, shutterstock)
קשה פתאום להתאפר? | צילום: srulik, shutterstock

שקעים וכהויות מתחת לעיניים

כשהעור מתחת לעיניים נראה כהה, יש לכך מספר סיבות אפשריות: שקע אנטומי במבנה הפנים היוצר הצללה כהה; אובדן נפח הגורם להידלדלות השומן באזור הלחי ויוצר טבעות שקועות מתחת לעיניים; פיגמנט עמוק וכהה שהוא בדרך כלל גנטי, ו/או מצבור של כלי דם מתחת לפני העור ויוצרים פיגמנט סגול-שחרחר של כהות. אם מדובר בכהות טבעית (גנטית-משפחתית), הפתרון היעיל ביותר כיום הוא איפור (קונסילר), היות שעדיין לא הומצאה אלטרנטיבה ראויה. כשמדובר בשקע אנטומי או בכלי דם, ניתן להוסיף נפח באזור השקוע וכך לטשטש את הכהות.

הפתרון הלא ניתוחי הוא הזרקת חומצה היאלורונית לאזור השקע, כדי להוסיף נפח. חשוב לדעת כי מדובר באזור עדין ורגיש מאוד וכי ההזרקה עלולה לפגוע בניקוז של הלימפה, לגרום לבצקת משמעותית ולבעיה רפואית מתמשכת, לכן חשוב לבחור בקפידה רבה את הגורם המטפל. התוצאה נשמרת לתקופה ארוכה של למעלה משנה ואפילו שנתיים.

הפתרון הניתוחי כולל שאיבת שומן עצמי מאזור אחר בגוף, עיבודו והזרקתו באמצעות קנולה עדינה אל השקעים שמתחת לעיניים. פעולה זו עשויה לשפר את מראה השקעים וגם את איכות העור. טיפול זה מתבצע בחדר ניתוח על כל המשתמע, ובניגוד להזרקת חומצה היאלורונית – לא ניתן להתחרט ולהמס את החומר אם התוצאה לא מוצאת חן בעיניך. כמו כן חשוב לדעת כי השומן עלול להיספג בחלקו בגוף ולגרום לתוצאה לא סימטרית או לא מספקת. לעתים יש לבצע את הפעולה פעמיים ואפילו שלוש, אבל יש יתרונות: התוצאה המחזיקה מעמד שנים רבות, ושיעור הסיבוכים יחסית נמוך.

עוד ב-mako בריאות:
>> זהירות: המאכלים שיכולים לפגוע לכם בראייה
>> הסיכון שלכם להידבק יעלה אם תלכו למקום הזה
>> זו הטעות הכי גדולה שאתם עושים עם המסכה שלכם

"שקיות" מתחת לעיניים

הבליטות הרפויות שמתחת לעיניים המכונות שקיות מופיעות לרוב עם הגיל, אבל לפעמים הן חלק אינטגרלי ממבנה הפנים ונמצאות שם לאורך כל הדרך. לפני שניגשים לטפל באותן שקיות, חשוב להיבדק ולוודא שלא מדובר בבצקת (ואם כן – לטפל בבעיה הרפואית הגורמת לכך). נבדקת? עכשיו אפשר לטפל.

פתרון לא ניתוחי הוא הזרקת חומצה היאלורונית למרזב הדמעות, כך שהשקע שמתחת ל"שקית" יתמלא, והבדלי הגבהים יטושטשו. כלומר, במקום להעלים ולשטח את הבליטה – מגביהים את השטח שמסביבה.

הפתרון הניתוחי כולל הסרת עודפי השומן ב"שקיות" ובחלק מהמקרים גם הסרה של עודפי עור. סיבוכים אפשריים: זיהום, א-סימטריה, בצקות ועוד. היתרון הוא שהתוצאה נשמרת לשנים רבות.

>> מאמי מייקאובר: הניתוח המשולב לאמהות

* ד"ר איתם וייס – מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית. בעל קליניקה פרטית ת"א