"פרילי נערת הבננות" היא אחת מהתופעות האנושיות המרתקות ביותר ביוטיוב. מדובר בבחורה אוסטרלית שחיה שנים עם הפרעות אכילה ועליות וירידות תכופות במשקל, עד שגילתה את תזונת הרו-פוד, הפכה לחטובה באופן מגונה ומשם לגורו יוטיוב. היא אפילו הוציאה ספר שמתאר את עקרונות התזונה שלה, שנקראת "רו עד ארבע" ומכילה ארוחה מבושלת רק בערב וכמות פירות די מסיבית, שגרמה לה להרוויח את כינויה. בסרטון אחד היא תיעדה איך היא אוכלת 51 בננות ביום אחד, כי הן היו בשיא הבשלות והיה צריך להיפטר מהן איכשהו.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

עד כה, הכל נשמע די רגיל, רק שפרילי, בניגוד לכוכבות דיאטה וכושר אחרות ברשת, היא בחורה שלא הייתם רוצים שתעביר את הילד שלכם את הכביש. היא אמנם חמודה וחייכנית בסרטונים ועוברת כאדם נורמטיבי, אבל ככל שתצפו בעוד ועוד סרטונים תתחילו לפקפק בעצות של הבחורה הזאת, ואם תגגלו את שמה תגלו שאתם ממש לא לבד. אז למה זה עובד לה בכל זאת? כי לפרילי יש גוף יפהפה ובריא מאוד, והיא נראית כמו מישהי שגם אם לא הייתם לוקחים ממנה עצת חיים בחיים, כנראה יודעת מה צריך לאכול. או במילים אחרות - שימו אישה חטובה מול שמנמנות ושמנמנים והיא תצליח למכור להם כל דבר.

עוד ב-mako בריאות
>> שיר אלמליח מלמדת להתחטב מבלי לוותר על שוקולד
>> אימון עצבני לירכיים
>> גילינו מה אורכו של השנ"צ האולטימטיבי

אבל זו לא הסיבה שגרמה לי להחליט לנסות בעצמי 30 יום של רו-פוד. הסיבה העיקרית הייתה שהתזונה הזו נשמעה לי הגיונית, אינטואיטיבית, מספקת ובעיקר - מזינה, במובן הארצי וגם הפואטי של המילה. תזונת רו-פוד אמנם נשמעת כמו משימה בלתי אפשרית לרוב האנשים, אבל האמת היא שברמה הפרקטית היא די קלה לביצוע, מכיוון שברור מאוד מה צריך לאכול בה ומה לא והיא דורשת זמן ומאמץ הכנה מינימליים.

תזונת רו-פוד אמנם נשמעת כמו משימה בלתי אפשרית לרוב האנשים, אבל האמת היא שברמה הפרקטית היא די קלה לביצוע, מכיוון שברור מאוד מה צריך לאכול בה ומה לא והיא דורשת זמן ומאמץ הכנה מינימליים. הנה מה שנכלל בתפריט רו-פוד - פירות טריים, ירקות חיים, עלים ירוקים, אגוזים ושומן מהצומח כמו טחינה גולמית או אבוקדו, ומי שאינו טבעוני יכול להוסיף גם דגים חיים לתפריט. מכיוון שמדובר בתפריט שקשה לעמוד בו והוא גם לא מספיק עשיר ומגוון כדי להתקיים עליו באופן קבוע, רוב המקדמים של תזונת הרו-פוד די מתירנים באשר לכמה מהזמן צריך לקיימה. במילים אחרות: רוב האנשים שחיים על רו-פוד אוכלים גם אוכל מבושל, ויש המון וריאציות בסגנון "רו עד ארבע" שנותנות כללים פשוטים וישימים לגבי מתי לאכול רו-פוד ומתי לאכול אוכל מבושל, אך לא מעובד ושאינו מכיל סוכר לבן, קמח לבן או מוצרי חלב.

כך, למרבה התדהמה של כל סובביי, עברתי מתזונה של אדם די רגיל-צמחוני-רגיש ללקטוז לתזונה שכוללת בעיקר שייקים ירוקים, סלטי עלים גדולים וכמויות של פירות שמעולם לא דמיינתי שלגיטימי לצרוך ביום. בתור מי שמחשיבה בננה לעוד סוג של שוקולד ומסמיקה מתשוקה למראה תפוז עסיסי, לא הבנתי איפה הרו-פוד היה כל חיי. תזונה שממליצה לאכול לארוחת בוקר רק בננות עד שובע? איי דו!

ההשפעות הנלוות היו מדהימות. קמתי בכל בוקר מלאת אנרגיה עד שלפעמים לא הייתי צריכה את כוס האספרסו היחידה שהתעקשתי להמשיך לשתות כל בוקר, שגרת האימונים שלי עלתה לשישה ימים בשבוע והעור שלי זרח. אחרי חודש של 100% רו-פוד וחודש נוסף בו הוספתי אורז וירקות מבושלים לתפריט ואפילו חטאתי כמה פעמים בדברים לא רו-פוד בעליל, ירדתי 10% ממשקל גופי והייתי המאושרת באדם.

מכיוון שהמודעות הפמיניסטית שלי מפותחת, ידעתי שאני לא יכולה להמשיך לשקר לעצמי שאני בטוחה במאה אחוז שתזונת רו-פוד בריאה לי. איך כבר אמרתי קודם? שימו אישה חטובה מול שמנמנים והם יקנו הכל. הרגשתי טוב יותר, נראיתי טוב יותר והחלטתי להדחיק את הקול הקטן בראש שהציק עם ביטויים מנדנדים כמו "השפעות בריאותיות לטווח ארוך". פניתי לדיאטנית הקלינית יעל קובו כדי שתכריע האם גיליתי את המשיח של אורח החיים או שאני הורגת את עצמי לאט מבפנים.

פירות (צילום: Shutterstock)
צריכה בלתי מוגבלת של פרוקטוז לא מיטיבה עם הבריאות הכללית | צילום: Shutterstock

יעל, להקשיב לאישה שאוכלת 51 בננות ביום?
"פירות הם חלק חשוב ובלתי נפרד מהתזונה המומלצת. הם מהווים מקור נהדר לוויטמינים ומינרלים, פיטוכימיקלים, נוגדי חמצון וגם לסיבים תזונתיים שמסייעים בהאטת ספיגת סוכר הפירות לדם וכמובן תורמים לתחושת השובע. ההמלצה לצריכה יומית של פירות תלויה במצב הבריאותי של האדם, אבל לאדם בריא ההמלצה היא לצרוך שתיים-שלוש מנות פרי ביום".

אם יש להם כל כך הרבה יתרונות, מה הבעיה לצרוך יותר? בכל זאת ויתרתי על כל סוגי הסוכר האחרים.
"צריכה בלתי מוגבלת של פרוקטוז לא מיטיבה עם הבריאות הכללית ועשויה להוביל למחלות כרוניות שונות, לעלייה ברמות שומני הדם ובעיקרם טריגליצרידים המובילים להיווצרות כבד שומני. כמו כן, עלייה של רמות הסוכר בדם עשויה לגרום להתפתחות סוכרת ובהמשך למחלות לב וכלי דם. באופן עקרוני, צריכה של כל רכיב מזון בצורה מופרזת ובלתי מוגבלת, ובכלל זה ירקות ופירות, אינה מומלצת".

אז הנה התשובה מפי מומחית - כל תזונה שאינה מגוונת אינה בריאה לטווח ארוך. אז למי להקשיב? למדע הקר שתמיד היווה לי מורה דרך או להיקף המותניים המתכווץ? בהעדר השפעות שליליות מיידיות של התזונה הזאת (אם כבר, היא גמרה לי להרגיש הכי טוב שהרגשתי בחיי) ובהתחשב בעובדה שהמוח שלי כבר נשטף היטב בדימויים ברורים של מה הוא אידאל היופי הנשי וגם עד כמה הוא חשוב בסולם הערכים האנושי, כנראה שאקח את הסיכון ואמשיך להקיף את עצמי מדי יום באשכולות בננות, קליפות תפוזים ותותים במחירים מופרכים. אם יתגלה שטעיתי, בואו לבקר אותי בקבר, אני אהיה זו שהצליחה להיכנס לג'ינס מהתיכון.

 וגם: האם בקרוב נוכל לעצב רובוט סקס בדמות האקס?