שיהוקים באים מהסרעפת שלנו - אותו איבר שעוזר לנו לנשום, והם בעצם עווית בלתי רצונית של שריר הסרעפת. גירויים שונים גורמים לנו לשהק. למשל, אם אתם אוכלים או שותים מהר, אם אתם שותים משקה אלכוהולי, אוכלים משהו ממש קר או חם ואפילו אם אתם שרויים במתח נפשי. בדרך כלל אנשים משהקים קצת ואז זה עובר, אבל אם זה לא מפסיק אחרי כמה פעמים, זה אומר שאתם צריכים להרגיע את הסרעפת שלכם. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

איך תרגיעו את הסרעפת? אפשר לעשות זאת במספר דרכים. מרבית השיטות מתחלקות לשני סוגים: אלה שמבוססות על העצב התועה ואלה שמבוססות על פחמן דו-חמצני.

העצב התועה יורד מבסיס המוח שלנו במורד הצוואר, והוא שולט על פעולות בסיסיות בגוף שלנו כמו פעימות הלב שלנו והנשימה. גירוי העצב התועה (או הוואגוס) בדרכים שונות, יכולות לגרום לו להפסיק להציק לסרעפת שלנו ולפיכך גם לעצור שיהוקים.

ומה לגבי העלאת רמת הפחמן הדו-חמצני? זה אולי נשמע מוזר, אבל קצב הנשימה שלנו נשלט על פי רמות הפחמן הדו חמצני שיש לנו בגוף. אם הסרעפת עושה בעיות, אנחנו רוצים לגרום לה להפסיק עם העוויתות ולהתחיל להסדיר את הנשימה. ולכן כמה שיטות להפסקת שיהוקים מבוססות על עיקרון זה.

>> כך תדעו מתי השיהוקים הם סימן לבעיה

הנה כמה טריקים שונים שמבוססים על העקרונות הללו, שיכולים לעזור לכם לעצור את השיהוקים:

לשתות מים קרים

פשוט וקל: כוס מים קרים במיוחד יכול לעצור את השיהוקים שלכם בקלות. שיטה זו יעילה כיוון שהיא מגרה את העצב התועה. בנוסף לכך, התגובה של הגוף למים הקרים גם היא תורמת להפסקת השיהוקים. ואם השיניים שלכם רגישות לקור, אתם יכולים גם לנסות לשתות מים בטמפרטורת החדר, במהירות, אך תיזהרו לא להיחנק. עשו זאת עם שלוקים קטנים ומהירים, שלמעשה מונעים מכם לנשום בין ולבין ועוזרים לגוף שלכם להירגע מהשיהוקים.

אישה שותה מים (צילום: shutterstock By Antonio Guillem)
כמה שיותר קרים, יותר טוב | צילום: shutterstock By Antonio Guillem

הפסקות נשימה

זה טריק ידוע ובהחלט יעיל. אם תהיתם למה הפסקת הנשימה עוזרת להפסיק את השיהוקים, אז התשובה היא שזה למעשה שיטה שמבוססת על העלאת רמת הפחמן הדו-חמצני בדם. נסו לקחת אוויר פנימה ולהחזיק אותו במשך 10 שניות ואז נשפו החוצה באיטיות. עשו זאת לפחות 3-4 פעמים ברציפות. ואם השיהוקים עדיין ממשיכים, עשו הפסקה ונסו שוב את התרגיל אחרי כ-20 דקות.

תרגילי קרדיו

גם שיטה זו מבוססת על העלאת רמת הפחמן הדו-חמצני בגוף. נסו לרוץ במקום, או לעשות תרגיל ג'אמפינג ג'קס (קפיצות במקום) במשך 30 שניות רצוף וייתכן מאוד שזה יעבוד לכם להפסקת השיהוקים.

>> זו השיטה הכי מוזרה שמצאנו לעצירת שיהוקים

לשתות מים הפוך

השיטה המוזרה הזאת בהחלט יכולה לעבוד. בהנחה שאתם מצליחים במשימה לשתות הפוך, שהיא בהחלט לא קלה. לפי ד"ר אריך וויגט, רופא אף-אוזן-גרון שהתראיין בנושא ל"ביזנס אינסיידר", הטריק של לשתות הפוך עובד כיוון שההתכופפות כדי לשתות הפוך מאמצת את השרירים באזור וזה בהחלט יכול לעזור לעצור את השיהוקים.

לבלוע כפית סוכר

לא הכי בריא וגם לא הכי כיף, אבל יש הטוענים כי זו שיטה יעילה במיוחד לעצירת שיהוקים. והם לא לגמרי טועים, כיוון שגם שיטה זו מבוססת על העיקרון גירוי העצב התועה.

אישה עם קוביית סוכר בפה (אילוסטרציה: Quinn Martin, shutterstock)
לא הכי בריא אבל יכול לעזור לשיהוקים | אילוסטרציה: Quinn Martin, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> חיסון לקורונה: הסיבה שכואב לכם במקום ההזרקה
>> 29 מתים: המדינה שהצליחה להשתלט על הקורונה
>> הוכח: התבלין הזה עוזר לשריפת שומן בגוף

לשחרר את האוזניים

זו שיטה ידועה לשחרור האוזניים כשהן "נסתמות" במטוס. מחקר שפורסם ב-2016 הראה כי שיטה זו לא רק יעילה לשחרור אוזניים סתומות, אלא גם לעצירת שיהוקים. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לסתום אוזניים, לסגור את הפה ולנשוף דרך האף. שיטה זו לא מאפשרת לאוויר לצאת החוצה בדרך אחרת מאשר האף ומתברר שזה גם עוזר נגד שיהוקים. רק היזהרו לא לנשוף חזק מדי דרך האף, עשו זאת בעדינות - ואם לא עובד לכם, מומלץ לא לנסות שוב ופשוט לפנות לשיטות אחרות להפסקת שיהוקים.

אישה מכסה אוזניים (צילום: file404, Shutterstock)
אותה שיטה שמשתמשים בה לאוזניים סתומות | צילום: file404, Shutterstock

לשתות משקה מוגז - ולעשות גרעפס

מי ידע שגרעפסים, אותה פעולה נפוצה אך שנחשבת מאוד לא מנומסת בסביבות חברתיות - יכולה גם לעזור להפסקת שיהוקים? מתברר שלא מעט אנשים שסובלים משיהוקים מצאו כי שתיית משקה מוגז והוצאת גרעפסים יכולה לעזור לעצור שיהוקים מציקים. עם זאת, יש לציין כי משקאות מוגזים יכולים לעורר שיהוקים, כך שמדובר בשיטה שנויה במחלוקת שהיעילות שלה מוטלת בספק, אז יש להביא זאת בחשבון.

אישה שותה סודה, מים מוגזים (צילום:  Jari Hindstroem, shutterstock)
שיטה שנויה במחלוקת, אבל שתיית משקה מוגז יכולה לעזור | צילום: Jari Hindstroem, shutterstock

הסחת דעת

זו בהחלט משימה לא פשוטה לחשוב על משהו אחר שהוא לא שיהוקים בזמן שאנחנו סובלים משיהוקים, אבל מתברר שהיא עובדת. אם השיהוקים לא עוזבים אתכם בשקט, נסו לעשות פעולות מסיחות דעת, כאלה שיאפשרו לכם להתרכז במשהו אחר שהוא לא השיהוקים המציקים. כל פעולה שתגרום לכם להתרכז בה ורק בה ולפיכך תוביל לכך שלרגע קל תשכחו מהשיהוקים, תוכל לעזור לכם.

להיבהל

גם זו שיטה ידועה, אך יעילותה מוטלת בספק. מצד אחד, יש הסבורים כי ההבהלה יכולה לעשות מעין אתחול מחדש של הנשימות ולפיכך להסדיר אותן - אך ידוע כי היא גם יכולה להוביל בעצמה לשיהוקים. אז לא בטוח כמה כדאי לבקש ממישהו להבהיל אתכם. אולי עדיף לנסות כמה מהשיטות האחרות קודם.