השתמשתן בליפסטיק כשהייתן חולות ועכשיו כשהבראתן אתן לא בטוחות אם כדאי לכן להמשיך להשתמש בו? אולי כדאי לטבול אותו באלכוהול, או בכלל להשליך אותו לפח? החלטנו לבדוק אחת ולתמיד מה עלינו לעשות אחרי שהשתמשנו באיפור בזמן מחלה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מורגן סטאט, שעובדת באתר ConsumerSafety.org, המספק מידע בריאותי על מוצרי צריכה, דיברה לאחרונה עם אתר The Independent על חיידקים המצויים במוצרי טיפוח. היא ציינה כי מוצרים לשפתיים, כמו ליפסטיקים, הם הגרועים ביותר מבין מוצרי הטיפוח בכל הנוגע לפתוגנים (חיידקים מחוללי מחלות).

נערות מתאפרות (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
חיידקי הרפס וחזרת יכולים לשרוד כמה ימים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

לפי סטאט, עליכן להשליך לפח כל מוצר המיועד לשפתיים שהשתמשתן בו בזמן מחלה. "תוחמי שפתיים הם שער לדרכי הנשימה שלכן", מה שיכול להוביל לסיכון מוגבר לזיהום ומחלה. סטאט מוסיפה שמדובר לא רק בווירוסים של שפעת והצטננות, אלא גם בנגיף ההרפס סימפלקס.

וירוס ההרפס יכול לשרוד ימים

אבל מה קורה אם השתמשנו באודם בזמן מחלה ואנחנו ממש לא רוצות לזרוק אותו לפח? ג'ייסון טטרו, מיקרוביולוג מקנדה, טוען שווירוסים אמנם יכולים לחיות על מוצרי טיפוח לשפתיים, אך אין זה אומר שבהכרח צריך לזרוק את האודם לאחר השימוש. "ישנם חומרים משמרים אנטי בקטריאליים המצויים בסוגים שונים של קוסמטיקה והם די טובים במניעת התפשטות של חיידקים", הסביר טטרו. "פשוט לוקח להם זמן לעבוד". טטרו מוסיף כי חומרים אלו הפכו לסטנדרט בינלאומי. כיוון שלוקחים שהחומרים האנטי בקטריאליים עובדים לאט, השאלה היא כמה זמן הווירוסים והחיידקים יכולים לשרוד.

מסקרה (צילום: ????? ???????, Istock)
נשים שחולקות עם אחרות מסקרה עלולות להידבק בזיהו | צילום: ????? ???????, Istock

עוד ב-mako בריאות:

>> חוקרים טוענים שמצאו את הסוד לירידה במשקל
>> הטעות הכי גדולה שאתם עושים עם הקפה של הבוקר
>> אלה המאכלים הטובים ביותר להעלמת הצמיגים

לפי טטרו, חיידקי שפעת והצטננות שורדים רק שעות ספורות ואילו וירוסי הרפס וחזרת יכולים לשרוד כמה ימים. "האם אתן צריכות לזרוק את מוצרי האיפור שלכן לפח? כנראה שלא", אומר טטרו. "אבל העניין הוא שאם אתן חולות ומשתמשות בהם, מומלץ שלא לחלוק אותם, והכי חשוב – אחרי שהתאוששתן, המתינו כשבוע לפני שאתן משתמשות בהם שוב". זה יאפשר לחיידקים שנותרו על האודם שלכן להיעלם.

נזכיר שכל מוצר טיפוח וקוסמטיקה שאתן חולקות מהווה פוטנציאל להתפשטות פתוגנים. טטרו מציין כי נשים שחולקות עם אחרות מסקרה עלולות להידבק בזיהום בעין, כמו דלקת בלחמית העין. "כל דבר שנוגע בעור שלכן הוא בעל פוטנציאל לזיהום", הוא מוסיף. כדי לחטא את מוצרי הטיפוח שלכן, מומלץ להשתמש במגבוני אלכוהול. אבל אם אתן לא חולקות את הליפסטיק, אתן לא צריכות לדאוג שתהיו חולות שוב.