סימנים חיצוניים של איברים בגוף יכולים לרמוז לנו על מצבים שונים של חולי או חוסר איזון. במובן הזה, השדיים הנשיים הם כמו חיישנים שקולטים את השינויים והמחלות בגופנו ומאותתים לנו על כך. על מה יכולים להעיד הסימנים השונים שיש בחזה הנשי?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. את עומדת לקבל

בתקופת הפוריות, החזה הנשי משתנה במהלך כל החודש. לפני הווסת, השדיים נוטים להיות נפוחים וכואבים. אצל חלק מהנשים השדיים ממשיכים לכאוב גם לאחר קבלת המחזור, זו תופעה נורמלית לחלוטין ואין כל סיבה לדאגה. נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון ולעיתים מפסיקות אותן, חוות גם הן את אותן תופעות לוואי.

2. את בהריון

השדיים נותנים לנו סימנים כשאנחנו לא במחזור, לכן זה די הגיוני שהם יודיעו לנו כשאנחנו אכן בהריון. בתחילת ההיריון מצב השדיים די דומה לתקופה שלפני המחזור (נפיחות וכאבים) רק בגרסה הרבה יותר קיצונית. לאחר מכן, הם בדרך כלל מתחילים לגדול במידה ובהיקף.

3. את צריכה חזייה חדשה

אם החזה שלך מתחיל להישפך מהחזייה או שיש לך כאבי גב, צוואר, או כתף ​​על בסיס קבוע, יכול להיות שהגוף שלך פשוט משווע לחזייה חדשה. בבחירה נכונה של חזייה צריך כמובן להתחשב לא רק בצד האסתטי אלא לבחור בדגם של חזייה, שמתאים למידות ויתמוך היטב, בכך הוא עשוי למנוע כאבים והיציבה תשתפר.

4. את צריכה לכבס את החזייה

אם את לא מתכוונת לכבס את החזייה ביד, רצוי שתכניסי אותה לכביסה מפעם לפעם (ישנן דרכים לכבס את החזייה במכונה מבלי להרוס אותה). לבישה ממושכת של חזייה במשך שבועות (בקיץ זה יכול להיות גם שבוע ימים) פירושה זיעה וחיידקים אשר יכולים לגרום לזיהומים פטרייתיים או לגירויים בעור.

5. את מאבדת משקל

כשאת מעלה או מורידה במשקל, השדיים הם לעתים קרובות הראשונים להגיב. הסיבה לכך היא כי הם עשויים משילוב של רקמת שד ורקמות שומן, הפרופורציות הן כמובן אישיות אך ככל שהיחס של רקמת השומן יותר גבוה, כך הם יצטמקו או יגדלו במהירות. לעיתים יופיעו סימני מתיחה במהלך הירידה במשקל. בתחילה עשויים להופיע קווים אדומים ובולטים אך ככל שהזמן יחלוף, הם ידעכו. רצוי להשתמש בשמן נבט חיטה כדי למזער סימנים.

עוד ב-mako בריאות:
>> לרזות בקטע רע: הכירו את מחלת ההקאות הנדירה
>> בגלל הפטריה: למה אסור להישאר בבגד ים רטוב?
>> 7 פירות שהם יותר בריאים ממה שהם נראים

6. את מפריזה בצריכת מלח

אם השדיים כואבים ונפוחים בלי קשר למחזור החודשי, ייתכן כי הדבר קשור לאצירת מים בגוף. הפרזה בצריכת מלח לא משפיעה רק על תחושת אי נוחות בקיבה, אלא גם על השדיים. החדשות הטובות הן שברגע שמורידים מהתפריט אוכל מעובד ומכניסים במקום מזונות טריים ובריאים, רואים בדרך כלל שיפור מהיר למדי.

7. את שותה יותר מדי קפה

מחקר שנערך על ידי אונ' דיוק בקליפורניה הראה כי 61 אחוזים מהנשים אשר הפחיתו בצריכת קפאין, סבלו פחות מכאבים בשדיים. מחקרים אחרים מאשרים כי לכ- 25 אחוזים מהנשים, יהיה נכון להימנע כליל מקפאין. מה הסיבה? קפאין גורם לכלי דם בשדיים להתרחב, מה שגורם לתחושת נפיחות, כך שאם אתן סובלות מכאבי שדיים באופן שיגרתי, אולי עדיף לכן לעבור לנטול קפאין.

8. את מגזימה במכון הכושר

פעילות גופנית היא אכן טובה וחשובה אבל לגבי המינון לא תמיד השדיים שלך יסכימו איתך. כאשר לא לובשים חזיית ספורט מתאימה ומתאמנים באימונים מפרכים הדבר יכול לגרום לכאבים בשדיים. למעשה, 1 מתוך 3 נשים שמתאמנות חשה מידה מסוימת של כאב במהלך פעילות גופנית, והכאב מתעצם ככל שהחזה גדול יותר. כדי למנוע זאת, רצוי ללבוש חזייה מותאמת, ולקחת הפסקות, במיוחד במהלך אימונים עצימים, שילוב של יוגה לדוגמא יכול לעזור.

9. יש לך חוסר בברזל

הברזל חיוני לבלוטת התריס, המייצרת הורמונים השולטים על גדילה וחילוף החומרים בגוף. בשנת 2004, חוקרים מצאו כי תוספי מזון המכילים יוד שהוספו לדיאטה של נשים, הפחיתו כאבי שדיים בקרב מחצית מהמשתתפות בסקר. אך גם אם תוספי יוד עשויים להפחית את הכאב בשדיים, כדאי לגשת ולבדוק את בלוטת התריס במקרה של חשש לפעילות לא תקינה שלה.

10. את סובלת משחלות פוליציסטיות 

לשחלות הפוליציסטיות יש סימפטומים רבים כמו מחזור לא סדיר, שיער עודף על הפנים או הגוף, עור שמנוני, אקנה, עלייה במשקל וגם רגישות בשדיים. נשים עם שחלות פוליציסטיות נמצאות בסיכון מוגבר לאצירת מים בגוף ורגישות בשדיים, כך שאם פתרונות אחרים לא מסייעים, שווה לבדוק זאת.

11. את צריכה לגשת לרופא

ככל שגיל האישה צעיר יותר, כך פוחתת הסבירות לסרטן השד, אך זו עדיין אפשרות ממשית עבור כל אישה. ברגע שיש זיהוי של אחד הסימפטומים הידועים: גוש בשד או בבית השחי, שינויים בצורה או בגודל השד, גומות בעור, שינוי בפיגמנטציה של העור בשד, הופעת הפרשה מהפטמות, יש לגשת בדחיפות לרופא המשפחה או לכירורג שד, שיוכל לאבחן לא רק גידולים ממאירים בשד אלא גם מחלות דלקתיות או זיהומיות. אבחון מוקדם וטיפול יכולים להציל חיים.

ייעוץ מקצועי: ד"ר משה רויבורט, מומחה לגניקולוגיה ופוריות, מנהל מרכז בריאות האישה, במכבי שירותי בריאות