סרטים וסדרות טלוויזיה מהווים חלון לחיים אחרים. סרטים המתארים לנו חיים של אנשים אמיתיים או דמויות בדיוניות מהווים הצצה בשבילנו לחיים שזרים לנו ועל הדרך מספקים לנו מידע חדש. ב"תאוריה של הכל" למדנו על החיים של סטיבן הוקינג אבל למדנו גם על ניוון שרירים. ב"נפלאות התבונה" למדנו על המתמטיקאי ג'ון נאש, אבל גם על סכיזופרניה. מצד שני, מדובר בתסריטים שאמנם חלקם מבוססים על מקרים אמיתיים, אך גם עברו שינויים רבים כדי להתאים לפורמט של סרט.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ייצוגים של מחלות עוברים שינויים כדי להתאים לתסריט ולאפשר לבנות עלילה דרמטית שהקהל יאהב. לעתים תסריטאים נאלצים לעגל פינות בכל הנוגע לעובדות, כי לא תמיד העובדות תורמות לעלילה. כשמדובר בסיפורים הכוללים דמויות שלוקות במחלות - זה יכול להיות מסוכן. לייצוג של מחלות בקולנוע יש משמעות רבה; הוא יכול להוליך אותנו שולל או לספר סיפור שנאמן למציאות ומשקף חוויה אותנטית. במקרה השני, לעולם הקולנוע והטלוויזיה פוטנציאל חיובי גדול בהעלאת מודעות למחלות שרבים לא מכירים. "ליל האירוע", סדרת אמריקאית שיצאה בשנה האחרונה, שמה את האקזמה במרכז העניינים. 

הסדרה מגוללת את סיפור חקירתו של צעיר אמריקני-פקיסטני בשם נאזיר קאן (המגולם על ידי ריז אחמד), המואשם ברצח בחורה. ג'ון סטון (ג'ון טורטורו), הוא עורך הדין של קאן, שבין היתר סובל מאקזמה קשה. הוא מתגרד ללא הפסקה, עוטף את כפות רגליו בניילון נצמד, מסתובב בקור הניו יורקי בסנדלים כדי לאוורר את רגליו ומורח שומן צמחי כדי להקל על הגירוד. עד כמה כל זה נכון?

ראשית, יש לציין כי מדובר בעיבוד אמריקני לסדרה הבריטית "צדק פלילי". יוצר הסדרה המקורית, פיטר מופאט, סובל בעצמו מאקזמה ולכן הכניס אותה לעלילת הסדרה. יחד עם זאת, הכותבים האמריקאים שעיבדו את הסדרה שלו הם אלה שנתנו אף תפקיד גדול יותר לאקזמה בעלילה. האקזמה היא מעין סיפור משני, המהווה חלק בלתי נפרד מדמותו של סטון, שבדומה לגיבור הראשי עובר בעצמו טלטלה לא קטנה בעקבות החקירה והמשפט. "בגרסה הבריטית...אני חושב שיש שוט אחד של האקזמה", אמר ל-Indie Wire סטיבן זאיליאן, מפיק בפועל, במאי וכותב בגרסה האמריקנית. "רצנו עם זה. בהדרגה זה הפך להיות מעין סמל, זה התפתח בצורה מאוד טבעית וזה מאוד תאם לזהות הדמות. עשינו גם תחקיר נרחב, וזה הפך להיות מעניין מרגע לרגע".

מה זה אקזמה? 

"אל תדאג בקשר לרגליים שלי, זה לא מידבק" - ג'ון סטון. 

אז מה זה בכלל אקזמה? "אקזמה זה שם לתמונה כללית שיש לה ביטויים רבים", מסבירה ד"ר ורד עטר-שניר, מומחית ברפואת עור ומין ורופאת עור ילדים, מנהלת מרפאה יועצת ראשל״צ בקופת חולים כללית. "בעצם מדובר בדלקת עור (דרמטיטיס) ממושכת שיכולה להופיע בכל מיני מקומות בגוף והסיבות להופעתה יכולות להיות מגוונות". ד"ר עטר-שניר מוסיפה כי כאשר המונח אקזמה מופיע לבד, לרוב מדובר בדלקת בשיכבת האפידרמיס של העור, שהסיבות לה שונות; אלרגיה, זיהום, או נטייה תורשתית כמו דלקת עור אטופית או סבוראית.

בסדרה, ג'ון סטון מרגיע אנשים וטוען שאקזמה היא לא מידבקת. על פי ד"ר עטר-שניר, במרבית המקרים אקזמה אכן אינה מדבקת, אלא אם מדובר באקזמה שנגרמה כתוצאה מגרדת (סקביאס).

את הגירוד במקלות תשאירו לסדרות

"בא לי לקפוץ מהחלון. תאמר לי, האם יש פאקין תקווה?" - סטון

הסדרה שמה דגש על ההתשה הנפשית שעובר מי שסובל מאקזמה. האם זה באמת כך? "אקזמה באה לידי ביטוי כדלקת עור ממושכת, כאשר במקום הנגוע מופיע עור בעל גוון אדמדם, סדוק ורגיש למגע", אומרת ד"ר עטר-שניר. "יש סיבות שונות לאקזמה, וקשה לעיתים לאבחנה אם היא מופיעה לאחר אלרגיה לגורם מסוים. הרבה פעמים קשה להימנע ממגע עם הגורם לאקזמה ולעיתים פשוט לא מצליחים לזהותו. גורמים שכיחים יכולים להיות מחלת אסטמה של העור - אטופיק דרמטיטיס - הנוטה להופיע כבר בגיל הינקות עם נטייה לאלרגיות. הגורמים אינם ידועים אך יכולה להיות מוחמרת על ידי מתח נפשי, מגע עם חומרים מגרים, יובש בעור, זיהומים שונים כמו וירוסים, חיידקים ופטריות ועל ידי גורמים גנטיים ואקלימיים כאן פריחה מתבטאת בעיקר באזור הקיפולים".

סנדלים (צילום: מתוך YouTube)
הולך עם סנדלים בקור הניו יורקי | צילום: מתוך YouTube

סטון מגרד כל הזמן באמצעות מקלות אכילה סיניים - האם כדאי בכלל לגרד?

"לא מומלץ לגרד. החשש בגרד עם הציפורניים היא גם גרימה לזיהום. מעבר לכך, גירוד באמצעות מקלות אכילה בהחלט לא מומלצת".

האם היסטמינים באמת מרדימים?

"אתה לוקח היסטמינים?", שואל הרופא את סטון. "אני לא יכול, הם מרדימים אותי", משיב לו סטון. על פי ד"ר עטר-שניר, אכן כדי להימנע מגרד ניתנות תרופות אנטיהיסטמיניות, וחלקן בעלות השפעה מרדימה.

האם לחץ מחמיר את המחלה?

בסדרה נראה שהאקזמה מחמירה בעיקר כשסטון נתון תחת לחץ נפשי רב. "הגוף שלנו מגיב למתח ולחץ. לא ניתן לשלול שאין החמרה במצבים מעין אלה. כמו כן לא ניתן לשלול שלא נכנסנו למעגל של גרד שמוביל לפריחה משנית לגרד".

עוד ב-mako בריאות
>> "עברתי מילה בגיל מבוגר וזה לא שווה את זה"
>> השמנה, מחלות ומוות: הצד האפל של אבקות החלבון 
>> נס גדול: נפל מקומה 47 ושרד כדי לספר

טיפול באקזמה: האם כדאי להשתמש בשומן צמחי וניילון נצמד?

"רופאי העור אומרים לאוורר", כך מסביר סטון לכל אדם שסנדליו מושכים את תשומת לבו. קשה שלא לשים לב לכך שסטון מסתובב בסתיו הניו יורקי (שבערך משתווה לחורף בישראל) לבוש במעיל ארוך וסנדלים. לטענתו, הרופאים המליצו לו לאוורר את הרגל. על פי ד"ר עטר-שניר, זה נכון. "האוורור של  הרגל הוא מצוין, אם מדובר בגורמים העלולים להחמיר אקזמה, כגון הזעת יתר, מגע עם חומרים אלרגנים בגרביים ואף לעתים הנעל עצמה יכולה להוביל לאקזמה עקב רגישות לחומרים אשר בנעל עצמה". אם הגורם לאקזמה הוא פטרייתי, ישנה אף עדיפות גבוהה יותר לאוורור והיגיינה של כפות הרגליים.

רופא ורגליים (צילום: מתוך YouTube)
עוד ביקור אצל הרופא | צילום: מתוך YouTube

"קח ניילון נצמד ושומן צמחי, תמרח על כפות הרגליים ותכרוך בניילון" אומר אחד הרופאים לסטון. איך בדיוק ניילון מסתדר עם עניין האוורור? "כשמדובר בפריחה הנובעת מאקזמה חמורה יותר ממליצים לעיתים על מריחת משחה סטרואידלית פוטנטית בעלת עוצמה גבוהה פעם ביום בערב עם "חסימה" - הכוונה עטיפה בניילון נצמד, מה שמאפשר חדירה טובה יותר של  התכשיר לעור. כשחלה הטבה יש לעבור למריחה ללא ניילון נצמד ואז לרדת בהדרגה", מסבירה ד"ר עטר-שניר.

את השומן הצמחי השאירו הפעם בבית. הוא טוב ליובש בעור, שכן הוא מכיל חומצות שומן וויטמין E כמו תכשירי לחות, אך הוא נחלתו של הרפואה הטבעית. ניתן להשתמש בתכשירי לחות רפואיים, על פי ד"ר עטר-שניר.

האם מנורת קרני אולטרה סגול זה טיפול לגיטימי?

סטון מבקר אצל רופאים שונים, כל אחד עם שיטת טיפול אחרת. סטון, בייאוש אחרון, מנסה כל טיפול אפשרי. אחד הרופאים ממליץ לו על מנורת UV. על פי ד"ר עטר-שניר, מדובר בשיטה שאכן משתמשים בה: "השיטה נקראת פוטותרפיה. היא מומלצת לעיתים למטופלים הסובלים מאקזמה אשר איננה מגיבה כמצופה לטיפולים המקומיים. כמובן שזה תלוי פיזור הפריחה, מיקום בגוף, גיל המטופל וסוג האקזמה".

ג'ון ורופא (צילום: באדיבות HBO)
עובר מטיפול לטיפול | צילום: באדיבות HBO

האם רפואה סינית עוזרת?

בסדרה רואים את סטון פונה בצעד נואש לרובע הסיני בעיר וקונה תערובת צמחים מ"רופא" סיני. הטיפול משפר את מצבו פלאים, אך ברגע שסטון נתון תחת מתח נפשי רב, האקזמה חוזרת ובגדול. התהייה המתבקשת: האם הרפואה האלטרנטיבית יכולה לסייע לאקזמה?

"היות שמדובר במחלה כרונית עם טריגרים שונים שגורמים להתפרצותה, המצב גורם לתסכול רב כאשר כל הזמן יש  הישנות והתלקחות של הפריחה. לכן לא מן הנמנע לצאת ולחפש מענה גם ברפואה האלטרנטיבית", אומרת ד"ר שניר-עטר. "אך זהו איננו הקו הראשון מבחינת רפואת העור לטיפול במחלה".

בשורה התחתונה, נראה שייצוג האקזמה ב"ליל האירוע" לא רק שם את המחלה מול אור הזרקורים, אלא בהחלט עזר לנו להבין אותה יותר. הגדרת המחלה, תיאור התסמינים ותיאור הטיפולים האפשריים נאמנים למציאות. נכון שהכל קצת יותר דרמטי, כי ככה זה בטלוויזיה – אבל אין ספק שמדובר בייצוג שמאפשר לאנשים שאינם מכירים את המחלה להבין אותה ואת הלוקים בה קצת יותר, ועל זה חייבים להעריך אותם.  

 

יש לכם אקזמה? ד"ר שניר-עטר מציגה את הטיפולים הנפוצים:

* טיפול מקומי במשחות המשמנות ומעניקות לחות לעור, ולמעשה בכך מרגיעות ומבודדות את העור הגרד והאדמומי.

* טיפול מקומי באמצעות משחות המכילות קורטיזון - משחות סטרואידיות מותאמות על פי חומרת המחלה - לעיתים משולבות עם תכשיר אנטיביוטי מקומי בהתאם לתמונה הקלינית.

* טיפול במשחות מקבוצת חוסמי קלצינאורין המהוות תחליף לטיפול סטרואידלי ממושך.

* פוטוטרפיה - טיפול בקרני UV.

* אנטיהסטמינים - יעילות לטיפול בגרד.

* טיפול בתרופות סיסטמיות למצבים בהם האקזמה איננה מגיבה לטיפול סטרואידלי מקומי.

 

 >> מעורר השראה: חולה סופני בן 6 גייס כסף למען ילדים חולים