הקיץ כבר כאן, והזמזום הבלתי נסבל של היתושים איתו. אם תקשיבו טוב תוכלו לשמוע יתושה רעבה שכבר מתכוננת להתיישב עליכם, או גרוע מזה, על עורו העדין של הילד שלכם, ולזלול ארוחה דשנה. מה שלא תעשו, ובמה שלא תתמרחו, העקיצות יגיעו, מטרד אדום שיכול לשגע כל אדם שפוי, במיוחד באמצע הלילה. איך מקלים על הגירוי מטריף הדעת ומונעים מהילדים לגרד את עצמם עד זוב דם? מסתבר שיש כמה וכמה פתרונות קלים ונעימים, תרופות סבתא פשוטות לרקיחה שיקלו וישקיטו את המכה.

"היתוש מותיר בעור חומר היוצר דלקתיות–אדמומיות, רגישות וחום", מסביר ד"ר ניל שולץ, דרמטולוג ניו יורקי ידוע. "הגוף, כתגובה, מפריש היסטמינים, והם אלה שיוצרים גירוד. לכן תרופות עם אנטי היסטמינים מפסיקות את תחושת הגירוד. גירוד, כמובן, רק מחמיר את הבעיה ועלול ליצור זיהומים. לכן מומלץ לפנות אל פתרונות טבעיים".

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מצאנו לכם כמה פתרונות טבעיים שיכולים לעזור לכם בעונת היתושים:

קרח

טיפול בהלם של קור למקום יספק רווחה למתגרד. הקרח משתק את העצבים באיזור כך שלא מרגישים לא את הגירוד ולא את כאב העקיצה. גם הכיוון השני יכול להקל – חום, משום שאף לו יש השפעה משתקת על העצבים. מים חמים ישקיטו את האיזור. הבעיה היא שברגע שתצאו מהאמבט החם או תורידו את הקומפרס, הגירוד יתחזק שוב ויהיה עוד יותר חזק, ולכן הקרח עדיף.

שמנים אתריים

מריחת שמן עץ התה תעזור נגד דלקתיות וגרד ותוריד את הנפיחות. גם שמן לבנדר עשוי לעזור, הוא מרגיע, ומבריח יתושים נוספים מהאיזור.

חומץ

החומציות הגבוהה שבחומץ יכולה לעזור משמעותית. ד"ר שולץ ממליץ לערבב שלושה פקקים מלאים בחומץ בתוך אמבטיה חמימה ולהרגיע כך את הגוף כולו, או לשים מספר טיפות של חומץ על צמר גפן ולטפל בכל עקיצה. חומץ תפוחים מומלץ במיוחד מפני שהוא מעט פחות חומצי, ועדין יותר.

דבש

דווקא הדבר שידוע כמביא זבובים יכול להרגיע עקיצות יתושים. לדבש יש המון יתרונות רפואיים. הוא נוגד דלקות ואנטי בקטריאלי, ויכול להרגיע מאוד את העקיצות. כל שיש לעשות זה לקחת אצבע נקיה, לטבול במעט דבש ולהניח על העקיצה.

צנצנת דבש (צילום: wirakorn deelert, Shutterstock)
הוא נוגד דלקות ואנטי בקטריאלי, ויכול להרגיע מאוד את העקיצות | צילום: wirakorn deelert, Shutterstock

שקיק תה

תיונים מצוננים ידועים כמורידי נפיחות מהעיניים, ויכולים להוריד גם נפיחות מעקיצות. הם סופחים את הנוזלים המיותרים מהעקיצה ויוצרים הקלה.

סודה לשתייה

סודה לשתייה מאזנת את רמות ה-PH בעור, שבאיזור דלקתי יוצאות מאיזון. יצירת משחת מסודה לשתייה עם מעט מים ומשיחתה על העקיצה תיצור אפקט חוצץ שיעזור לעור להחלים מהר יותר, בעודו חשוף לאוויר. אפשר להוסיף את הסודה לשתייה לאמבטיה חמימה ולהשרות את הגוף כחצי שעה.

בזיליקום

התבלין הארומטי מכיל חומרים שיקלו על הגרוד. צריך למעוך מעט עלים, כמו לפסטו, ולמרוח על העקיצה. ניתן גם לקנות שמן בזיליקום מוכן בחנויות הטבע.

עציץ בזיליקום (צילום: Olya Detry, Shutterstock)
צריך למעוך מעט עלים, כמו לפסטו, ולמרוח על העקיצה | צילום: Olya Detry, Shutterstock

לימון או ליים

שני הפירות החמוצים מכילים רכיבים שמקלים על הגירוד, והמיץ וגם הקליפה מאוד עוזרים לחסל את הבקטריה. כדאי לא לצאת עם מיץ לימון על העור אל השמש, כי יווצר אפקט הבהרה מסוכן.

מנטה

המנטה יכולה להרגיע עקיצות, אפילו מעט משחת שיניים בטעם מנטה תעשה את העבודה, אך עלי נענע כתושים או שמן מנטה יכולים להקל יותר. התחושה הנוצרת היא מקררת, מה שמגיע אל המח מהר יותר מתחושת הגירוד. המח יודע לעבד רק תחושה אחת בכל זמן נתון, לכן הקירור מומלץ.

קליפת בננה

אין הרבה מחקרים שתומכים בשיטה הזאת, אך אנשים נשבעים שהיא עובדת. הסוכרים שבקליפת הבננה, כנראה, מרגיעים את העקיצה.

עוד ב-mako בריאות:
>> הפעילות הזאת יכולה להגן עליכם מפני הקורונה
>> המזון הזה מוריד את מפלס החרדה ומעלה את מצב הרוח
>> חוקרים: תרופה קיימת יכולה לחסום את הנגיף

מים וחלב

על פי שולץ, אם לוקחים מטפחת וטובלים אותה בנוזל שווה חלקים של מים וחלב ומניחים כקומפרס על העקיצות, יש בכך הקלה משמעותית. זוהי גם שיטה טובה להקלה במקרים של כוויות ושיזוף יתר.

טפיחות וצביטות קלות

זה אולי נשמע טפשי, אבל מכות קלות ישכיחו מהמח את הגירוש. הכאב הפתאומי, שהוא חזק יותר אך פחות מרגיז מגירוד. שוב, המח מעבד רק תחושה אחת בכל פעם, לכן, להקלה מיידית וקצרת טווח, אפשר לנסות.

אלוורה 

זהו המרגיע הידוע והמוכר ביותר, שכל משפחה ישראלית צריכה לגדל בעציץ ולשלוף ברגע הצורך. האלוורה היא מצילת חיים בכוויות וחשיפה מוגזמת לשמש, ועוזרת נגד גירוד ונפיחות גם במקרים של עקיצות. 

עשבי תיבול

לימון, לימונית, ציטרונלה, בזיליקום ולבנדר הם רק חלק מהעשבים שיכולים לעזור לכם עם הגירוד. עוד עשב מושלם שיש לכל אחד במקרר הוא כוסברה – תמוללו את העלים ותמרחו על העקיצה – זה עובד כמו קסם.

כוסברה

ניתן לרסק עלי כוסברה, לערבב עם קצת מים ולמרוח על העור - זה מאוד מקל על הגירוד.

ואיך להרחיק את היתושים? גם פה יש כמה דרכים: 

אוהד כהן נזנין, נטורופת ומטפל בצמחי מרפא, ממליץ:

בזיליקום

הצמח עצמו מרחיק את היתושים מהבית, ומעבר לכך שהוא מכיל שמנים אתרים הדוחים יתושים, הוא יכול לשמש אתכם במטבח הפרטי ולהצטרף כמעט לכל תבשיל, פשטידה או סלט.

נפית החתולים (Nepeta Cataria)

צמח המשתייך למשפחת השפתניים. פרט לכך שחתולים אוהבים אותו, הוא נחשב דוחה יתושים יעיל במיוחד, כמו כן הוא גם משמש כצמח מרפא עדין התומך במערכת הנשימה ומערכת העיכול.

מליסה, לימונית ומנטה

גם הם צמחים בעלי אנרגיה מקררת, כך שחליטה מצמחים אלה תהיה טובה בעונת הקיץ. הם נחשבים צמחים מרגיעים עדינים וכמובן בעלי יכולת להרחקת יתושים, ע"י נוכחותם בגינה.

רוזמרין

גם השמנים האתרים של רוזמרין יכולים להרחיק יתושים. פשוט לוקחים 4 טיפות מהשמן האתרי, מוסיפים 2 כפות מים אל תוך בקבוק קטן עם ראש ספריי ומרססים לפי הצורך.

ציטרונלה

הציטרונלה מכילה כמות גבוהה של שמנים נדיפים בעלי ריח חזק, שמצליחים להרחיק את היתושים. הציטרונלה נמצאת בכמעט כל תכשיר טבעי להרחקת יתושים שניתן למצוא בבתי הטבע השונים, אך למי שאוהב לעשות זאת בעצמו, ניתן גם להכין תכשירים שונים מהשמנים בהכנה ביתית. בנוסף, קיימת גם אפשרות של שימוש חיצוני בנרות ציטרונלה, ניתן לפזר אותם ברחבי הבית או הגינה וליצור אזור מוגן מפני יתושים.

שמן לבנדר

רוב האנשים אוהבים את ריח הלבנדר, ולמזלנו היתושים שונאים אותו. ניתן לקחת שמן אתרי של לבנדר, לפזר כמה טיפות על חוט או על פיסת בד ולהניח אותה ליד חלונות הבית. ריחו של הלבנדר ישמור על בית נטול יתושים. אפשרות נוספת היא להכין שמן לבנדר להרחקת יתושים – לטפטף 30 טיפות שמן אתרי לבנדר, עם שתי כפות שמן זית בתוך כוס קטנה. את תערובת השמנים ניתן למרוח על הגוף ולהרוויח כפול, גם ליהנות מהניחוח הטוב וגם את הרחקת היתושים.

שום  (צילום: mockup-graphics, unsplash)
ירחיק את היתושים מכם | צילום: mockup-graphics, unsplash

שום

הוא יכול להרחיק מכם גם אנשים וגם יתושים, אבל זו הקרבה שנראית לנו ראויה. תעמיסו שום באוכל שלכם, ותבהילו את היתושים הרחק מכם. אכילת שום גורמת לכך שרמת האליצין – החומר הפעיל בעל תכונות נוגדות חיידקים שנמצא בשום - יהיה בריכוז גבוה יותר במחזור הדם שלנו. ליתושים יהיה מאוד לא נעים להתעסק עם דם שכזה. 

>> ואיזו תרופת סבתא טובה לחום? ומה לדלקת אזניים?