תפיסה רווחת גורסת שחומרים ממקור צמחי מתאימים לטיפול בשלל מחלות ומצבים. יתר על כן, לפי אותה תפיסה הם בטוחים לשימוש מעצם היותם "טבעיים". במציאות, אף על פי שבהחלט יש צמחים בעלי סגולות רפואיות אמיתיות, אין להסיק מכך שכל הצמחים הם כאלה, ויתרה מכך, טעות להסיק שכל הצמחים בהכרח בטוחים לשימוש, שהרי מוכרים שלל צמחים רעילים.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

רק לאחרונה דווח על אדם שלקה בהרעלת ציאניד לאחר שצרך תמציות מגרעיני משמש כדי למנוע מהסרטן שלו לחזור. הוא עשה זאת על סמך האמונה השגויה שלפיה לאמיגדלין, חומר שנמצא בגרעיני משמש ובפירות נוספים ממשפחת הוורדיים, יש סגולות אנטי-סרטניות. לא רק שהטענה עצמה שקרית, אלא שהוא לא לקח בחשבון שהאמיגדלין הופך בגופנו לנגזרת של ציאניד, כך שהוא אמנם הורג תאי סרטן אך מרעיל באותה מידה גם את שאר תאי הגוף.

למרבה הצער, זה אינו המקרה הראשון ש"טיפול" באמיגדלין הסתיים בהרעלה, וקיימים אפילו דיווחים על אנשים שמתו כתוצאה מכך. חשוב להדגיש כאן שעיקר הביקורת שלנו איננה על החולה, שרק רצה להישאר בריא, אלא על כל אותם שרלטנים שמציעים טיפולים לא בדוקים אשר עלולים לעלות לאנשים בחייהם.

האמיגדלין היה מוכר ברוסיה כטיפול עממי לסרטן כבר במאה ה-19, אולם כוכבו דרך באמת רק בשנות ה-60 של המאה ה-20, כאשר נוכל אמריקאי בשם ארנסט קרבס החל לשווק אותו תחת השמות ויטמין B17 ולייטריל. קרבס הפליג בשקריו וטען שכל סוגי הסרטן נובעים מחסר בוויטמינים, וניחשתם נכון – לא סתם ויטמינים, אלא בעיקר ויטמין B17, אותו חומר שהוא "המציא" והגן עליו בפטנט.

גם היום קרבס ותומכיו הם היחידים שמקבלים את קיומו של ה"ויטמין" הזה. בפועל מעולם לא הוכח בשום צורה שהוא נחוץ לתפקוד כלשהו של גופנו, מה שמעמיד בספק רב את היותו ויטמין.

עוד ב-mako בריאות
>> התופעה הזאת גם קיימת בפה שלכם? תתחילו לדאוג
>> התאשפזה כדי ללכת - ויצאה ללא ארבעת הגפיים
>> אחת ולתמיד: האם באמת כדי להתחסן נגד שפעת?

אמיגדלין הופך במערכת העיכול לנגזרת של ציאניד, שהוא כידוע חומר רעיל ביותר. אנחנו חשופים לרעל הזה באופן יומיומי דרך מזונות שונים, כמו שקדים, אך במינונים נמוכים מאוד שהגוף שלנו מסוגל לפרק בכוחות עצמו. לעומת זאת, אם צורכים כמות גדולה בבת אחת, למשל, תמצית מגרעיני משמש, האנזימים שלנו לא מספיקים לפרק את הכול והציאניד מתפזר בגוף וגורם להרעלה.

הרעלת ציאניד קלה עשויה להתבטא בגוון עור כחול, בחילות, סחרחורות, כאבי ראש, לחץ דם נמוך מאוד וכדומה. הרעלות חמורות יגרמו לבלבול, קשיים בהליכה, נזק לכבד, תרדמת ובסופו של דבר אפילו למוות.

אף על פי שנערכו מחקרים רבים על האמיגדלין, עד כה שום מחקר מבוקר לא מצא שיש לו השפעה נוגדת סרטן כלשהי, ולכן הוא אינו מוכר כטיפול רפואי אמיתי. בנוסף, בשל החשש הכבד מהרעלה החומר אף נאסר למכירה במדינות מסוימות.

שקד אשכנזי היא דוקטורנית במכון ויצמן וכותבת באתר מכון דוידסון

 אפליקציה של מגזין דוידסון בגוגל פליי או ב-App Store