ניתוח הרמת חזה הוא אחד הניתוחים הפופולריים בתחום הכירורגיה פלסטית, והוא צובר תאוצה משנה לשנה - עלייה של 4 אחוזים מ-2017 ל-2018, וקפיצה של פי 2 משנת 2000.

עם זאת, מדובר באחד הניתוחים הבעייתיים, עם חוסר שביעות רצון של 20 אחוז, וצורך בניתוחים משלימים בשיעור גבוה (8-17 אחוז במחקרים שונים).

נפילת חזה היא דבר טבעי שקורה לכולן, ואף כי ניתן לבצע הרמת חזה בשילוב הגדלה או הקטנה, לפי רצון המטופלת ומבנה גופה, וקיימות מגוון שיטות ניתוחיות – חשוב לציין כי אפשר בהחלט להשלים עם התופעה הטבעית הזו ולחיות איתה בשלום.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מדוע השד נופל?

שינויים ברקמת השד עם הגיל, הריונות, ירידה במשקל ושינויים הורמונליים משפיעים על מבנה וצורת השד. עם השנים העור הופך להיות דק יותר, הוא נמתח, והמבנים התומכים העמוקים נמתחים גם הם ומאבדים את האלסטיות, והתהליך כולו מוביל לנפילה של השד.

ניתן להסתכל על הגדרת הנפילה באופן פשוט כחוסר איזון בין כמות העור לכמות (נפח), הרקמה. ככל שיש פחות רקמת שד ושומן ויותר עור - כך יש יותר נפילה. 

את הנפילה מקובל לסווג לדרגות, על פי מיקום השד יחסית לקפל התת-שדי ומיקום הפטמה יחסית לקפל ולשד עצמו.

מבנה שד (איור: יחצ)
אנטומיה של שד | איור: יחצ

מהי הרמת חזה?

ניתוח להרמת החזה כולל בדרך כלל שלושה מרכיבים - הגדלה של נפח הרקמה, הסרת עודפי עור ומיקום חדש של הפטמה גבוה יותר.

במקרים נדירים יותר קיים נפח מספק של השד, לא קטן מדי אשר דורש הגדלה, ולא גדול מדי הדורש הקטנה, ואז ניתן לבצע הרמה בלבד, כלומר להיפטר רק מעודפי העור, אך חשוב לזכור ששד נפול נותן אשליה של שד גדול יותר, והרמה בלבד תמיד תביא למראה של שד קטן יותר (גם ללא הקטנת נפח השד בניתוח), ולכן אם רוצים לשמר את המראה מבחינת הגודל, יש להוסיף נפח בזמן ההרמה.

אילו שיטות קיימות להרמת חזה?

קיימות שיטות שונות להרמת חזה, ומקובל לחלק אותן לפי הצלקות שמתקבלות.

השיטה שבה נותרת צלקת מינימלית, סביב הפטמה בלבד, טובה רק למקרים של נפילה קלה (דרגה 1), ויש לה שני חסרונות - היא גורמת להשטחת החזה, בעוד שהמטרה היא חזה זקור ועומד, ובמקרים רבים העטרה מתרחבת תוך כמה חודשים. במרבית המקרים המגיעים לניתוח מדובר בדרגות נפילה חמורות יותר, ולכן השיטות הרווחות כרוכות בהסרה משמעותית יותר של עודפי עור, עם צלקת אנכית, יחד עם או ללא צלקת אופקית.

מתי צריך הרמת חזה יחד עם הגדלה או הקטנה?

כאשר מדובר בנפח שד קטן, נדרשת הגדלת חזה במקביל להרמה. כאשר מדובר בנפח שד גדול מאוד, נדרשת הקטנה, גם כדי לפתור את הבעיות הכרוכות בשדיים גדולים וכבדים כמו כאבי גב, וגם כדי להקטין את הסבירות לנפילה חוזרת. ההבדל היחיד בין הרמת חזה להקטנת חזה הוא שבהקטנה, נוסף להסרת עור, מתבצעת הסרת רקמת שד ושומן.  השיטות של שני הניתוחים דומות, והצלקות זהות.

דרגות נפילת החזה עם הסברים (איור: יחצ)
דרגות נפילת החזה | איור: יחצ

האם שד טובולרי או טוברוטי דורש הרמה?

שד טובלרי (צינורי) הוא שד שהתפתח בצורה לא תקינה. המצב יכול להיות חד-צדדי או דו-צדדי, ובדרך כלל מדובר במקרה דו-צדדי עם חוסר סימטריה. בשד טובולרי, הקפל התת-שדי ממוקם גבוה מדי, ונוצר מראה של שד נפול, בשל פיזור לא תקין של רקמת השד. במקרים רבים קיים גם חוסר פרופורציה בין שד קטן לפטמה (עטרה) גדולה.

התיקון דורש בדרך כלל הגדלה בשלב ראשון, תוך פיזור רקמת השד וארגון שלה מחדש, והרמה בשלב שני (לאחר כ-6-12) חודשים, להקטנת הפטמה ומיקום מחודש שלה, תוך תיקון ההבדלים בין השדיים.

מהי תקופת ההחלמה מניתוח הרמת חזה?

הכאבים לאחר הניתוח משתנים ממטופלת למטופלת, וקשורים גם לשיטת הניתוח ולמיקום שתל הסיליקון במידה והוכנס, וגם לסף הכאב של המטופלת.  ניתן לחזור לפעילות (לא פיזית) תוך ימים ספורים.

ההגבלה מפעילות פיזית היא לתקופה של 6-8 שבועות, שבה יש ללבוש חזיית ספורט באופן קבוע ולהימנע משינה על הצד ומכל פעילות של שרירי בית החזה.

סוגי צלקות (איור: יחצ)
סוגי צלקות | איור: יחצ

עוד ב-mako בריאות:

>> אם לשניים: "כך ירדתי 12 וחצי ק"ג תוך חודשיים וחצי"
> האם באמת גברים "נדלקים" מהר יותר מנשים?

>> 7 סיבות מדאיגות לכך שאתם נרדמים מהר מדי

מהם הסיכונים והסיבוכים האפשריים?

לניתוח הרמת חזה שלושה חסרונות עיקריים (לא מדובר בסיבוכים) -

  • צלקות גלויות
  • פגיעה בתחושה בפטמה באחוזים גבוהים
  • פגיעה בהנקה באחוזים גבוהים

נוסף לכך, כמו בכל ניתוח, יכולים להיות סיבוכים כמו זיהום, דימום, פתיחת תפרים, צלקות היפרטרופיות וחוסר סימטריה. עישון מעלה מאוד את אחוז הסיבוכים, ומומלץ להפסיק לעשן בין חודש לחודשיים לפני הניתוח. במקרים נדירים יכול להיגרם נמק של הפטמה, ואז יש צורך בשחזור פטמה בשלב מאוחר יותר.

הסיבוך השכיח ביותר הוא נפילה חוזרת של השדיים, וכפי שצוין, כחמישית מהנשים שעוברות הרמת חזה (עם או בלי הגדלה) חוזרות לחדר ניתוח בגלל בעיה כלשהי.

האמת המרה

  • אין הרמת חזה ללא צלקות. היות שברוב המוחלט של המקרים יש צורך בכריתת עודפי עור, וכריתת עור תמיד תגרום לצלקת, הרי שברוב המקרים יהיו צלקות גלויות. המקרים היוצאים מן הכלל הם בשדיים קטנים, עם נפילה קלה, ואז אפשר לארגן את רקמת השד מחדש בעזרת הרמה פנימית. גם במקרים אלו תיוותר צלקת, אך היא נחבאת בקפל התת שדי.
  • אין גדול ועומד (מלבד בירח). כוח הכבידה עובד על השדיים כמו על כל דבר אחר, וככל שהם גדולים יותר, וגורמים לעומס על העור, שאיכותו לא טובה, כך תחזור הנפילה מהר יותר, לעיתים אף תוך חודשים בודדים לאחר הניתוח.
  • אין נסים ונפלאות. ככל שהמקרה קשה יותר, כך קשה יותר להגיע לתוצאה טובה ולשמר אותה. שדיים נפולים מאוד, או נפולים בגיל צעיר מאוד, או שומניים מאוד, מקשים הגעה לתוצאה אופטימלית לטווח של שנים (ולעיתים חודשים), ודורשים באחוז גבוה ניתוחים משלימים.

ד"ר צח שרוני הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, בעלים של קליניקה פרטית במרכז הכרמל, חיפה, רופא בכיר בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה ואחראי על תחום מומי פנים בילדים וניתוחי אף מורכבים