אם סבלתם לאחרונה מהרבה גזים, אתם בטח מכירים את תחושת הנפיחות הקשה שמתלווה לכל החוויה. כשמדובר בגזים חמורים, כמעט נדמה שהגוף עובד קשה כדי לסלק את הגזים מהמעיים שלנו. שאולי זאת הסיבה לכך שלא מעט אנשים שאלו את ד"ר גוגל "כמה קלוריות שורפים בזמן נפיחה?".

אם באמת תגגלו את השאלה הזאת, ככל הנראה שתיתקלו בעיקר בתשובה אחת נפוצה: שנפיחה אחת שורפת 67 קלוריות, לא פחות ולא יותר. לכן, הגיוני שאנשים רבים תוהים האם המספר המאוד ספציפי הזה מדויק? והאם באמת אפשר לשרוף קלוריות רק מהוצאת גזים? אתר Popular Mechanics החליט לבדוק את הסוגיה לעומק והנה הממצאים.

 >> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כדי לענות על השאלה, יש להסביר קודם איך נוצרים גזים בגוף. לפי ד"ר מייקל רייס, גסטרואנטרולוג בקליניקה הגסטרואנטרולוגית של אוניברסיטת מישיגן, נפיחות בעיקר מורכבות מאוויר שנבלע, תגובות כימיות במהלך העיכול ותרומות נוספות מצד חיידקים במעיים. כשהחיידקים במעיים ניזונים מהמזון שלא התעכל במערכת העיכול (תהליך שנקרא תסיסה), הגוף שלכם מייצר גזים. יחד עם המזון שצרכתם, נפיחות המכילות גם פחמן דו חמצני, חנקן, מימן ומתאן יכולות להצטבר במעיים ועם תנועת המעיים – לנוע לעבר פי הטבעת. מיותר לציין, שהתזונה שלכם משפיעה רבות על כמות הגזים בגופכם.

מזונות כמו ממתיקים מלאכותיים, מוצרי חלב, ירקות מסוימים וקטניות - שלא נעכלים במערכת העיכול, עוברים תסיסה על ידי חיידקים המצויים במעיים. תהליך זה גורם ליצירת גזים, הגורמים לתחושת נפיחות בבטן.

>> 12 עובדות מפתיעות על פלוצים

אז האם באמת יש קשר בין נפיחות לשריפת קלוריות?

"לצערי, לא. בני אדם פולטים גזים בערך 14 פעמים ביום, מבלי לשרוף קלוריות", אומר ד"ר רייס. כשאתם משחררים נפיחה, ייתכן שזה ייראה לכם שהשרירים שם עובדים, אבל למעשה ההיפך הוא הנכון. "שחרור הגזים מתרחש על ידי הרפיה של סוגר פי הטבעת. כשהשרירים נרגעים, הלחץ מהגזים המגיעים מהמעי הגס גורם לשחרור הגזים", מסביר ד"ר רייס. כלומר, אין פעולה אקטיבית של השרירים ולכן שחרור נפיחות אינו מוביל לשריפת קלוריות.

עוד ב-mako בריאות:
>> מומחית מהרווארד: "שמן קוקוס הוא רעל טהור"
>> שותים מים אחרי שאכלתם מתוק? תפסיקו מיד
>> סובלים מחרדה? הטריק הזה יעזור לכם בקלות

אך בעוד שגזים לא גורמים לשריפת קלוריות, זה הגיוני שזה ירגיש לכם שזה המצב. כשהגוף משחרר גזים שהיו לכודים בתוכו, זה יכול לשכך תסמינים כמו נפיחות באזור הבטן, אומר ד"ר רייס, שייתכן שזאת הסיבה לכך שאתם מרגישים קצת קלים ואולי אף רזים יותר אחרי שסבלתם מהרבה גזים.

אם בכל זאת שמתם לב שאתם סובלים מפעילות רבה במעיים, הרבה גזים וירדתם במשקל – ייתכן שזה סימן לבעיה חמורה במעיים. "אם לגזים שלכם יש קשר לירידה במשקל, זה עשוי להיות סימן לבעיה רפואית כמו צליאק, או מחלות מעי דלקתיות (כמו קרוהן)", מסביר ד"ר רייס. "נוסף על כף, אם הנפיחות שלכם מלוות בכאבי בטן, שינויים ביציאות או דימום רקטלי, כדאי להיוועץ ברופא".