אנחנו נוטים לפרש כאב פיזי כמשהו שלילי שנלווה בדרך כלל לפציעות, מחלות או משהו שהשתבש בגוף, למרות שבפועל יש לו משמעות חיובית – זוהי הדרך של הגוף לוודא שאתם והמוח שלכם יודעים שמשהו קרה. נכון שלכל אחד יש סף כאב אחר, אבל יש כאבים משתקים ובלתי נסבלים שיש סביבם סוג של קונצנזוס – זוהי התחושה הנוראית ביותר בעולם. הנה עשרה מצבים שגורמים לכאבים הכי גדולים שידועים לאנושות, לא בסדר עולה כי רק מי שחווה את כולם יכול באמת לדרג.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

שלבקת חוגרת

העצבים שלנו הם שמשדרים תחושות ממערכת העצבים למוח, ורוב מה שאנחנו מרגישים בגוף הוא תוצאה של רגישות העצבים ומהירות העברת האותות שלהם. דמיינו וירוס שתוקף את העצבים עצמם, וגורם להם להתנפח ולהתמלא ביבלות. ולא רק סוג מסוים של עצבים, כמו למשל אלה שסובבים את חוט השדרה, אלא זה מצב שיכול לתקוף גם את העצבים בפנים למשל, ולגרום לרגישות מוגברת למגע ולגירויים חיצוניים. רוב המקרים של שלבקת חוגרת מופיעים בגיל מבוגר, אם כי המחלה עלולה להופיע גם בילדים ובאנשים צעירים, ובייחוד באנשים עם דיכוי של מערכת החיסון (למשל עקב מחלת הסרטן). נתונים מארצות הברית מראים כי הנגיף יכול להתפרץ בקרב 98 אחוז מהאוכלוסייה שנחשפה בילדות לאבעבועות רוח.

שלבקת חוגרת (צילום: JGA, Shutterstock)
רגישות מוגברת למגע ולגירויים חיצוניים | צילום: JGA, Shutterstock

כאב ראש מקבצי

לא מדובר במיגרנה חריפה או בכאב ראש שנובע ממחלה או ממתח, אלא בהתקף פתאומי של דפיקות בראש שיכול להעיר אתכם באמצע הלילה, ולהחריף מ-0 ל-100 תוך דקות. השם כאב ראש מקבצי נובע מכך שמדובר בסוג של מחזוריות לא ברורה, שיכולה לפעמים להימשך ימים שלמים ואז להיעלם לזמן לא ידוע, רק בשביל לתקוף שוב באקראיות מוחלטת. "בהתקפים אני מגיע לרצפה על שש, בקושי נושם מרוב ההלם של הכאב", מספר אלון, שסובל מכאב ראש מקבצי כבר יותר מ-10 שנים. "ההתקפים מעירים אותך מהשינה באמצע הלילה. נורא חשוב בהתקפים לעצור אותם כמה שיותר מהר, ככל שעובר יותר זמן מתחילת ההתקף, כך קשה יותר לעצור אותו".

הסיבה להתקפים הללו לא לגמרי ברורה, אבל רופאים טוענים כי מדובר במצב הקשור לתפקודי ההיפותלמוס, אזור במוח המפריש הורמונים רבים ואחראי לתחושת רעב וצמא. לא מדובר בתופעה מאוד נפוצה ובעיקרון היא לא מסכנת חיים, אם כי למרבה הצער הרבה אנשים שמתמודדים איתה לא בדיוק רוצים להמשיך לחיות כך. היא פוגעת ב-1 מכל 1,000 אנשים וכל אחד עלול לסבול ממנה אך בפועל, כ-8 מכל 10 מהסובלים הם גברים, ורובם מעשנים.

מוגלה בשן

מדובר בדלקת בקטריאלית חמורה של סתימה שהזדהמה, והכאב כל כך עצום שהוא מקרין לא רק על האזור הנגוע אלא גם על חלקים נרחבים בפנים ובראש. ואם זה לא מספיק, כדי לטפל בדלקת הזו יש לעקור את השן הנגועה – אבל ללא הרדמה בגלל הזיהום הרב...

ניקור מותני

זהו לא מצב בעייתי אלא דווקא דרך טיפול, המכונה גם ספיינל טאפ, שבמסגרתו החולה שוכב בתנועה עוברית ואז מחט גדולה, שלא לומר ענקית, מוחדרת לגב שלו בין שתי חוליות על מנת להוציא דגימה של נוזל חוט המוח מהשדרה ממערכת העצבים המרכזית. זוהי אחד הפרוצדורות הכואבות ביותר בתחום הרפואה, ולמרבה הצער היא מבוצעת לרוב בילדים כדי לוודא שמערכת העצבים שלהם עובדת כראוי במקרה שיש חשד לזיהומים.

כאב שיניים (צילום: ShutterStock)
הכאב כל כך עצום שהוא מקרין גם על חלקים נרחבים בפנים ובראש | צילום: ShutterStock

אבנים בכליות

אבנים בכליות הן למעשה מצבור של כמה תרכובות גוף שמתאחדות לכדי מארגים של גושים מוצקים המתיישבים בכליות ויוצרים לחץ עצום כאשר הכליה מסננת את השתן, מה שמוביל לכאבים נוראיים ואיומים בזמן הטלת השתן, ואפילו לדימום. 15-10 אחוז מהאנשים צפויים לסבול לפחות פעם אחת בחייהם מאבנים בכליות. במזרח התיכון שיעור הסובלים מאבנים בכליות גבוה יותר בגלל שילוב של שני גורמים: שתייה לא מספקת של מים באקלים חם וצריכה מוגברת של ירקות שעשירים באוקסלטים.

אבנים בכיס המרה

בדומה לאבנים בכליות, אלה גושים שנוצרים בכיס המרה ומפריעים ליכולת של האיבר הזה לאחסן ולהפריש את נוזלי העיכול. כתוצאה מכך, אנשים סובלים מעיכול לא רגיל שכולל שחרור כואב של גזים, היווצרות של דלקות, הקאות, שלשולים ועוד. במקרים רבים, הפתרון הוא פשוט להסיר את כיס המרה. באוכלוסייה הכללית שכיחותה כ-10 אחוז, אבל השכיחות המחלה עולה עם הגיל - באוכלוסייה שלאחר גיל 40 כ-20 אחוז, ובאוכלוסייה שלאחר גיל 80 כ-33 אחוז, והיא שכיחה פי 4 בנשים מאשר בגברים, ואולם עם העלייה בגיל הבדל זה מיטשטש.

לידה

זה מצב שנפוץ בקרב כ-50 אחוזי מהאוכלוסייה, ולכן גברים לא באמת יכולים להשוות אותו לכלום – רק נשים (שלא לקחו אפידורל או עבור ניתוח קיסרי) יכולות לאשר עד כמה הוא כואב. במהלך הלידה, תעלת הלידה חייבת להתאים את עצמה למעבר של עצם גדול יותר בתוכה, ראש של תינוק. עצמות הירכיים נדחפות הצידה כדי לאפשר מקום לתינוק, והתכווצויות הרחם יוצרות כאבים איומים.

אישה בהיריון (צילום: shutterstock By Trendsetter Images)
התכווצויות הרחם יוצרות כאבים איומים | צילום: shutterstock By Trendsetter Images

עוד ב-mako בריאות:

>> אם לשניים: "כך ירדתי 12 וחצי ק"ג תוך חודשיים וחצי"
> האם באמת גברים "נדלקים" מהר יותר מנשים?
>> 7 סיבות מדאיגות לכך שאתם נרדמים מהר מדי

דלקת בתוספתן

התוספתן או האפנדיציט הוא איבר קטן שתלוי מתחת למעי הגס בחלל הבטן הפנימי. כאשר חיידקים תוקפים אותו הם יכולים לגרום לו להזדהם ולפתח דלקת – אפנדיציטיס – שעלולה להוביל חום, הקאות וכאב רצחני בצד הימני התחתון של הבטן. הפתרון הוא פשוט להסיר אותו, שכן הוא יכול להתפוצץ ולהפיץ את הזיהום לשאר האיברים בבטן ובגוף, ולהוביל להלם ואפילו למוות. בממוצע, אחד מכל 15 בני אדם יחלה בדלקת התוספתן: היא נדירה בגיל הילדות ושכיחה ביותר בעשור השלישי לחיים. שכיחותה פוחתת בגיל המבוגר, כאשר השכיחות שווה בשני המינים.

צלקת של ניתוח תוספתן (צילום: Barabasa, Shutterstock)
אחד מכל 15 בני אדם יחלה בדלקת התוספתן | צילום: Barabasa, Shutterstock

אנמיה חרמשית

בתסמונת הגנטית הנדירה הזו תאי הדם אדומים הופכים לנוקשים ומפתחים צורה של חרמש, מה שאומר שהדם לא יכול לזרום בגוף בצורה חלקה ותאי הגוף לא מקבלים מספיק חמצן. הכאבים נובעים מחסימות של כלי דם בכל מקום בגוף, וחולים לרוב מקבלים משככי כאבים חזקים כדי למנוע מהכאבים לשבש את שגרת חייהם. עקב היותה מחלה תורשתית, האנמיה החרמשית נפוצה הרבה יותר במקומות מסוימים בעולם כגון אפריקה.