פרה עם עגל (צילום: jupiter images)
ואם הן היו כלבים? | צילום: jupiter images

אנחנו נורמלים, אני נשבע. יש לנו משפחות וחברים ואנחנו מסוגלים להרים משאות ששוקלים יותר משיפוד טופו עטוף בעלה חסה. אנחנו לא מ"אלה", אנחנו לא חיות, אבל אנחנו גם לא אוכלים אותן. לא נולדתי ככה, זה לא גנטי וגם לא חטפתי את זה ממשהו מקולקל שאכלתי בהודו. אני לא אוכל בשר פשוט כי אני לא מאמין שיש היגיון בזה שמישהו יאבד את חייו כדי למלא את הקיבה שלי באופן חד פעמי.

אני רוצה להבהיר מראש: אני לא מטיף נגד אכילת בשר. כל מה שאני מבקש הוא יחס דומה. זו בחירה שלי לא לאכול חיות, ואני לא צריך להתנצל על זה בכל פעם שאתם מופתעים שאפילו דגים אני לא אוכל. ולמי שהתלבט עד היום – כן, דגים זה בשר. נכון שבטבע חיות טורפות חיות אחרות, אבל בטבע גם לא תראו נמר רוכב על אופניים או תנין קורא עיתון.

יצור חי הוא לא מקור הכנסה

בשלב הזה אני בדרך כלל שומע את הטענה שכולנו אמורים לאכול בשר כי אבותינו הקדמונים, שהיו זהים לנו לחלוטין מבחינה גנטית, אכלו בשר וזה היה טבעי לגמרי. קודם כל הם אכן אכלו בשר, אבל בערך פעם בשבוע. וחשוב מזה, הוא לא היה מפוצץ בהורמוני גדילה וסטרואידים והם מעולם לא זרקו שאריות לפח או כלאו בעלי חיים בכלובים ומנעו מהם חלב ומזון רק כדי שבשרם יתרכך.

קל מאוד ללכת להיסטוריה רחוקה ולהמציא הצדקות מאורח החיים ההוא, אבל חלפו לא מעט שנים מאז, וחלו התפתחויות טכנולוגיות ששינו את כל התמונה. לפני מאות ואפילו עשרות שנים בלבד מתו מיליוני בני אדם ממחלות שהיום סוחטות בקושי יומיים גימ"לים וקצת חום. בדומה, פעם היה צריך את הבשר כדי להתחזק ולהתפתח והיום, למזלי, אני יכול לשמור על אורח החיים שבו בחרתי ולהתקיים מבלי לאכול בשר כלל. כאן נכנסים לתמונה הטופו והסויה (לא אומרים איכס על אוכל), המכילים ערכים תזונתיים גבוהים ומספקים את אותן תוצאות כמו סטייקים וקבבים נוטפי שומן. רוב הסיכויים שהם אפילו יותר בריאים.

הסיבה השנייה שאני לא אוכל בשר היא העובדה שהבשר שאתם אוכלים היום רחוק מאוד מבשר. הבקר מלא בסטרואידים והורמוני גדילה, ולנתח המעובד שאתם קונים במכולת עוד הוסיפו עשרות חומרים מלאכותיים ש"ישפרו" את טעמו ויעניקו לו חיי מדף ארוכים. גם אם אתם קונים את הבשר אצל הקצב, הוא עדיין מפוצץ הורמונים וסטרואידים. אין מה לעשות - ברגע שאתה מתייחס ליצור חי כאל מקור הכנסה, אתה רק רוצה לשפר את "המוצר" ולהגדיל את הרווח. קוראים לזה קפיטליזם.

מה שעוד חשוב להבין הוא שמבחוץ זה נראה כמו אסון, אבל כשמפסיקים לאכול בשר לא מפסיקים לאכול או ליהנות מהאוכל. יש המון מאכלים צמחוניים מגוונים – כמו בתפריט הבשרי, ואפילו יותר. צריך רק לפתוח את הראש ולהאמין שאפשר ליהנות מתפריט עשיר שלא כולל שום דבר שהיה לו פעם אמא ואבא.

כלבים על הצלחת

טופו (צילום: istockphoto)
היום אפשר להתקיים כמו אוכלי בשר, בלי לאכול את הבשר עצמו | צילום: istockphoto

שאלה שאוכלי בשר אוהבים להתחמק ממנה היא למה לאכול פרה וכבש זה נורמלי, קיפוד ונחש זה אקזוטי ובשר כלב זה מזעזע? למה לאכול בשר אדם זה מזעזע? הסיבה, בעיניי, היא בעיקר רגשית, לא מוסרית. זה כמו שלכולנו אכפת יותר מחבר ששבר רגל מאשר ממאה הרוגים בסופת טייפון בפיליפינים או מאלף הרוגים ברעידת אדמה באיראן. אנחנו קרובים יותר לכלבים, פחות לקיפודים (למרות שהם חמודים) וממש רחוקים מהפרות הבוהות האלו שרואים בצדי הדרך ברמת הגולן (הן נראות כל כך טיפשות – ממש מגיע להן להיאכל).

תוסיפו על זה שנים של חינוך וקיבלתם בעל חיים שהוא כמה וכמה דרגות מתחתיכם. אבל לא מתחתיי. אני לא מאמין שיש הבדל מוסרי בין להרוג פרה לבין להרוג את כלב המחמד שמשחק אצלכם בסלון. אין בעיניי הבדל מוסרי בין חבר שנספה לבין דיג לא מוכר שמאבד את חייו בצונאמי בדרום מזרח אסיה.

לסיום, לפני שתתפנו לתקוף אותי ב"חתיכת מתחסד יפה נפש", אני מדגיש שאני גם בן אדם. ברור שאני מזדהה עם הקרובים לי יותר מאשר עם אנשים שמעולם לא פגשתי, אבל אם במוסר עסקינן אז הנקודה החשובה היא שאין הבדל, וזו באמת הנקודה החשובה. בשר זה בשר זה בשר – וזה מגיע מיצור חי.