מזגן בחודש אוגוסט בישראל – אי אפשר בלעדיו, אבל מתברר למרבה הצער שגם אי אפשר איתו. כבר דיברנו על הפרשי הטמפרטורות ועל הנזק שזה יכול לעשות לגוף, ו"צננת מזגנים" היא כבר תופעה לא פחות נפוצה מאשר שפעת בחורף - שאלו כל רופא בארץ. כדי להוסיף חטא על באסה, עכשיו מתברר שגם המזגן שברכב, מה שמציל אתכם מאידוי מוחלט בדרכים, לא פחות מזיק מאשר אחיו הגדול בבית.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת לונדון מטרופוליטן חושף כי מערכות המיזוג ברכב הן בית גידול מצער לשלל תרביות חיידקים ובקטריות, שמוזרמות אליכם בסופו של דבר היישר דרך פתחי האוורור. סוגי החיידקים שנמצאו קשורים למחלות כמו דלקת קרום המוח, דלקות בדרכי השתן ודלקת מפרקים זיהומית.

במסגרת המחקר נלקחו דוגמיות של 15 מערכות מיזוג של יצרניות רכב שונות לכל אורך בריטניה, והפלא בפלא – במסננים של כולן נמצאה נוכחות של מיקרואורגניזמים, והשכיחה מכולם הייתה קבוצת חיידקים מסוג בצילוס (Bacillus Licheniformis, Bacillus subtilis) שלרוב אפשר למצוא במערכת העיכול של בני אדם ויונקים שונים, חיידקים הקשורים למגוון רחב של זיהומים כולל אבצסים, אלח דם והרעלת מזון.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"חלק מהבקטריות שנמצאו קשורות לחיות, למערכת העיכול של בני אדם ולזיהומים מאוד לא נעימים שעלולים לגרום הרבה נזק, בייחוד עבור אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת", אומר דוקטור פול מייטוול, מרצה בכיר באוניברסיטה. "המחקר מדגיש שמערכות מיזוג אוויר ברכבים הן מצע נוח לגידול חיידקים, ולכן חשוב מאוד לנקות ולהחליף את המסננים. אני בטוח שאם בעלי רכבים היו יודעים מה בדיוק נפלט מפתחי האוורור באוטו שלהם, הם היו חושבים פעמיים לפני שהם היו מדליקים את המזגן".

עוד ב-mako בריאות:

>> הסודות של האנשים החזקים בישראל
>> "זה הטיפ הכי טוב שלי לחיי מין מושלמים"
>> אז איך עדיף לישון – עם מאוורר או מזגן?

"המחקר מראה כיצד החיידקים הללו למעשה ממוחזרים שוב ושוב על ידי סירוקולציית האוויר ברכב", אומר רוג'ר בריגס, מנהל התקשורת של רשת מוסכי Kwik Fit שהייתה אף היא שותפה למחקר. "רבים מאיתנו כלל לא משתמשים במזגן בחודשי החורף אבל מדליקים אותו שוב ברגע שמזג האוויר מתחמם, בלי לחשוב בכלל על לנקות את המסננים. לאורך הזמן הזה הבקטריות, העובש, הנבגים והפטריות פשוט מתרבים להם בתוך מערכות המיזוג, וזו חלק מהסיבה שכשמדליקים את המזגן שוב בקיץ יש ריח נורא באוטו, אם כי לפעמים אין ריח בכלל".

"החיידקים הללו שאנחנו נושמים יכולים לגרום למחלות ולבעיות בנשימה כאשר הם נפלטים לחלל הרכב, והנוסעים נושמים אותם", הוא טוען. "אנחנו ממליצים שכל בעלי הרכבים ינקו יסודית את מערכות המיזוג ברכב לפחות פעם אחת מדי שנתיים, כדי לחטא את המערכות ולחסל את הבקטריות שבפנים".