בעיות בוורידי הרגליים הן תופעה אסתטית ורפואית נפוצה מאוד – ההערכות הן שבעיה זו קיימת בקרב כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם ובישראל. הבעיות מתגלות לרוב בקיץ ומחריפות בעונה החמה. הנה חמישה דברים שכדאי לדעת. 

 >> לא רק ברגליים! עוד מקומות מפתיעים לוורידים בולטים
>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

רגליים כבדות ועייפות הן הסימן הראשון לבעיית ורידים

בעיות ורידים מתחילות בדרך כלל באופן תמים למדי בגילים צעירים. חומרתן גוברת עם הגיל, ורבים אינם מודעים לכך שרגליים עייפות, כאובות ונפוחות הן לרוב הסימנים הראשונים המבשרים על תחילתה של בעיית ורידים.

בעיות ורידים הם עסק משפחתי

אם לאמא, לסבתא ואפילו לאבא יש בעיות ורידים, הסבירות שלכם לסבול מהתופעה נוסקת לכ-90 אחוז. נוסף לכך, הריונות מרובים, משקל עודף, היעדר פעילות גופנית וגיל מתקדם גורמים לכך שהוורידים מתפקדים פחות טוב ולא מצליחים לעמוד בכוח הכבידה. הדם משתהה בוורידים ויוצר לחץ מוגבר על דופנות כלי הדם, בדומה לבלון מלא מים.

אתם יושבים?

מתברר שישיבה ממושכת  (ולא רק עמידה) תורמת להיווצרותה של בעיית ורידים. חוסר תנועה גורם לכך ששרירי כפות הרגליים והשוקיים, 'המנועים' החזקים המשלחים את הדם הוורידי חזרה אל הלב, מתקשים לבצע את מלאכתם. משהחל התהליך, הבעיה מתקדמת וגורמת להפרעה הולכת וגדלה בחיי היומיום.

טיפים שיעזרו לכם ליהנות מהעבודה (אילוסטרציה: Shutterstock)
כמה זמן את כבר יושבת? | אילוסטרציה: Shutterstock

רוב האנשים לא קושרים בין התסמינים לבעיית וורידים

נוהגים לדרג בעיות ורידים מ-1-6. בדרגה 1-2 הרגליים תהיינה עייפות, נפוחות וכאובות. על העור באזור כפות הרגליים, בקרסוליים, ובשוקיים יופיעו "נימי עכביש", ולעתים יתווספו תחושות עקצוץ, נימול וגרד. בדרגה 2 יופיעו ורידים תפוחים ובולטים (דליות) שצבעם כחול סגול. בהמשך יופיעו התכווצויות בשרירי השוקיים. בשלב מתקדם יותר יופיעו שינויים בעור ואף כיבים.

איך עוצרים את מעגל הקסמים?

בשלבים מוקדמים (1-2) אפשר להאט את מעגל הקסמים ואת הידרדרות הבעיות בוורידים, ואולי אף לעצרה כליל, על ידי הגבהת הרגליים ושימוש יום יומי בגרביים אלסטיים.

גם תמצית מעלי גפן אדומה, העשירה בנוגדי חמצון רבי עוצמה משפרת את תפקוד כלי הדם ואת זרימת הדם ברגליים. היא מפחיתה כאב, נפיחות (בצקות), תחושת כובד, עייפות, נימול ועקצוץ.

בשלבים מתקדמים יותר נוהגים לטפל באי ספיקה ורידית בטיפולים פולשניים, כמו: לייזר, גלי רדיו וקיטור, קצף, החדרת דבק וטיפולים נוספים שסוגרים את הוורידים הפגועים.

עוד ב-mako בריאות:
>> נוטים להשמין יותר באזור הבטן? זה מה שזה אומר
>> חוקרים: המאכל הזה משפר את חיי המין פלאים
>> אתם במרחק של 15 דקות מבטן חזקה וחטובה 

בחנו את עצמכם

1. האם רגליך מתנפחות בקיץ?

2. האם אתם מרגישים שרגליכם כבדות ועייפות, אחרי הליכה ממושכת, עמידה לאורך זמן, או שהייה ממושכת בשמש? 

3. האם אתם נמנעים מחשיפת הרגליים בקיץ בגלל נימי עכביש או ורידים בולטים? 

4. האם להוריך יש ורידים בולטים?

אם ענית לא על השאלות כנראה הוורידים שלכם תקינים. עם זאת, המשיכו לעקוב אחרי רגליכם: עלייה במשקל וגיל הם גורמי סיכון משמעותיים. תזונה נכונה ומאוזנת ופעילות גופנית תורמים רבות לבריאות הוורידים. 

אם עניתם כן על חלק מהשאלות, אתם חווים סימנים ראשונים של מחלת ורידים ולכן מומלץ שתפעלו כדי למנוע החמרה במצב. הימנעות מעמידה או הליכה ממושכת, מנוחה ברגליים מוגבהות וטיפולים מניעתיים.

אם עניתם כן על רוב השאלות נראה כי יש לכם תסמינים אופייניים לבעיית ורידים. מומלץ שתטפלו בעצמכם בהקדם, כדי שלא תסבלו מהחמרת התופעה.