האדם שמחזיק בשיא גינס לגיהוק הרועש ביותר בעולם הוא בריטי בשם פול האן, שהצליח לפלוט גיהוק בעוצמת רעש של לא פחות מ-109.9 דציבלים. זה אומר שאם מר האן יעמוד לצד תזמורת שלמה, תשמעו יותר טוב את הגיהוק שלו, מאשר את התזמורת. קולו המלבב של הגיהוק נגרם כתוצאה מרטט בסוגר הוושט העליון. הגז מגיע לרוב מהוושט או ממערכת העיכול והוא מלווה לעתים גם בריח. אבל מה באמת גורם לשחרור של גזים מהקיבה? 

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. אכילה מהירה

שותים במהירות את הקפה בבוקר או מנשנשים באוטו בדרך לעבודה? אתם עלולים למצוא את עצמכם מגהקים הרבה. "הסיבה הנפוצה ביותר לגיהוקים היא בליעת אוויר", אומר ד"ר ברגרין, גסטרואנטרולוג למגזין Women's Health. קול הגיהוק נובע ממעבר של גז בסוגר הוושט העליון. ככל שתשתו או תאכלו מהר יותר – כך תבלעו יותר אוויר שיגרום לגיהוקים. וכמובן שבלי קשר אכילה מהירה מדי אינה טובה לבריאות ומקושרת להשמנת יתר, אז יש מספיק סיבות טובות להיפטר מההרגל המגונה הזה.

2. בעיות בסינוסים

לפי ד"ר ברגרין, אם האף שלכם סתום או אם יש לכם בעיות בסינוסים שגורמים לכם לנשום מהפה, במקום מהאף – אתם בולעים יותר אוויר וכתוצאה מכך אתם עשויים לגהק יותר מהרגיל. בקיצור, אם קבעתם דייט ואתם מצוננים, כדאי שתדחו אותו. ואם בכל זאת יצאתם – הקפידו לאכול לאט.

עוד ב-mako בריאות
>> יש דרך קלה להיפטר מאפטות 
>> תופתעו: כמה סוכר יש בכוס מיץ תפוזים?
>> צפו: האימון המושלם לפלג הגוף העליון

3. ריפלוקס כרוני

במקרה שהגיהוקים שלכם מלווים בבחילה, צרבת או אפילו במעט קיא בתוך הפה, ייתכן שאתם סובלים מריפלוקס. מדובר במצב כרוני המתבטא בעלייה של חומצות מהקיבה אל הושט וגורם לתחושת צריבות באזור החזה והגרון. ד"ר ברגרין ממליץ על מספר דברים שיכולים להפחית ריפלוקס: הימנעו מלשכב עד שלוש שעות אחרי שאכלתם; אכלו ארוחות קטנות יותר והימנעו מפירות הדר, קפאין, מזון חריף ומזון חומצי. 

4. שתייה מוגזת

לפעמים די בשלוק אחד של שתייה מוגזת והגרעפסים הם כמעט בלתי נמנעים. משקאות מוגזים מכניסים אוויר ישירות לקיבה שלנו וגיהוקים שמגיעים מהבטן (ולא מהוושט) הם רועשים יותר ומסריחים יותר. "באופן כללי, גיהוקים שמגיעים מהוושט הם קטנים יותר", מסביר ד"ר ברגרין. "גיהוקים שמגיעים מהבטן לרוב בעלי ריח חזק יותר, כיוון שהמזון התחיל להתעכל".

5. רגישות למזון

במרבית הפעמים, גיהוקים נגרמים כתוצאה מאי נעימות בקיבה, שזה דבר נפוץ וטבעי – ולרוב מדובר בתופעה חולפת שאינה מעידה על בעיה חמורה יותר. יחד עם זאת, לעתים גיהוקים בתדירות גבוהה עשויים להוות סימפטום לבעיה במערכת העיכול (כאשר הוא מלווה גם בתסמינם נוספים). אי סבילות ללקטוז, דלקת רפידת הקיבה וזיהום כתוצאה מהחיידק הליקובקטר פילורי עשויים לגרום גם לגיהוקים רבים. 

>> האם שיער יכול להלבין בגלל לחץ ומתח?