טיפולים האסתטיים הפכו למבוקשים בשנים האחרונות יותר מתמיד. היום אפשר להרים, למתוח, למצק, לשפר ולמעשה לבצע כמעט כל פעולה כדי לשפר את המראה שלנו. אחד מהתחומים הפופולריים ביותר ברפואה האסתטית, הוא תחום הניתוחים הפלסטיים להגדלת ולשיפור מראה החזה

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ד"ר נטע אדלר, ראש המרכז למיקרוכירורגיה במחלקה לכירורגיה פלסטית ב"הדסה עין כרם", מספרת כי "לרוב הדרישה לניתוח מגיעה מנשים צעירות עד גיל 50, עקב סיבות שונות וביניהן: שיפור הדימוי העצמי, תיקון והרמת חזה נפול לאחר תקופה של לידות או עקב התבגרות". 

לדבריה, שימוש בשתלי סיליקון יכול לשמש גם בניתוח שאינו אסתטי כגון שחזורי שד לאחר סרטן, או כדי לתקן מומים מולדים ואסימטריה קשה. ד"ר אדלר לא ממליצה לשקול ניתוח מסוג זה בטרם סיום תהליך הגדילה, כלומר – לפני גיל 18, בו הגוף כבר סיים את השינויים הטבעיים של הצמיחה הטבעית. 

"השיטה המקובלת ביותר לביצוע התהליך, היא ע"י ביצוע חתך נסתר מתחת לשד והרמת רקמת השד מבית החזה, אשר לתוכו מוחדר שתל הסיליקון. הניתוח אורך כשעה ודורש התאוששות ע"י הגבלת הפעילות הגופנית למשך שבועיים. מאחר שלרוב מדובר בניתוח שמבוצע בהרדמה מלאה, הוא אינו מתאים למי שסובל ממחלה שיכולה לפגוע בתהליך ההרדמה, כגון מחלת לב או מחלת ריאות קשה". 

שיטות חדשניות ומתקדמות לביצוע ההגדלה

אם בעבר כל השתלים היו בצורת כדור, היום ניתן להשיג אותם בצורות ובסוגים שונים. "יש שתלים אנטומיים למשל, המדמים את הצורה הטבעית של השד, יש כאלה המתאמים את השתל לפי רצון וצרכי האישה, עד כמה שניתן. בנוסף, ניתן לבצע הרמת שד משלימה במקרים קלים, באמצעות השתל עצמו. זאת בניגוד לניתוח הרמת שד רגיל, הכרוך בצלקות נוספות על השד".

אישה לקראת ניתוח פלסטי בחזה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
בעבר כל השתלים היו בצורת כדור | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

והחדשות הטובות ביותר: "כיום יש שתלים עמידים מאוד, ואין צורך בהחלפתם כל עשר שנים כפי שהיה נדרש בעבר". אומרת ד"ר אדלר. "בנוסף, אחת הבעיות העיקריות בניתוחי הגדלת החזה הוא המשקל הגדול של השד – ככל שהוא יותר גדול הוא יותר כבד ונוטה ליפול. כיום ניתן להשתמש בשתלי סיליקון קלי משקל, שמהווים פתרון מעולה לבעיה. בעזרתם ניתן להתאים גם את הגודל והצורה הרצויים וגם ליהנות מיתרון המשקל הקל שלהם", מוסיף ד"ר ג'קי גוברין, מומחה בכיר לכירורגיה פלסטית.

מזיהום ועד עיוותים בשד: אילו סכנות נוספות כרוכות בניתוח?

אחרי שמבררים באילו שתלים מדובר ומוודאים שהם אכן מאושרים לשימוש, כדאי לקחת בחשבון ולהיות מודעים למספר סיבוכים נוספים שעלולים להיווצר עקב הניתוח:

זיהומים: "חשוב להבין שעצם הניתוח כרוך בהכנסת גורם זר לגוף, שאותו הגוף עלול לדחות. לכן צריך לקחת בחשבון שקיימת סבירות קטנה למקרים של זיהום המצריך טיפול אנטיביוטי ובמקרים נדירים אף יותר הוצאת השתלים", מסבירה ד"ר אדלר.

עיוותי שד: תופעה נוספת בלתי רצויה היא "התכווצות קופסית". לדברי ד"ר אדלר, למעשה מדובר במעטפת המתפתחת סביב הגוף הזר העלולה לגרום לעיוות של השד, לנוקשות ולכאב. מדובר בתופעה המתרחשת בכעשרה אחוז מהמקרים, ובמקרים נדירים מתוכם, יידרש ניתוח חוזר לתיקון העיוות.

עוד ב-mako בריאות:
>> ביי בוטוקס: מדענים מצאו את הפתרון הגאוני לקמטים
>> נוטפים: 17 סודות שרק מי שמזיע המון יבין
>> יש פתרון: למה כואב לכם בצד בזמן ריצה?

קרעים: "למרות עמידותם של השתלים, עלול להיווצר מצב של קרע בתוכם, ולכן במקרה כזה, רצוי להחליף אותם בחדשים. הסיכון קיים בכ-2-5 אחוזים מהמקרים. ניתן לגלות חשד לקרע בבדיקת שד שגרתית כגון אולטראסאונד או ממוגרפיה. במקרה של חשד גבוה ניתן גם לשלוח לבדיקת MRI , שהינה הבדיקה המדויקת ביותר. לאחר הניתוח רצוי להיות במעקב שנתי אצל הרופא המנתח", אומרת ד"ר אדלר.

ד"ר גוברין מוסיף ומציין שבכל מצב רפואי קיים אלמנט של סיכון, ובמקרה הזה לעיתים קיימות תופעות בלתי שכיחות שקשורות בעיקר לשתל עצמו כגון: היווצרות כפלים או בלאי בשתל שדורש את החלפתו.

שתלי סיליקון (צילום: BranislavP, Shutterstock)
"למרות עמידותם של השתלים, עלול להיווצר מצב של קרע בתוכם" | צילום: BranislavP, Shutterstock

האם ניתוח להגדלת חזה משפיע על אופי הטיפול במקרה של סרטן שד?

"באופן עקרוני, ניתוח מסוג זה לא אמור להשפיע, הן מבחינת מעקב והן מבחינת הטיפול, במקרה שחלילה מתגלה גידול בשד. יתרה מכך, כאמור – שחזור השד עצמו מתבצע ע"י שתלי סיליקון, מה שמעיד על הבטיחות הגבוהה בשימוש בהם. עם זאת, כדאי לזכור שגם הבדיקות השכיחות המבוצעות על מנת לאבחן סרטן שד, אינן מדויקות לחלוטין - ממוגרפיה למשל יכולה להגיע לדיוק של 80-85 אחוז בלבד. יש לציין שניתוחי הגדלת שד עלולים להשפיע במידה קטנה על אבחון המחלה, אך מאחר שבד"כ נהוג להסתמך על מספר בדיקות על מנת לאבחן באופן מדויק, העניין בטל בשישים", מסביר ד"ר גוברין ומוסיפה כי כיום קיימות שיטות ייחודיות לבדיקה המותאמות לנשים שעברו השתלת שד.

בהתאם להוראת משרד הבריאות ולהנחיות מקבילות של האיחוד האירופי, יצאה בעבר אזהרה מפני שימוש בשתלי חברת "סילימד", ולכן נאסר השימוש בהם. "הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבשתלים נמצאו מיקרו-חלקיקים שלא היו אמורים להימצא בהם לאחר תהליך של סטריליזציה. במקרה כזה עולה החשש לזיהומים בגוף שעלולים להיווצר עקב השימוש באותם שתלים, ולכן הוחלט להפסיק את השימוש בהם על מנת למנוע את הסיכון שכרוך בעניין", מסבירה ד"ר אדלר. ד"ר גוברין מעדכן שבימים אלה אישר משרד הבריאות מחדש את השימוש בהם, לאור האישורים שהתקבלו מארגון הבריאות האמריקאי ה FDA.

מה חשוב לברר לפני ניתוח?

  1. בדקו שמדובר במומחה לפלסטיקה ששייך לאיגוד כירורגיה פלסטית: למרבה הפלא, כיום כל מי שיש לו תעודת דוקטורט של רופא, יכול, באופן תאורטי, לבצע את הניתוח.
  2. בררו באיזה סיליקון משתמשים: וודאו שהוא מאושר תו תקן ישראלי וכן ע"י משרד הבריאות.
  3. בקשו דו"ח ניתוח או תיעוד של השתל בתום הניתוח: לדברי ד"ר אדלר, פרטים אלה חשובים בעיקר במקרה שבהם נדרש להחליף את השתלים כאשר הרופא המבצע זקוק למידע מקדים.  

4 דברים שלא ידעתם על ניתוח להגדלת שד

אפשר להניק אחרי ניתוח להרמת שד? "בהחלט כן. ניתוח להגדלת שד אינו אמור לפגוע בהנקה הטבעית".

פטמה יכולה לשנות את מיקומה עקב הניתוח? "ייתכן שינוי קל במיקום, ניתן להרים פטמה נמוכה מעט על ידי בחירה מתאימה של צורת השתל".

כל ניתוח כרוך בצלקת שנשארת? כן , אך הצלקת מוסתרת היטב בקיפול הטבעי של השד.

זה נכון שנשים שעברו השתלת סיליקון חיות יותר? "אולי לא חיות יותר, אבל בהמשך לשאלוני חיים שנענו ע"י נשים רבות שעברו הגדלת חזה, ניכרת עליה משמעותית באיכות חייהן לאחר הניתוח".

 >>  17 דברים שרק מי שמזיע המון יכול להבין