החגים מספקים לנו הזדמנות טובה לברוח מהשגרה, לבלות עם המשפחה ולפתור כמה תשבצים בנחת. אלא ששיחה עם סמנכ"ל רפואה במד"א, ד"ר רפאל סטרוגו, חושפת את הצד הפחות חביב שלהם – הסכנות שמובילות את חלקנו היישר לחדר המיון במהלך החג.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

"על פי נתוני מד"א, בכל שנה נרשמת עלייה במספר הפניות למוקד החירום 101 של מד"א במהלך חגי תשרי", אומר ד"ר סטרוגו. לדבריו, תאונות של ילדים למשל מהוות סיבה עיקרית שבגינה הורים פונים אליו. "תאונות אלה מתרחשות בסביבה פחות טבעית ומוכרת, למשל בבתים שבהם מתארחת המשפחה. גם כאשר ילדים מגיעים עם הוריהם לבית הכנסת וההורים עסוקים בתפילה, הילדים משחקים בחצר ללא השגחה ומכאן הדרך לחבלה או לאסון קצרה. רק לפני כמה שנים החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח ילדה כבת 4 לאחר שטבעה בתוך מקווה במרכז הארץ לאחר שנפלה לתוכו כששיחקה. המקרה ארע כאשר הילדה שהתה בבית הכנסת עם סבה והצליחה לחמוק מעיניו לכיוון מקור המים. כמו כן, בשנה שעברה טיפלנו בכמה ילדים שהתארחו אצל הסבתא והסבא או אצל חברי המשפחה. המקרים החמורים אירעו בעת שבית המשפחה המארחת לא היה מספיק ערוך לביקור של הילדים הקטנים, כמו במקרה של ילד שטיפס על חלון לא מסורג ונפל ממנו".

דגים (צילום: Shutterstock)
היזהרו מחתך העלול להיגרם מאדרות הדגים | צילום: Shutterstock

>> ומה כדאי לעשות כשמגיעים למיון בשיא התפוסה?

ד"ר סטרוגו מציין שמקרים חמורים נוספים ששכיחותם עולה בחגים נובעים כתוצאה משימוש בחומרי ניקוי:  "כוויות הנגרמות כתוצאה מאי שימוש בכפפות בעת העבודה עם חומרי ניקוי חזקים שכיחות מאוד בתקופה זו, בייחוד כאשר המנקים בוחרים לערבב בין החומרים השונים. נוסף לכך, מנסיוננו, קיים סיכון מוגבר לחשיפה בלתי רצויה לחומרי ניקוי מסוכנים, כאשר אלה לא מאוחסנים באריזותיהם המקוריות, או נמצאים בהישג ידם של ילדים".

ד"ר סטרוגו מזהיר גם מפני כוויות שעלולות להתרחש כתוצאה מהבישולים לחג כאשר לא נזהרים בעת השימוש במים רותחים ובלהבת הגז הביתי.

ואם תכננתם לשלב דגים בתפריט, שימו לב לאזהרה הבאה: "חתך שנגרם מאדרה של דג עלול לגרום לזיהום חמור המחייב טיפול רפואי הכולל שימוש באנטיביוטיקה. לכן חשוב מאוד להיזהר בעת ההכנה".

אז מה עושים כדי לעבור את החג בבטחה? הנה ההמלצות המעשיות של מד"א:

השגיחו היטב על פעוטות וילדים בעת שהייה בסביבה לא מוכרת, לרבות בית כנסת או בבית המארחים.

הרחיקו מיחמים חמים וסירים רותחים מהישג ידם של ילדים.

היזהרו מחתך העלול להיגרם מאדרות הדגים בעת ניקיונם. אם אפשר, נסו לרכוש דגים מוכנים מראש לבישול. כמו כן, הקפידו לא לאפשר לילדים מתחת לגיל 5 לאכול מהדגים המוגשים בחג - אדרות הדג עלולות להתחבא בתוך הדג ואפילו בגפילטע-פיש. לילדים מעל לגיל 5 יש לברור בקפידה את בשר הדג.

זוג במטבח (צילום: שאטרסטוק)
חתכים וכוויות | צילום: שאטרסטוק

>> מה עושים כשנתקעת עצם של דג בגרון?

אין להשאיר ילדים ברכב סגור, גם לא לדקות בודדות. במהלך הסידורים לקראת החג ועם חזרתכם מארוחות החג הקפידו לוודא שכל הילדים יצאו מהרכב. שימו לב בייחוד לאלה שעלולים להירדם בו.

לציבור המתפללים: בטרם כניסת החג ודאו כי קיים מכשיר טלפון סלולרי זמין לעת חירום בבית הכנסת שיאפשר להזעיק את כוחות מד"א באמצעות קו החירום 101, או באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' המאפשרת חיוג אוטומטי למוקד החירום 101 של מד"א היישר לחובשים ולפרמדיקים במוקד שיוכלו לאתר את מיקומו המדויק של המקום שממנו מתקבלת הקריאה.

כבישי ישראל עמוסים במשפחות הנוסעות לארוחות החג ובחזרה בשעות הלילה ובמוצאי החג. הקפידו להתרענן לפני שאתם יוצאים לנסיעה ארוכה, והימנעו מצריכת אלכוהול בכל כמות שהיא בטרם הנהיגה. אם אתם עייפים, עצרו במקום בטוח למנוחה והתרעננות.

עוד ב-mako בריאות:

>> מומחים מזהירים: המגפה שעלולה להרוג 80 מיליון איש
>> 10 סיבות אפשריות שאתם לא מצליחים לרזות
>> למה הגרמנים מקיימים פחות ופחות יחסי מין?

"במקביל להנאה מארוחות החג, לחופש וליציאה משגרה, חשוב לנהוג במשנה זהירות. חשוב שמבשלי הארוחות ישתמשו בכפפות נוגדות חום וייזהרו ככל הניתן בעת פעולות החימום והחיתוך; שהנוהגים חזרה לביתם יימנעו משתיית משקאות אלכוהוליים, ללא קשר לכמות המזון הנצרכת, ושהורים ישגיחו על ילדיהם, בייחוד בתקופה זו בעיקר כשהם שוהים בסמוך למקורות מים וכבישים", מסכם ד"ר סטרוגו.

שיהיה חג שמח, בריא ובטוח!