גירוד בישבן גורם ללא מעט אי נוחות. בדיוק מהסיבה הזאת, חשוב שנדע לזהות תסמינים נוספים שיכולים לעזור לנו לדעת אם הגירוד הוא סימן לבעיה גדולה יותר שדורשת טיפול. מטחורים ועד לזיהום פטרייתי ותולעי סיכה, הנה 6 סיבות לגירוד בישבן. 

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. טחורים

טחורים הם כלי דם בחלקו התחתון של המעי הגס ובאזור פי הטבעת, שהתנפחו ולפיכך גורמים לאי נוחות. אם אתם חשים גירוד באזור פי הטבעת, כאבים ונפיחות, במיוחד כשאתם עושים קקי ואם הבחנתם גם בדימום באזור בזמן יציאה, ייתכן שיש לכם טחורים. השתדלו לאכול יותר סיבים תזונתיים, הימנעו מעמידה ממושכת והניחו מגבת קרה באזור כדי להקל את הכאב. ההחלמה לרוב לוקחת בין שבוע לחודש. היוועצו עם רופא המשפחה, שככל הנראה ירשום לכם משחה. ואם אתם רוצים למנוע מצב לא נעים של טחורים – השתדלו לשתות הרבה מים, לצרוך מזון עשיר בסיבים תזונתיים והקפידו על פעילות גופנית.

סקס (צילום: 4PMProduction/Shutterstock)
ואל תשכחו להגן על עצמכם | צילום: 4PMProduction/Shutterstock

2. תולעת סיכה

מדובר בטפיל שנפוץ בעיקר בקרב ילדים, המצוי במעיים ויכול להימצא גם בצואה. התסמין הנפוץ ביותר להימצאותם של תולעי סיכה הוא גירוד בפי הטבעת. התולעים הן לבנות וקטנות ולרוב יוצאות החוצה בשעות הלילה, לכן ככל הנראה שתחושו חוסר נעימות במהלך הלילה. לעתים הן יכולות להוביל לכאבים בישבן ולירידה במשקל, אך תסמינים אלו הם משמעותית פחות נפוצים. אם אתם חושדים שמדובר בתולעי סיכה, מומלץ להיוועץ ברופא שככל הנראה ירשום לכם טיפול תרופתי. ודאו שאתם רוחצים ידיים לאחר כל ביקור בשירותים (ולאחר מגע עם הישבן), מכיוון שאתם עלולים להפיץ את ביצי התולעים. שמירה על היגיינה חשובה ביותר ולכן מומלץ לכבס בתדירות גבוהה מצעים ולהתקלח בתדירות גבוהה.

3. זיהום פטרייתי (קנדידה)

מדובר בזיהום יחסית נפוץ שמשפיע הן על גברים והן על נשים. אצל נשים, התסמינים כוללים לרוב גירוד ותחושת צריבה באזור איבר המין ולפעמים גם בפי הטבעת, הפרשה לבנה מהנרתיק וצריבה כשמשתינים או מקיימים יחסי מין. לגברים תסמינים דומים, אלא שההפרשה עלולה להיות בעלת ריח לא נעים. אם אתם סובלים מקנדידה, הימנעו מקיום יחסי מין עד שהזיהום יעבור, לבשו רק תחתוני כותנה והימנעו מאמבטיות (רק מקלחת).

עוד ב-mako בריאות:

>> אם לשניים: "כך ירדתי 12 וחצי ק"ג תוך חודשיים וחצי"
> האם באמת גברים "נדלקים" מהר יותר מנשים?

>> 7 סיבות מדאיגות לכך שאתם נרדמים מהר מדי

4. מחלות מין

וירוס הפפילומה לא רק יכול לגרום לסרטן צוואר הרחם, הוא יכול גם להוביל ליבלות באיברי המין. סקביאס, מחלת עור שגורמת לפריחה וגרד חמור, גם היא יכולה לעבור במגע מיני. גם זיבה, יבלות בפי הטבעת וכיני ערווה יכולים להוביל לגרד בישבן. ברגע שאתם מבחינים בתסמינים הללו, אל תהיו נבוכים והיוועצו ברופא, לפני שזה יחמיר. וכמובן – לא לשכוח להגן על עצמכם ולהשתמש בקונדומים.

עצירות (צילום: Kittisak Jirasittichai. shutterstock)
כואב כשעושים קקי? ייתכן שזה טחורים | צילום: Kittisak Jirasittichai. shutterstock

5. אקזמה

אקזמה מתבטאת ברגישות כרונית של העור, וסימניה כוללים אדמומיות, יובש, סדקים וגרד בעור. אקזמה נפוצה בעיקר בקרב ילדים, אך יכולה להופיע גם אצל מבוגרים. היא תופיע לרוב באזור הפנימי של המרפקים, מאחורי הברכיים ובאזור הפנים. אצל אנשים מסוימים, האקזמה יכולה להופיע גם באזור פי הטבעת ולפיכך לגרום לגרד באזור. אם אתם חושבים שאתם סובלים מאקזמה, היוועצו ברופא שיתאים לכם טיפול בהתאם לרמת החומרה.

6. שלשול

לרוב שלשולים הם תוצאה של חיידק או וירוס בקיבה והם בדרך כלל חולפים אחרי כמה ימים. התסמינים כוללים כאבי בטן, צואה מימית וביקורים תכופים בשירותים. לעתים מלווים לכך גם הקאות וחום גבוה וגם גרד בישבן, כתוצאה מביקורים רבים בחדר השירותים. ודאו שאתם נחים ושותים הרבה נוזלים.