הגוף שלנו הוא עולם ומלואו, מסתורי ולעתים קרובות מתנהג בצורה ביזארית שקשה לנו להסביר. למה יש לנו עור ברווז כשאנחנו מפחדים? מאיפה מגיעים הקנאקים הרועשים בברכיים ולמה האצבעות שלנו נראות כמו שזיפים מיובשים אחרי המקלחת? מצאנו את התשובות המדעיות לשאלות שמסקרנות אתכם כבר שנים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. העור באצבעות מתקמט במים

למה כשאנחנו יוצאים מהמקלחת האצבעות שלנו נראות כמו שזיפים מיובשים? מתברר שהסיבה לכך טמונה בכלי הדם שלנו. כשמים מתחילים לחדור לתוך העור, השכבות העליונות של העור מתחילות להתנפח. חלחול המים גורם לתאים העצביים בעור שלנו לשלוח אותות חשמליים וחומרים כימיים שגורמים להיצרות כלי הדם. לחץ שלילי מכלי הדם הצרים מושך את השכבות העליונות של העור וגורם להיווצרות של אותם קמטים שאתם רואים בקצות האצבעות שלכם. "מומחי אבולוציה מצאו עדות לכך כי ייתכן שמנגנון זה סייע לבני אדם להחזיק טוב יותר חפצים מתחת למים", מסבירה ד"ר איימי רנטאלה, רופאת משפחה במאיו קליניק ל-Reader’s Digest. "אנשים הסובלים מנזק עצבי באצבעות לרוב לא יחוו התקמטות של אצבעות הידיים או הרגליים".

אצבעות מקומטות (צילום:  Afronova, shutterstock)
הכל בגלל כלי הדם | צילום: Afronova, shutterstock

2. הציפורן נושרת אחרי פציעה

אם האצבע של הרגל נתקעה בספה או נפצעתם באחת האצבעות בידיים, אתם עלולים לסבול מ- subungual hematoma, כלומר דימום מתחת לציפורן הגורם למראה של שטף דם כחול או סגול. אם דם ממשיך להצטבר מתחת לציפורן, הוא עלול לגרום להיפרדות של הציפורן ולנשירתה מן האצבע.

3. "קנאקים" בברכיים אחרי ישיבה ממושכת

קרה לכם שישבתם הרבה זמן ואז כשקמתם הרגשתם (ושמעתם) קנאקים בברכיים? אז נראה שזה סך הכול עקב אוויר שנלכד בין הרקמות הרכות שסביב הברך. אין סיבה לדאגה, אלא אם הקנאקים מלווים בנפיחות באזור ובכאבים. קנאקים יכולים גם להיגרם כתוצאה מחיכוך של שרירים או גידים בעצם במהלך אימון, או שחיקת סחוס בין העצמות, דבר המתפתח עם הגיל. ככל שתהיו פעילים יותר, כך המפרקים שלכם יהיו פחות חלודים ותסבלו פחות מקנאקים.

4. העיניים דומעות במהלך פיהוק

בלוטת הדמעות אחראית ללחלוח העיניים, כך שאנחנו למעשה דומעים כל הזמן. כשהדמעות מצטברות, הן מתנקזות בפתחים הקטנים המצויים בפינות הפנימיות של העיניים שלנו. פיהוק יכול לגרום לחסימה של פתחי הניקוז הללו, בעקבות לחץ בשרירים הנגרם כאשר אנחנו סוגרים את העיניים כדי לפהק. על כן, דמעות בודדות עשויות לזלוג כתוצאה מחסימה זמנית זו.

אישה מפהקת (צילום: fizkes, Shutterstock)
חסימה זמנים בניקוד הדמעות | צילום: fizkes, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שפסיכופתים עושים כשכולם הולכים לישון
>> מכניסים בטטה לתנור? אל תעשו את זה
>> האם פלוצים שורפים קלוריות? מומחה עונה

5. מרגישים צמרמורת ועור ברווז כשמפחדים

בדומה לתופעות ביזאריות אחרות בגוף, אבולוציה היא ההסבר גם לתופעה זו, שירשנו אותה מאבותינו הקופים. כשאתם רואים סרט אימה ומרגישים צמרמורות ועור ברווז – זה קורה עקב פרץ אדרנלין (הורמון הלחץ) שגורם לזקיקי השערה להתכווץ ולפיכך גורם לשערות לסמור. מנגנון זה לא תורם כלל לבני אדם, אך הוא כן תורם רבות לבעלי חיים. אצלם, כשהשערות סומרות, זה מסייע לפרווה לשמור עליהם טוב יותר מפני הקור וגם גורם למימדי גופם להיראות גדולים יותר מול טורף אפשרי.

סיוט לילה (צילום: shutterstock)
עור ברווז, עוד שארית מאבותינו הקופים | צילום: shutterstock

6. השפתיים מתייבשות בקור

העור בשפתיים שלנו דק יותר מהעור בחלקים אחרים של הגוף. ובדומה לכפות הידיים והרגליים, בעור של אזור השפתיים אין הרבה בלוטות שומן שעוזרות לשמור על לחות בעור. לכן השפתיים חשופות יותר ליובש.

7. רואים נקודות אחרי שימוש בפלאש של המצלמה

הפוטו-רצפטורים (קולטי אור) מאחורי העין ממירים אור לאותות חשמליים הנשלחים למוח ומייצרים את התמונה שאנו רואים מדי יום. "כשהפלאש נכבה, הוא כל כך בוהק, שזה גורם לגירוי יתר של הפוטו-רצפטורים", מסבירה איליין איכבן, מורה מן החוץ לאופטומטריה קלינית בניו אינגלנד קולג' לאופטומטריה. "לוקח זמן לקולטנים האלו לחזור לשגרה, אז העיניים רואות את התמונה שנוצרת כתוצאה מהפלאש".

8. מקבלים סחרחורת כשנעמדים מהר

אתם עלולים לחוש מעט סחרחורת אם הגוף שלכם לא מצליח לאזן את לחץ הדם מהר מספיק כשאתם נעמדים. עקב כוח הכבידה, דם מצטבר ברגליים כאשר אתם נעמדים. במאמץ של הגוף לפצות על זרימת הדם הנמוכה במוח, הגוף שלכם יאיץ במהירות את קצב הלב ויכווץ את כלי הדם, כך שלחץ הדם יחזור למצבו הטבעי. במרבית הפעמים, הגוף מסוגל לעשות זאת במהירות רבה, כך שלרוב לא תרגישו תסמינים של סחרחורות, אך לפעמים זה עשוי לקחת יותר זמן ותרגישו מעט סחרחורת כשתקומו.