הסיבות להפסיק את השימוש בגלולות למניעת הריון יכולות להיות רבות; ייתכן שאתן סובלות מתסמינים לא רצויים בעקבות השימוש בגלולות, או שאתן פשוט מעוניינות להיכנס להריון. אז לפני שאתן עושות את זה, יש כמה דברים שעליכן לדעת. למרות שההשפעה יכולה להיות שונה בין אישה לאישה, ישנם כמה תסמינים ודברים שונים שיכולים לקרות בגוף עם הפסקת השימוש, שכדאי להיות ערוכות להם מראש. הנה הדברים החשובים ביותר שכדאי לדעת לפני כן.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אפשר להיכנס להריון מיד אחרי

ברגע שאתן מפסיקות ליטול את הגלולה למניעת הריון, אתן למעשה יכולות להיכנס להריון. "נשים צריכות לדעת שכאשר הן מפסיקות לקחת את הגלולה, הן יכולות לבייץ ולהיכנס להריון באופן מידי", מסבירה למגזין Bustle ד"ר לינה ניית'ן, מרצה קלינית בכירה במחלקה לגינקולוגיה ומילדות באוניברסיטת לוס אנג'לס. וזה תקף גם לסוגים אחרים של אמצעי מניעה. מה שחשוב להבהיר, זה שברגע שאתן מפסיקות את השימוש בגלולה, אתן יכולות להיות פוריות כבר במחזור הראשון.

ואולי גם לא תיכנסו להריון בכזו מהירות

אם אתן מנסות להיכנס להריון ולא הצלחתן מיד אחרי שהפסקתן עם הגלולה, אל תיכנסו לפניקה. ד"ר ניית'ן מסבירה שזה יכול לקרות לנשים שנטלו גלולות במשך זמן מה. ייתכן שייקח לכן יותר זמן להתחיל לבייץ שוב, לעתים זה יכול לקחת גם עד שלושה חודשים. ואם ניסיתן להיכנס להריון במשך יותר משלושה חודשים לאחר שהפסקתן עם הגלולה, אל תדאגו. "זה יכול לקחת בין שישה ל-12 חודשים להיכנס להריון וזה לא נחשב מחוץ לנורמה", מסבירה ד"ר מייגן קווימפר, גינקולוגית מיילדת באוניברסיטת אוהיו ל-Bustle.

הדימום הווסתי עלול להיות אינטנסיבי יותר

כיוון שגלולות למניעת הריון לרוב משפיעות על הווסת והופכות אותו לקל יותר ופחות כואב, הפסקת השימוש בהן עלולה להוביל למחזורים כואבים יותר וכבדים יותר, אך זה לגמרי נורמלי. זאת הסיבה שנשים רבות שסובלות ממחזורים כבדים וכואבים מקבלות מרשם לגלולות כדי להפחית את הדימום ואת הכאבים. בנוסף לכך, הגלולה מפחיתה התכווצויות כואבות במהלך המחזור ולכן ייתכן מאוד שלאחר הפסקת השימוש תסבלו יותר מהתכווצויות. אז אם הפסקתן את השימוש בגלולה ושמתן לב שאתן מדממות יותר מהרגיל, זה ככל הנראה תגובה טבעית של הגוף שמנסה לחזור לעצמו.

אישה מחזיקה את בטן  (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
הדימום עלול להיות חזק יותר והמחזור עשוי להיות כואב יותר | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> מתברר שכל הזמן הזה ניגבתם לא נכון את הישבן
>
> חשוב לדעת: הסימן שמופיע חודש לפני התקף לב
>
> חוקרים: זו התזונה שמפחיתה סיכון למוות מוקדם

 ייקח זמן עד שהמחזור שלכם יחזור לעצמו

ייתכן מאוד שהגוף שלכן יזדקק לתקופת הסתגלות אחרי שהפסקתן לקחת גלולות. "חשוב לדעת שזה עלול לקחת כמה חודשים לפני שהמחזור החודשי יחזור לקדמותו לאחר שימוש באמצעי מניעה הורמונלי", מסבירה ד"ר קווימפר. במילים אחרות, אתן כנראה תחוו מחזורים לא סדירים ועיכובים בביוץ. ואם תחוו כמה חודשים שבהן לא תופיע הווסת בכלל, זה גם הגיוני. אבל ליתר ביטחון, כדאי לעשות בדיקת הריון ולוודא שאכן אי הופעת הווסת היא תוצאה של הפסקת השימוש בגלולות ולא תוצאה של הריון.

החמרה של תסמונת קדם-וסתית

תסמיני ה-PMS או תסמונת קדם וסתית, אותם ימים קשים שרבות מאתנו חוות לפני המחזור, עלולים להשתנות לאחר שהפסקתן ליטול גלולות. בתקופה שלפני המחזור, אנחנו חוות שינויים הורמונליים – ירידה ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון בדם, המתבטאת בשינויים במצב הרוח ובתסמינים פיזיים נוספים כמו עייפות, גודש בשדיים, שינויים בתאבון, כאבי שרירים ועוד. "אני לרוב מטפלת בבעיות במצב הרוח בעזרת גלולות למניעת הריון, ששומרות על רמה תקינה ועקבית של הורמונים בדם", מסבירה ד"ר ניית'ן. אם הרגשתן הפחתה בתסמינים בזמן השימוש בגלולות, אז צפו בעלייה של התסמינים לאחר הפסקת השימוש בהן. חשוב להדגיש שהפסקת שימוש בגלולות יכולה להשפיע על כל אחת באופן שונה, לכן ייתכן שרק חלק מהתסמינים שצוינו יופיעו, או אף אחד מהם.