ל"ג בעומר בפתח והילדים מתרגשים להדליק מדורה ולאכול תפוחי אדמה צלויים על האש. אבל לרוע המזל, ל"ג בעומר לא פעם הוא גם שם נרדף לכוויות הנוצרות כתוצאה ממגע ישיר של פחם לוהט, גיץ מהמדורה או מגע ישיר עם אש. הנה כמה טיפים למניעת הכווייה הבאה ולטיפול אם בכל את חוויתם כווייה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מאיפה להתחיל? פשוט הימנעו משימוש בחומרי בעירה

חומרי בעירה כמו בנזין יכולים בהחלט להאיץ את קצב המדורה, אבל הם מסוכנים כאשר נעשה בהם שימוש לא מבוקר ועלולים לייצר התלקחות ואפילו פיצוץ. מספיק שתנערו מיכל בנזין ריק למדורה, ואדי הבנזין עלולים להתפשט ולגרום לנפץ. כך גם המקרה לגבי מכלי גז - יש לדאוג שהם לא נמצאים בסמיכות למדורה, ובשום פנים לא מומלץ להביא למדורה חומרים מעודדי בעירה הנהוגים במנגלים. מה שטוב למנגל עלול להוות סכנה של ממש לאש פתוחה במדורה.

תכננו את המדורה שלכם

מקמו את המדורה הרחק משיחים קוצניים העלולים להתלקח וגדרו את המדורה באבנים גדולות עוד לפני שהדלקתם אותה. ודאו כי המרחק בין היושבים למדורה לבין המדורה עצמה עומד על כשני מטרים.

היו אחראיים. ברור לא?

בשום אופן אל תשאירו ילדים ואף לא בני נוער ליד המדורה ללא השגחה.

אז עשינו הכל כדי למנוע כוויה אך היא בכל זאת נוצרה. מה עושים כעת?

לטיפול חירום לפני פינוי יש לקרר את האזור, להסיר בגדים מהאזור הפגוע על מנת שלא יידבקו ולפנות את הנפגע למתן טיפול. זכרו - בשום אופן אין למרוח על האזור חומרים ואבקות כמו קפה, שמן, יוגורט וכיו"ב.

יש לזכור כי כווייה שמתרחשת במגע אש ישיר עלולה להיות כווייה מדרגה שנייה ומעלה, והיכולת של רובנו לזהות את עוצמתה נמוכה: בעת הפגיעה ודקות ספורות לאחריה, עדיין לא ניתן לקבוע את עוצמת הכווייה – סממנים המעידים על חומרת הכווייה כמו שלפוחיות, אודם וקילוף, הם סממנים של כוויות מדרגה שנייה ומעלה, אך אלה מופיעים רק לאחר שעות מרגע הכווייה ולכן מי שאינו רופא מיומן, לא ידע בעת הפגיעה מהי עוצמת הכווייה שהתרחשה. זו הסיבה שמומלץ תמיד להתייחס לכוויית אש במלוא הרצינות ולפנות לטיפול.

זאת ועוד, דווקא כוויות מדרגה שלישית ומעלה בהתחלה אינן מורגשות שכן גם העצבים נפגעים במהלך הכווייה, ולכן גם אם הנפגע טוען שלא כואב לו, אם התרחש מגע ישיר עם אש, המוצא הוא אחד ויחיד - פינוי לקבלת טיפול.

אילו סוגי כוויות יש?

כוויות מחולקות לשלוש דרגות קושי:

כווייה מדרגה ראשונה: היא כווייה שטחית שבה הפגיעה לאזור היא בשכבת האפידרמיס – שכבת העור העליונה. לרוב נראה כוויות מדרגה ראשונה בכוויות שמש בשל שיזוף לא מבוקר, ובכוויות של תאונות ביתיות קלות כמו כווייה מתנור חם.

כווייה מדרגה שניה: נקראת גם כווייה בדרגה בינונית, היא כווייה עמוקה יותר שחודרת לשכבת העור האמצעית - הדרמיס. כווייה זו מתבטאת בשלפוחיות, כאב עז ואודם אדום עז. אלו תסמינים שיופיעו כעבור כמה שעות מרגע הכווייה ולא ניתן להבחין בהם בעת הפגיעה עצמה.

כווייה מדרגה שלישית: היא כווייה בדרגה קשה המותירה צלקות בלתי הפיכות, הסרה של העור ולעיתים חריכה עמוקה שלו. בדרך כלל כווייה זו אינה כואבת ברגע המפגע מאחר שנהרסים עצבים בעור בעת הכווייה. כוויות אלה ייראו בתחילה לבנות ולא אדומות.

עוד ב-mako בריאות:

>> הסיבה שחייבים להפסיק להשתמש במקלון אוזניים
>> חוקרים קובעים: זהו משך הזמן האידאלי לחופשה 
>> הניתוחים הפלסטיים המטורפים של הקוריאנים

נפגעתם מכווייה? איך מטפלים בבית?

במידה שהכוויה בדרגה ראשונה אשר יכולה להיות מטופלת בבית, יש לשים לב לשימוש נכון בתכשירים המיועדים להרגעה, חיטוי ואיחוי של רקמת הפצע.

מומלץ לבחור תכשירים שאינם פוגעים ברקמה הבריאה תוך כדי תהליך החיטוי והאיחוי של הפצע - כך למשל תכשירים מבוססי סילברול אינן מומלצים לנשים בהיריון ולילדים.

חשוב לדעת- הסילברול SSD  שייך למשפחת הסולפונאמידים והוא מגיע בצורת קרם. פעילותו משחררת יוני כסף המעכבים את התרבות החיידקים באזור הפצע.

כמו כן, קיימים תכשירים אנטיבקטריאלים נוספים, בעלי טווח רחב של יעילות כנגד זנים עמידים של חיידקים, המכילים בסיס ג'ל להטריה מתמשכת, אינם פוגעים ברקמות בריאות ומייצרים תהליך החלמה מהיר.

* ד"ר דנה אגוזי היא מומחית בכירורגיה פלסטית, מנהלת מחלקת פלסטיקה בבית חולים קפלן, חברה באיגוד לכירורגיה פלסטית ואסתטיקה