עיטוש יכול לנבוע משלל סיבות: אלרגנים, לכלוך, מזהמים, אבק, עשן ואפילו פלפל שחור. במרבית המקרים העיטוש ככל הנראה לא יהווה סימן לבעיה רפואית שדורשת טיפול, אבל בחלק מהמקרים העיטוש יכול בהחלט להיות רמז למחלה. מדלקת חניכיים ועד לסוכרת: כך הריח של העיטוש שלכם יכול לרמוז על מחלה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ריח רע

זה לא נעים, אבל זה יכול לקרות לכולנו – לפעמים העיטושים שלנו עלולים להיות בעלי ריח לא נעים וזה עשוי להעיד על זיהום בסינוסים. ליחה או נזלת מתמלאות חיידקים (כפי שקורה כשאנחנו מצוננים או סובלים מדלקת בסינוסים) וזוהי למעשה הסיבה שאתם עלולים להריח ריח לא נעים בזמן שאתם מתעטשים. זו גם תזכורת טובה לכך שתמיד יש לכסות את הפה כשמתעטשים, עדיף בעזרת ממחטת נייר. אבל אם כיסיתם את הפה בעזרת כף היד שלכם, מומלץ בחום לרחוץ ידיים במים וסבון מיד לאחר כן. ובכל מקרה, ההמלצה הרווחת היא פשוט להתעטש לתוך המרפק.

ריח מתוק

אם אתם מריחים ריח מעט מתוק (אפילו של דבש) לאחר שהתעטשתם, זה עשוי להיות סימן לסוכרת. הסיבה לכך טמונה בכימיקלים שנקראים קטונים (ketones), המיוצרים בכבד כשאין לכם מספיק אינסולין כדי להפוך סוכר לאנרגיה. מצב זה נקרא "חמצת קטוטית סוכרתית" (או באנגלית: ketoacidosis) והוא סיבוך אפשרי של מחלת הסוכרת, שקורה לאחר עלייה ממושכת ברמת הסוכר בדם - וזה אף עלול להוביל לסכנת חיים. מצב זה הוא די נדיר, אך הוא יכול להיגרם גם כתוצאה מתזונה או בעיה רפואית אחרת, לכן אם אתם מריחים ריח מתוק בזמן עיטוש, כדי להיוועץ ברופא.

גבר מתעטש (צילום: shutterstock)
ריח מתוק יכול לרמוז על סיבוך של מחלת הסוכרת | צילום: shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> בן 31 הגיע למוקד בגלל הקאות – וזה מה שגילו
>> בלי ניתוחים ותרופות: "כך ירדתי מעל 40 ק"ג"
>> מגפת הקורונה: התעלומה הכי גדולה סביב המחלה

ריח חמוץ

מרגישים ריח חמוץ אחרי עיטוש, למרות שהשיניים שלכם מצוחצחות ואין סיבה נראית לעין לחמיצות בפה? ייתכן שמדובר בדלקת חניכיים. אם אתם חושדים שזה המצב, כדאי לטפל בדלקת בהקדם. יותר ויותר מחקרים בשנים האחרונות מצביעים על קשר שבין דלקות חניכיים כרוניות למחלות לב וכלי דם, לכן אם יש חשש שאתם סובלים מדלקת חניכיים – מומלץ לטפל בה. ביקורים פעמיים בשנה אצל רופא השיניים, לניקוי ולבדיקה מקיפה יכולים לעזור לכם לשמור על חלל פה בריא, למנוע דלקת חניכיים – וגם לזהות אותה בהקדם.

ריח של אמוניה

אמנם הסיכויים שזה יקרה הם נמוכים, אבל זה בהחלט אפשרי. אם אחרי שהתעטשתם הרחתם ריח עז של אמוניה (כמו ריח של שתן), ייתכן שזה סימן לסוכרת או למחלה רצינית בכבד ובכליות. אז אם אתם סובלים בנוסף לכך גם מתסמינים נוספים, כמו גרד מוגבר, שינוי בצבע היציאות, חולשה, עייפות כללית, כאבי בטן או חולשה בשרירים – כדי להיוועץ ברופא כדי לשלול מצב של מחלת כבד או כליות.