מבדיקה של חברת עוקץ מערכות* עולה כי במחצית הראשונה של השנה הנוכחית חלה ירידה בשיעור של 2% במספר תלושי השכר בהם הופיע רכיב שווי השימוש בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מרמה של 39.6% בשנת 2016 לרמה של 38.7% בשנת 2017. עוד מעלה הבדיקה כי בארבע השנים האחרונות, חלה ירידה בשיעור של 13% במספר העובדים שהתקשרו עם חברת ליסינג בהסכם תפעולי במסגרת מקום העבודה.

מדוע חלה ירידה בהיקף ההתקשרות של עובדים בעסקעות ליסינג תפעולי ? אלון קדם מנהל תחום רכב במועדון הצרכנות הייטק זון ודגן רונן, מנכ"ל משותף של המועדון מצביעים על מספר סיבות להמשך התעצמות מגמת נטישת הליסינג התפעולי.

הירידה בהיקף ציי הרכב
חלה שחיקה בכוחן של החברות להשיג עסקאות ליסינג תפעולי משתלמות מחברות הליסינג, דבר אשר מביא לירידה באטרקטיביות מבחינת העובדים שרבים מהם משלמים למעשה את עלות הליסינג.

שחיקה בכדאיות
הנחת העבודה כי נהגי הליסינג מנצלים את הסבסוד בדמות נסועה בלתי מוגבלת במימון המעסיק, וזה מתמרץ אותם לחרוש את כבישי הארץ מצפון לדרום בכל ימות השבוע- מופרכת. בפועל, המעסיק אינו מסבסד את נהגי הליסינג. כל עלויות השימוש ברכבים ממומנות על ידי העובדים עצמם. חברת הייטק המחזיקה צי רכבי ליסינג גדול מעניקה לעובדים בעיקר שירות, שכיום כבר אין בו כל הטבה כספית. התשלום החודשי שגובה המעסיק מהעובדים כבר מגלם בתוכו את עלויות הדלק לפי היקף הנסועה האמיתית הממוצע בקרב נהגי הליסינג בארגון, ולכן אין בו כל הטבה חבויה לעובד.
העובדים מבינים כי לנוחות היחסית שטמונה בעסקת ליסינג תפעולי – יש מחיר גבוה מידי שאינו משתלם. לקיחת הרכב לטסט ולטיפולים במוסך, נוחה ככל שתהיה, אינה משתלמת כאשר מדובר על תשלום נוסף בגובה של אלפי שקלים לשנה.

צפו: התחזית המלאה לחג
הנהגים כבר לא נוסעים יותר מ-25 אלף ק"מ | צילום: אור גלזר, חדשות

שווי השימוש בארץ גבוה מאירופה
לדברי אבי הורוביץ,
יועץ ליסינג, מייסד הליסינג בישראל, שווי השימוש בארץ גבוה יותר מכל מדינות אירופה ועומד על שיעור של 2.48% משווי הרכב. מלבד זאת, בעיקר בחברות ההייטק, העובדים מחויבים גם בעלות הליסינג. נטל זה, בנוסף לשווי השימוש והעובדה כי רבים מהם לא נוסעים יותר מ- 25,000 קילומטרים, מהווים את הסיבות להמשך התעצמות מגמת נטישת הליסינג התפעולי.


חברות הליסינג מעדיפות ליסינג פרטי

אבי הורוביץ מוסיף כי חברות הליסינג התפעולי מתקשות במכירת כלי הרכב המשומשים, עובדה שמקשה על השגת רווחיות בתחום זה. מנגד, הליסינג הפרטי מניב רווחיות סבירה, ובהתחשב בעלויות נמוכות להפעלתו, נראה כי זוהי הדרך שלהן להתרחב ועדיין להרוויח. בליסינג הפרטי, רק חלק מהחברות מעניקות שירותי תחזוקה. שירותים אלה אינם מחייבים את אותן השקעות כמו בתפעולי. עלות התחזוקה והטיפולים ברכב של עסקת ליסינג פרטי נמוכים מאוד ביחד לליסינג התפעולי. כמו כן, המתשמשים נוסעים פחות ק"מ נמוך. מעבר לכך, חברת הליסינג איננה משקיעה בעלויות נציגי שירות וכו'. התוצאה- הוצאות נמוכות.

 

*נתוני עוקץ מערכות
חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, ביצעה לאחרונה סקר במטרה לבחון את השינוי שחל בשיעור עובדי ההייטק שהתקשרו עם חברת ליסינג בהסכם ליסינג תפעולי במסגרת מקום העבודה.
החברה יכולה לבחון נתון זה היות והיא מספקת מערכות שכר לחברות הייטק רבות, ויש לה גישה ישירה לתלושי השכר של העובדים. בתלוש השכר, בין היתר, מופיע גם רכיב שווי השימוש ברכב שמהווה את אותו סכום  כסף שינוכה ממשכורתו של העובד היות והחוק רואה בשימוש הפרטי שהוא עושה ברכב שניתן לו במסגרת מקום העבודה כטובת הנאה. לצורך בחינת הנושא, בחנה החברה 10,102 תלושי שכר שהופקו  במחצית הראשונה של שנת 2017 תוך השוואה למספר זהה של תלושים שהופקו בתקופה המקבילה אשתקד.

מכונית עם סרט
נסוגים מרכב 0 קילומטר | צילום: istockphoto

ירידה בשיעור של 31% במספר עסקאות רכב חדש 0 קילומטרים

מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק  'הייטק-זון' ערך לאחרונה סקר השוואתי בקרב 907 עובדים ועובדות הייטק החברים במועדון, בנוגע לסוג עיסקת הרכב אותו ביצעו. הסקר נערך באמצעות משלוח שאלון אינטרנטי, ותשובותיו עובדו והשוו לתוצאות הסקר שנעשה בתקופה המקבילה אשתקד.  בנוסף, עיבד המועדון נתונים של 406 עסקאות רכב שבוצעו במהלך המחצית הראשונה של שנת 2017 באמצעות המועדון תוך השוואה למספר זהה של עסקאות שבוצעו במהלך התקופה המקבילה אשתקד. עיבוד הנתונים מעלה כי במחצית הראשונה של שנת 2017 חלה ירידה דרמטית במספר רכישות רכבים חדשים בשיטת 0 קילומטר, מרמה של 16.2% בשנת 2016 לרמה של 11.1% במהלך השנה הנוכחית – נתון שמבטא שינוי של 31%.

מדוע חלה ירידה כה משמעותית במספר העסקאות של 0 קילומטרים? מכירת מכונית יד ראשונה ללא קילומטראז' היא למעשה ערוץ מכירה חלופי למכונית חדשה 'מהניילונים'. בשיטה זו בואנית רכב מוכרת לחברת ליסינג מכונית חדשה לחלוטין. המכונית נרשמת על שם חברת הליסינג, כנדרש בחוק, וברישיון הרכב מופיעה הערה לפיה חברת הליסינג היא 'יד ראשונה'. הלקוח שירכוש את המכונית כעת יהיה 'יד שנייה מליסינג' על אף שהמכונית חדשה לחלוטין וזהה לזו שנמכרת באולם התצוגה של היבואנית. היתרון הגדול ביותר של רכישת מכונית ב-0 ק"מ מבחינת הצרכן הוא ההנחה בשיעור של 15% הנחה ממחיר המחירון הרשמי של יבואנית. בסוף שנת 2016 קבע השמאי לוי יצחק כי יש לבצע הפחתה בשיעור של 14% משווי רכב 0 קילומטרים וזאת בניגוד לנוהג שרווח בשוק על פיו יופחת מהמחירון שיעור של 5-7%. קביעה זו הורידה באופן משמעותי את כדאיות הרכישה שכן הרוכש יפסיד 14% מערכו של הרכב בעת מכירתו.

דגן רונן מנכל הייטקזון
דגן רונן מנכ"ל הייטקזון | יח``צ: חן גלילי, יחסי ציבור

עוד עולה מהסקר כי חלה ירידה בשיעור של 3% במספר העסקות שבוצעו לרכישת רכבים משומשים כאשר מנגד, שיעור העובדים שהתקשרו בעסקת ליסינג פרטית צמח ב9% ועומד על כ 63.5%

אם לא ליסינג תפעולי- אז מה בכל זאת בוחרים עובדי ההיטק?