גוף האדם הוא כידוע המצאה מופלאה, אבל לפעמים הוא מתנהג כמו כל סמארטפון מצוי, וזה אומר שעם הזמן מופיעים בו סימני שחיקה ובלאי כמו שפשופים, סדקים, כתמים במסך ואיטיות במערכת ההפעלה. הבעיה היא שבניגוד לסמארטפון, את הגוף אי אפשר ממש לשדרג אלא רק לנסות להסתדר עם מה שיש. ובכל זאת, לפעמים יש תקלות ובעיות שאפשר לזהות מראש ולטפל בהן מיידית כדי להאריך את זמן השימוש במכשיר עד כמה שאפשר. הנה כמה מהם:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

יש לכם נשירת שיער – ולא רק בראש

קרחות שמציצות פה ושם בקרקפת שלכם הן סימן ויזואלי וידוע לכך שאתם מזדקנים, אבל מתברר שתופעת הנשירה לא מוגבלת רק לראש. החוקרת הרפואית בינדירה גנדי טוענת שאם אתם צעירים יחסית, אבל מתחילים להבחין שהשיער בידיים, ברגליים, בבית השחי או במקומות אחרים בגוף (...) נראה לכם פתאום דליל מדי, זה יכול להעיד על כך שהגוף שלכם מזדקן מהר יותר מכפי שאתם חושבים.

נשירת שיער (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
ולא רק בראש | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

קשה לכם להרים את השקיות מהסופר

לכוח פיזי יש קשר ישיר לתהליך ההתבגרות ולגיל הביולוגי שלכם, כיון שככל שאנחנו מזדקנים אנחנו מאבדים מסת שריר והופכים ליותר ויותר חלשים, אומר דוקטור בארי סירס. עם זאת, זה לא בהכרח גורל משמים. אפשר להילחם בתופעות הללו על ידי אימוני כושר והרמת משקולות, ובכך לעשות לגוף דווקא ולהחזיר לעצמכם את הכוח הפיזי שהוא מאבד.

הפצעים שלכם נרפאים רק אחרי זמן ממושך

המומחה הרפואי אירה ס. פסטור אומר כי סימן אחד להזדקנות, שרבים בכלל לא חושבים עליו, הוא כמות הזמן שלוקח לפצעים, לחבורות ולמכות שלכם להגליד ולהירפא. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם, ובאופן כללי יש לו יכולת מופלאה לרפא את עצמו. כך שאם אתם לא מחלימים בצורה ראויה, משהו במערכות הפנימיות של הגוף ככל הנראה כבר נשחק.

יש לכם יותר קמטים מלבני גילכם

זהו כמובן הסממן הגדול ביותר להזדקנות: קמטים והתרופפות של העור בפנים ובמקומות אחרים, והקצב שבו הם מופיעים עשוי לרמז על כך שאתם מתבגרים מהר מדי. מובן שגם גנטיקה משחקת כאן תפקיד, אבל חלק גדול מאוד מקמטוט מוקדם מדי הוא אורח החיים, אומר דוקטור קונסטנטין ג'ורג'. "חלק מהאנשים מקבלים קמטים מוקדם יותר מאחרים והסיבות הן ככל הנראה צריכה של טבק, חשיפה מוגזמת לשמש, הרגלי דיאטה קלוקלים וצריכה של אלכוהול", הוא אומר. "אפשר להאט את התהליך הזה על ידי שינוי אורח החיים ושמירה על דיאטה עשירה בפירות וירקות המכילה רמות גבוהות של חומרים נוגדי חמצון".

קמטים במצח (צילום:  Zhur_Sa, shutterstock)
קמטוט מוקדם יכול לנבוע מאורח החיים | צילום: Zhur_Sa, shutterstock

הפסקתם לעשות דברים שאהבתם

"עבורי, סימן גדול לכך שאדם לא מזדקן בצורה טובה הוא כאשר הוא לא נהנה יותר מפעילויות ודברים שתמיד היה אוהב לעשות", אומר הכירופרקט אוטו ג'. ג'יינק. "אנשים כאלה בדרך כלל ימציאו תירוצים או סיבות שבגללן הם כבר לא נהנים מספורט, מלאכת יד או פגישה עם קבוצת חברים שבעבר הייתה ההיילייט של השבוע שלהם". הסיבה היא שהמצב המנטלי שלנו קשור בקשר הדוק למצב הפיזי, כך שאנשים שמתבגרים מוקדם מדי בהחלט יכולים למצוא את עצמם בסוג של דיכאון שכדאי לקבל עבורו טיפול. "גם אם הוא לא מקצר את חייכם, הוא בהחלט הופך אותם למשעממים ופחות כיפיים", הוא אומר.

אתם לא מצליחים לפתוח צנצנות

"מחקרים מראים קשר בין אחיזה רעועה בידיים לבין התדרדרות במצב הזקנה של הגוף", אומרת הפסיכולוגית ג'ני ווילסון, "משום שזה מעיד על אובדן של כוח ושרירים". כמו כן, מחקרים נוספים מוכיחים קשר בין הזדקנות מוקדמת לבין אובדן של החומר הלבן במוח, שאחראי להעברת מידע יעיל בין חלקים שונים בגוף. מה אפשר לעשות? להתאמן עם כדורי לחץ ולנסות לבצע כמה שיותר פעולות באמצעות הידיים, כמו שטיפת מכונית.

פותחנים, פתיחת צנצנת  (צילום: Alliance, Shutterstock)
שמישהו יעזור | צילום: Alliance, Shutterstock

המכנסיים שלכם נהיים צרים במותניים ורפויים ברגליים

אחד הסימנים המצערים להזדקנות הוא אגירה של מצבורי שומן בחלק האמצעי של הגוף, במקביל לאובדן של שרירים ורקמת עצמות אשר גורמת לשרירי הירכיים להתכווץ, וכך גם לחוליות בגב – מה שגורם לכם לאבד גובה. התוצאה של זה היא כמובן שהבגדים החביבים עליכם יתאימו פחות טוב, אבל ההשלכות הן הרבה יותר מדאיגות לטווח ארוך, וכדאי לבדוק שאתם לא סובלים מבעיות בחילוף החומרים או מדלקת פרקים. כדאי בכל מקרה לנסות לאזן את זה עם שינויים בהרגלי הדיאטה והכושר.

העור נהיה יבש וסדוק

זהו אחד הסימנים הקלאסיים ביותר להזדקנות - כל דבר שאתם עושים עם הידיים גורם להן להיות פתאום קשות ויבשות משום שהעור כבר לא מצליח לשמור על רמת לחות מספקת – וזה יכול לקרות גם בגיל 25 ומעלה. אבל לפעמים זה גם מעיד על בעיות אחרות כמו למשל תת פעילות של בלוטת התריס. אם לא מטפלים במצב הזה, הוא עלול לגרום לנפיחות בפנים, עלייה במשקל, דלדול בשיער, בעיות בזיכרון, כאבי מפרקים וחולשת שרירים – תופעות שבדרך כלל מזוהות עם הזדקנות טבעית, אבל אין שום דבר טבעי במצב הזה וכדאי בהחלט להיבדק אם העור שלכם נסדק פתאום בצורה לא נורמלית.


מחזור השינה שלכם מוזר

נדודי שינה או יקיצה טבעית בשעות מוזרות עלולים להיות עוד סימן להזדקנות, שכן לפעמים הגורמים לכם הם רמות גבוהות מדי של קורטיזול, הורמון הלחץ. "עלייה ברמות הקורטיזול היא טבעית ככל שאנחנו מזדקנים", אומרת מומחית האנטי אייג'ינג סו דקוטיס, "אבל אצל הרבה אנשים הוא עולה בצורה מהירה מדי, ככל הנראה עקב מתח". השפעות אחרות, אגב, כוללת עלייה במשקל, ירידה בתפקודי המערכת החיסונית ומחלות כרוניות שונות. הפתרון לכך הוא לנסות לשמור על רמת לחצים מתונה יחסית ועל מחזור שינה כמה שיותר סדיר.

 אישה ערה במיטה (צילום: shutterstock)
יקיצה טבעית בשעות מוזרות | צילום: shutterstock

הפנים שלכם נראות שקועות וכחושות

כאמור, אובדן של רקמות העצם הוא חלק מצער אך טבעי מתהליך ההתבגרות, וכשזה קורה בפנים זה גורם לאנשים להיראות זקנים מדי עם לחיים שקועות, שפתיים דקות ולסת מאורכת. אלא שחלק מהאנשים מאיצים לעצמם את התהליכים האלה באמצעות עישון, תזונה לקויה, כושר רעוע או אובדן משקל. שוב, גם כאן אפשר להילחם ככל שניתן באובדן העצמות על ידי תזונה נכונה, התעמלות ושמירה על משקל תקין.

קשה לכם לשמור על שיווי משקל

הסכנה כאן היא ששיווי משקל רעוע יכול להוביל לבעיות אחרות, למשל נפילות או חוסר יכולת לבצע פעולות יומיומיות אחרות, ושהוא עלול לנבוע מדברים אחרים כמו לחץ דם נמוך, התייבשות, בעיות באוזן הפנימית או אפילו מחלת הפרקינסון. כדאי בהחלט להיוועץ ברופא אם אתם חווים את זה, ובמקביל להתחיל לעבוד על חיזוק שרירי הליבה.

View this post on Instagram

A post shared by Jessica Bayly (@jessbaylyyoga) on

אנשים חושבים שאתם מבוגרים יותר מגילכם

רוב האנשים אמנם לא יגידו לכם את זה בפנים, אבל כשהגוף שלכם מתחיל להתדרדר זה ניכר גם במראה החיצוני, ואתם עלולים להיראות זקנים יותר גם אם אתם לא מרגישים כך. למרות הרצון של אנשים להחמיא לכם ולא להיות מגעילים, מחקרים מוכיחים שהמוח שלנו די טוב בלנחש גילים ביולוגיים של אנשים לעומת גילים כרונולוגיים, אומר הביולוג סטיבן אוסטד. אם, למשל, תשאלו 12 זרים ברחוב באיזה גיל אתם נראים, התשובה הממוצעת שלהם היא אינדיקציה די טובה לגיל הביולוגי של הגוף שלכם (שוב, לא הגיל האמיתי). מה שאומר שלפעמים פשוט כדאי לשאול חברים בכנות – האם אני נראה מבוגר יותר?

אנשים מאיצים בכם כל הזמן

אם אתם מתחילים לשים לב שאתם משתרכים מאחור בכל פעם שאתם הולכים עם אנשים בני גילכם, ולא תמיד מצליחים לעמוד בקצב שלהם, זה כנראה סימן מצער שהזדקנתם מוקדם מדי. קצב ההליכה של אנשים הוא אינדיקציה די מהימנה לאיך שהן מתבגרים, אומר אוסטד – "מהירות ההליכה מעידה על דברים כמו איך שרירי הרגל שלכם עובדים ועל מהירות ההולכה של העצבים שלכם: שני גורמים שמשפיעים על ההזדקנות". למעשה, מחקר שפורסם ב-JAMA מצא שאנשים שמסוגלים ללכת בקצב של מטר אחד בשנייה יחיו יותר מאלו שמסוגלים ללכת רק 0.6 מטרים בשנייה. מה אפשר לעשות? לנסות ללכת כמה שיותר כדי לשמור על רמת כושר סבירה.

עוד ב-mako בריאות:

>> 8 סימנים לכך שאתם אנשים בריאים
>> אוכלים ארוחת ערב מאוחרת? אולי זה מסוכן
>> אלה התוספות "התמימות" הכי משמינות
 

מופיעים לכם כתמים על העור

נזקי השמש לעור הם הגורם העיקרי לכך שהפנים שלכם נראות מבוגרות יותר, שכן חשיפת יתר לשמש יוצרת קווי הבעה, קמטים, התדלדלות של העור וכתמי שמש חומים שמתחילים להתפתח, אומר המנתח הפלסטי ג'ושוע ד. צוקרמן. אם אתם חשים שיש לכם יותר כתמים חומים על הפנים והעור מאשר אנשים אחרים בגילכם, זה סימן שהעור שלכם מזדקן מהר מדי, וכדי מאוד להתחיל למרוח קרם הגנה ולקבוע פגישה אצל דרמטולוג.

המחזור שלכן נהיה רנדומלי

עבור נשים, שינויים בתדירות וביכולת החיזוי של המחזור החודשי יכולים להיות סימנים מובהקים לכך שהן מזקנות מהר, וזה יכול אפילו לקרות כ-15 שנים לפני גיל הבלות. "נשים בגילי 30-40 לא מתייחסות לכך", אומרת גנדי, "אבל זה בהחלט יכול להעיד על שינויים הורמונליים לא טבעיים כשכדאי לטפל בהם, כיוון שהם עלולים לגרום גם לעלייה במשקל, דלדול מסת השריר, הפרעות שינה, מחלות לב, בריחת סידן ודלדול העצם".