אם אתם סובלים מבעיות בכף הרגל יכול להיות שמדרסים הם הפתרון שיכול לסייע לכם. אבל ההיצע? מסתבר שהוא כמעט אין סופי: אחד ימליץ לכם על מדרס מעולה ששרת אותו בזמן הצבא, אחר ימליץ על מדרסן שמוכר מדרסים יקרים מידי. אז מה עושים? 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?​ 

"לפני שקונים מדרס, חייבים להיוועץ ברופא ולבצע בדיקה קפדנית של מצב כף הרגל במצב הליכה. מטרת הבדיקה היא לתת הוראות מדויקות למדרסן על מנת שיוכל להכין את המדרס המתאים ביותר לבעיה הקיימת. אם המטופל נשלח למדרסן לביצוע התאמת מדרסים, ללא הפניה מפורשת של תוצאות הבדיקה הקפדנית, נוצר מצב שעלול לגרום לחוסר התאמה של המדרסים למטופל", מסביר ד"ר אסקיאל פלמנוביץ', מנהל אשכול כף רגל וקרסול בבי"ח מאיר. 

לדברי ד"ר פלמנוביץ', גם ילדים וגם מבוגרים יכולים להיעזר במדרסים. עם זאת, לעיתים קיימות מחלות, עיוותים או בעיות מולדות שלא ניתנות לטיפול באמצעותם. במקרה של ילד בעל כף רגל שטוחה ללא עיוותים מולדים, או אצל מבוגרים ללא פגיעות בגידים, ניתן להשתמש במדרסים לפי המלצה, ורק במקרה שהמטופל סובל מכאב בכף הרגל.

כשמדובר בילדים, הסיבה השכיחה ביותר לכף רגל שטוחה יכולה להיות חלק מההתפתחות - מצב שנחשב לתקין בד"כ עד גיל 7-8. סיבה נוספת היא צורת הרגל השטוחה והגמישה של הילד. במקרה שקיים חיבור מולד של עצמות אצל ילדים, יש צורך בבדיקה ובטיפול מתאים, שיכול להגיע גם לניתוח.

אצל מבוגרים הסיפור שונה: במקרה כזה בד"כ מדובר בחולשה של אחד מגידי כף הרגל, ההופכת לשטוחה ומקשה על ההליכה. לרוב יומלץ גם על טיפול פיזיותרפי לשיפור ההליכה. אם לא ניכר שיפור במצב כף הרגל, יכול להיות שתוצע אופציה ניתוחית. בכל מקרה, בין אם מדובר בילד או במבוגר, אין טעם להשתמש במדרסים אם לא מרגישים בכאב, למרות כף הרגל השטוחה. "לפני הכל, חשוב לציין שהמדרס אינו נועד לתיקון הבעיה או העיוות. הוא מסייע לשפר את ההליכה, ואף מונע פעמים רבות מצב של התדרדרות או את הצורך בניתוח, אך ברגע שהמטופל יחדל מהשימוש בו – תיפסק השפעתו", מדגיש ד"ר פלמנוביץ'.

מדרסים (צילום: Robert_Chlopas, Shutterstock)
לא כל מה שיקר בהכרח טוב יותר | צילום: Robert_Chlopas, Shutterstock

סוגי המדרסים הקיימים:

רפידות: נועדו לרפד את הנעל בהתאמה לפי מידה מתאימה. בד"כ מתאימות לאנשים שסובלים מירידה בכמות השומן בכף הרגל וכד'.

מדרסים רכים: מותאמים באופן אישי לפי כף הרגל, ותפקידם לתקן בעיות ספציפיות בהתאם למצב הרפואי.

מדרסים קשיחים: גם הם מותאמים באופן אישי ויכולים לתת תמיכה לקשת או לעקב.

מדרסים ביומכניים: מאוד יקרים ואמורים לשרת קהל מצומצם של מטופלים. מיועדים לתיקון עיוות בכף הרגל,  לצורך תמיכה נכונה של הרגל במהלך הליכה.

עוד ב-mako בריאות:
>> כואב לכם הגב? כך תשפרו את היציבה
>> אתם בלחץ? הדבר שלא חשבתם שירגיע אתכם

>> אימון חובה: 6 תרגילים פשוטים שאפשר לעשות בבית

למה זה יקר כל כך?

אז בינתיים הכל טוב ויפה, ואיזה נפלא שיש פתרון לבעיות בהליכה. אבל מי שקיבל הפניה למדרסים וניסה לרכוש כאלה, גילה במהירה כי מדובר בהוצאה כספית לא מבוטלת. "במסגרת ביטוחים משלימים של קופות החולים, ניתן לקבל מימון של בין 118-180 שקל, עבור המדרסים שעלותם הכללית נעה בין 200-2,500 שקל", אומר ד"ר פלמנוביץ.

למה יש כזה הפרש בין המחירים?

"אני חושב שהבעיה היא בציפיית המטופלים הפונים למדרסן שיתאים עבורם את המדרס האופטימלי. צריך לזכור שמדובר בעסק כלכלי בעל אינטרסים. לא בהכרח המדרס הכי טוב עבורכם הוא דווקא היקר ביותר או זה שיומלץ על ידי המדרסן. בנוסף, מדובר בשוק תחרותי ופתוח ללא פיקוח".

על מה כן כדאי להוציא את הכסף ועל מה לא?

"כל אחד צריך להתייעץ עם רופא, לא תמיד צריך באמת לקנות מדרס - רק בהתאם להמלצה שלו. ולא תמיד צריך לשלם הרבה כסף, למשל, במקרה שזה רפידות שנועדות לרכך את הסולייה של הנעל, זה מתאים למי שחושב שהנעל שלו קשיחה מידי ולא באמת צריך לשלם הרבה על זה. לעומת זאת, יש עיוותים שדורשים מדרסים ביומכניים יותר מורכבים, שמטפלים בעיוות ברגל. לרוב הם גם יותר יקרים".

 האם יקר יותר זה בהכרח טוב יותר?

"חד משמעי: זה שמוכרים לכם מדרס יקר לא אומר שהוא יותר טוב. המחיר נקבע ע"י המדרסן - זה עסק כלכלי שיכול לקחת כפול גם על הכי פשוט. בד"כ כל אורתופד יודע להמליץ על מקומות מסוימים. לפעמים צריך עוד תיקון אחרי שקונים ולכן צריך להגיע אליו לייעוץ חוזר".  

על מה חשוב להקפיד בבחירת המדרס המתאים? 

  1. בצעו בדיקה קפדנית לפני הקניה על ידי רופא, הכוללת המלצות מדויקות של הבדיקה למדרסן.
  2. בצעו את המדידה של המדרס בישיבה ולא בעמידה.
  3. לאחר התאמת המדרס, רצוי לבצע בדיקה חוזרת אצל הרופא המטפל, לצורך ביצוע מדידה וסימון תיקונים קטנים הנדרשים לביצוע על ידי המדרסן.
  4. זכרו שהמדרס אינו נוח בשלב הראשון אך הוא מתאים עצמו אט אט לכף הרגל.
  5. כדאי לבדוק את הנעל עצמה, לכן מומלץ להגיע לרופא עם הנעליים שמשתמשים בהן ביומיום. כך יוכל הרופא יכול ללמוד הרבה על ההליכה והעומס על הרגל, מתוך בחינת הנעליים עצמן.
  6. במקרה שרכשתם מדרס, אך הנעליים עקומות משימוש ומשחיקה בגין הליכה לא תקינה, יש לרכוש נעליים מתאימות.  
>>  "כולם מסתכלים עליי מאופרת ולא שמים לב למחלה שלי"