אף אחד מאיתנו פשוט לא אוהב להיות עייף, אבל מחקר חדש שנערך על ידי אוניברסיטת הרטפורדשייר מצא שחוסר שינה גם משפיע לרעה על כוח הרצון שלנו, ומכאן על עמידה ביעדים שאנו מציבים לעצמנו. 

המשתתפים במחקר התבקשו לדרג את מספר שעות השינה שלהם, ואת השגת המטרות והיעדים שהציבו לעצמם באותה שנה. הממצאים הראו כי 60 אחוז מאלו שישנים יותר מ-8 שעות בלילה הצליחו להשיג את היעדים שלהם - זאת בהשוואה ל-40 אחוז מאלו שישנים מעט שעות ובכל זאת מצליחים להשיג את יעדיהם. ממצאי המחקר הראו כי אנשים שישנים פחות מ-7 שעות בלילה נוטים להיות בעלי כוח רצון חלש ושעייפות גורמת לנו לשחיקה של השליטה עצמית שלנו.

"למוח שלנו נחוצה המון אנרגיה כדי לעשות משהו שאנחנו לא באמת רוצים - כמו ללכת לחדר כושר מוקדם בבוקר או להפסיק לעשן במידה ואנחנו מכורים", אומר פרופ' ויסמן. "לכן, קריטי שנשיג מספיק שעות שינה כדי שנוכל לקום ולבצע את הפעולות שקשה לנו לעשות". 

למחסור בשעות שינה יש השלכות נוספות, הוא גורם לאנשים להיות מוסחים בעבודתם או לאכול בצורה לא בריאה. אנשים שלא ישנים מספיק נוטים לצרוך אוכל לא בריא העשיר בשומן וסוכר.

>> וגם: איך מין יכול לתרום לבריאות?

שכיבות סמיכה (צילום: istockphoto)
שוב לא קמתם לחדר כושר? אם תישנו מספיק תוכלו להתמיד | צילום: istockphoto

איך לישון נכון?

לאור החשיבות הרבה שיש לשינה איכותית על אורח חיים בריא ועמידה ביעדים הנה מספר טיפים שיסייעו לכם לישון טוב בלילה:

1. אל תנסו להירדם בכוח - כדי להיכנס לאווירת שינה בצעו פעולות מרגיעות לפני השינה: תרגול נשימות, מדיטציה, מתיחות או הקשבה למוזיקה שקטה.

2. וסתו את טמפרטורת הגוף - לטמפרטורה השפעה רבה על איכות השינה. פעמים רבות הטמפרטורה משתנה במהלך הלילה וגורמת ליקיצה באמצע הלילה. אם אתם לא מצליחים להירדם ודאו שנעים לכם ואתם לבושים בהתאם, שלא חם או קר מדי.

3. הרחיקו את השעון המעורר מעיניכם - הצצה בשעון באמצע הלילה עלולה לגרום ללחץ וחשש שאין לכם מספיק זמן לישון, ומכאן עלולה להקשות על הירדמות.

4. הימנעו משתייה מעוררת לפני השינה - בסמוך לשינה עדיף שלא לצרוך משקאות הכוללים קפאין, משום שהם עלולים לגרום לאי הסדרים בשינה הרציפה ולקשיים בהירדמות.

5. הימנעו מהדלקת אור - אל תדליקו את אור בחדר השינה, גם לא את המחשב או הטלוויזיה. אור, כולל תאורת מסך, עלולים לגרום למערכות הגוף להתבלבל ולחשוב שכבר בוקר.

6. אכלו ארוחה קלה לפני השינה – אחת הסיבות הבולטות להתעוררות באמצע הלילה היא רעב. מומלץ לאכול מזונות שתורמים להפרשת ההורמון המרגיע סרטונין במוח, לדוגמה: דגנים, אגוזים ופירות.

7. בצעו דימיון מודרך – פעולת הדמיון מרגיעה את המחשבה ומעייפת את המוח, במיוחד אם מחשבות ודאגות הם אלו הגורמים לכם לקשיים בהירדמות. נסו לדמיין סיטואציות מרגיעות יותר, ולחשוב מחשבות משמחות יותר. 

8. שנו את הרגלי השינה שלכם – אם אתם ממשיכים להתעורר באמצע הלילה במשך מספר ימים תוכלו לערוך כמה שינויים שישפרו את איכות השינה, כמו: לוותר על שינה במהלך היום ולהקפיד להתעורר באותה השעה מדי יום. שינויים אלה יכולים לשפר את שנת הלילה שלכם ולמנוע את היקיצה במהלכה.

9. ניתן גם להיעזר בטיפול תרופתי – קיימות תרופות שנועדו לטפל בהפרעות שינה קלות, מרביתן מצריכות מרשם רופא, דוגמת בונדורמין וסירקדין. אך במידה ואין לכם מרשם, תוכלו, להיעזר למשל בטבליות "טונייט"  של חברת כצט הנמכרות ללא מרשם רופא. נטילת טבלייה או חצי טבלייה לפני השינה תעזור לכם לישון שינה טובה, רגועה ובעיקר רציפה.

* הכתבה באדיבות חברת כ.צ.ט

>> וגם: מחקר חדש מוצא קשר בין מחסור בשינה להשמנה