כשהיינו טינייג'רים התבאסנו שאנחנו נאלצים להתמודד עם אקנה, ה-בעיה האסתטית שמטרידה את מנוחתם של מתבגרים ברחבי העולם. חיכינו בקוצר רוח לרגע שנעבור את "שלב האקנה" וניפטר מהמטרד, אלא שאז בהמשך חיינו אנחנו מגלים שלמרות שחשבנו שעזבנו את האקנה, האקנה לא לגמרי עזב אותנו. לחץ, הורמונים, תזונה לקויה ותכשירי קוסמטיקה שונים יכולים לגרום לפצעון סורר לצוץ לנו באמצע הפנים ולהרוס לנו את היום. כעת כשהקיץ התחיל, נראה שעלינו להישמר מגורם נוסף שיכול לגרום לאקנה – משקפי שמש.

 >> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

בישראל אנחנו פחות או יותר מזיעים כל ימות השנה, אבל בקיץ אנחנו מזיעים הרבה יותר מהרגיל – בכל הגוף, כולל הפנים. השילוב של הזיעה על פניכם ומשקפי השמש שלכם יכול לגרום להתפרצות של אקנה. "הסיבה לכך היא ששמנים, חיידקים ועוד יכולים להיכלא תחת חלקים של המסגרת (של המשקפיים) שנוגעת בעור הפנים. זה גורם לסתימת הנקבוביות ולאקנה", מסביר ד"ר דיוויד קנגלו לאתר "אינסיידר".

מתברר שלאקנה שנוצר ממגע של המשקפיים בעור מיוזע יש שם בספרות הרפואית – אקנה מכני (Acne Mechanica). מדובר באקנה שנוצר כתוצאה מחיכוך, חום, או לחץ ממושך החוסמים את נקבוביות העור ולפיכך גורמים להתפרצות אקנה.

החדשות הטובות הן שאקנה כתוצאה מהרכבת משקפי שמש קורה רק באופן נקודתי (היכן שמשקפי השמש התחככו בעור) ולא על כל הפנים. אז איך אפשר לזהות אקנה מכני? אם משקפי השמש שלכם גורמים לאקנה, אתם תבחינו בזה בעיקר באזור הלחיים, היכן שהמשקפיים נוגעים בעור הפנים.

אקנה (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
יכול לגרום לאקנה מכני | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער
עוד ב-mako בריאות:
>> הטיפ הסודי של קים יעזור לכם לירידה במשקל
>> אחת ולתמיד: כמה כוסות קפה כדאי לשתות ביום?
>> "אם יובל לא היה מגיע בזמן לבי"ח, הוא היה מת"

איך ממשיכים להרכיב משקפי שמש בלי לסבול מאקנה?

קודם כל, חשוב להדגיש שמשקפי השמש מגנים על העיניים שלכם מקרני UV ומסייעים לכם לראות טוב בימים שטופי שמש, אז אל תוותרו עליהם. אל דאגה, יש דרכים אחרות למנוע התפרצות של אקנה מכני.

ראשית, חשוב לנקות את עור הפנים ואת המשקפיים באופן יומיומי. "ודאו שאתם מנקים את משקפי השמש מדי יום כדי להסיר חיידקים ושמנים. ניקוי עמוק של עור הפנים תמיד עוזר לעור עם נטייה לאקנה ובהחלט יסייע באזורים היכן שהמשקפיים נוגעים בעור", מסבירה ד"ר אודרי קונין, רופאת עור.

"שימוש בסבון פנים שמכיל AHA ו-BHA זו דרך מצוינת גם לנקות וגם לטפל בעור עם נטייה לאקנה וגם להסיר זיעה ושמנים", מוסיפה ד"ר קונין. ואם אתם מודעים לכך שלעור שלכם יש נטייה לאקנה, כדאי להביא זאת בחשבון כשאתם רוכשים משקפי שמש. "מצאו משקפיים שלא 'יושבים' על העור או מתחככים בו. ודאו שאתם מנסים זוגות שונים של משקפיים ובדקו כאלה שנתמכים על ידי האף והאוזניים, מבלי להתחכך בלחיים", מסבירה ד"ר וויטני בו, רופאת עור.

והנה עוד טיפ קטן שיכול לעזור הרבה: להפסיק להניח את משקפי השמש על הראש. מעבר לכך שזה עלול להרחיב את המשקפיים שלכם – זה גם יכול להשפיע על התפרצות של אקנה. כשאתם מניחים את משקפי השמש על הראש (ועל השיער שלכם), אתם עלולים להעביר שמנים מהשיער למסגרת של המשקפיים – ואלה עלולים לתרום להתפרצות של אקנה. כל עוד תיצמדו לטיפים הללו, תוכלו להמשיך להרכיב משקפי שמש בקיץ ללא דאגה.