mako
פרסומת

הישראלים הפכו לפרסונה נון גראטה: התדמית של ישראל בעולם בשפל היסטורי

סקר בינלאומי שבחן את היחס ל-50 מדינות מצא שישראל במקום האחרון – לשנה השנייה ברציפות. הביקורת הבינלאומית כבר לא מופנית רק לממשלה ולצה"ל: האזרחים הישראלים מסומנים כעת כאחראים ישירים למתרחש בעזה

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
שנתיים לתחילת התמרון ברצועת עזה
חיילי צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל
הקישור הועתק

ישראל דורגה במקום ה-49 מתוך 50 במדד מותגי המדינות הגלובלי (NBI) לשנת 2025, שמתפרסם היום (ה') בשיתוף מיזם BrandIL הישראלי. מעליה בדירוג נמצאות מדינות כמו רוסיה ואוקראינה, ומתחתיה רק הרשות הפלסטינית, שנכללה במדד אף שאינה מוכרת כמדינה. בפועל, ישראל היא המדינה האחרונה בדירוג בשנה השנייה ברציפות.

המחקר נערך באוגוסט-ספטמבר 2025 בקרב 40 אלף מרואיינים מ-20 מדינות, המכסות כ-70% מאוכלוסיית העולם, ביניהן ארה"ב, סין, רוסיה, הודו, ברזיל וגרמניה. המדד בוחן שישה תחומים: מדיניות וממשל, תרבות, אנשים וחברה, יצוא, הגירה והשקעות, ותיירות.

ישראל דורגה במקום ה-50, האחרון, בשלושה תחומים: סנטימנט אנושי (חמלה, אהדה ואמון כלפי תושביה), תפיסת דור ה-Z (גילאי 18-24), ויצוא מוצרים ישראליים.

לפי הממצאים, האזרח הישראלי מסומן כיום כ"אחראי ישיר" למתרחש בעזה, והפך בעיני רבים ל-persona non grata. דור ה-Z, ובפרט צעירים ממדינות מערביות, רואים בישראל סמל קולוניאליסטי ומנותק מערכים ליברליים. המדד מצביע על כך שההבחנה בין מדיניות הממשלה לבין עמדות אזרחיה נמחקה בתפיסה הבינלאומית.

המדינות האוהדות ביותר כלפי ישראלים הן ברזיל, ארה"ב והודו. המדינות הפחות אוהדות הן יפן, שוודיה ופולין, לצד בריטניה, צרפת, דרום קוריאה ואיטליה.

נקודת אור: מדע וטכנולוגיה

בתחום המדע והטכנולוגיה דורגה ישראל במקום 36 – נקודת האור היחידה במדד. אולם לפי נתוני השנה שעברה, התפיסה של ישראל כ"סטארט-אפ ניישן" קיימת בעיקר בקרב הישראלים עצמם, ופחות בעיני הציבור הבינלאומי.

הפער בין המיקום בדירוג לבין הנתונים האובייקטיביים של ישראל בולט: על פי פרמטרים כמו תוצר לנפש, תוחלת חיים ורמות השכלה, ישראל משתייכת לעשירייה הפותחת. בפועל היא מדורגת לצד מדינות שהתמ"ג לנפש בהן נמוך ב-80% משלה, ותוחלת החיים הממוצעת בהן היא 72 שנים – לעומת 83 בישראל.

פרסומת

בראש הדירוג ניצבות יפן, גרמניה וקנדה. ערב הסעודית רשמה את הקפיצה הגדולה ביותר – עלייה של 4.22% שהעלתה אותה למקום 42. ארה"ב ירדה למקום 14 עם ירידה של 1.91% בניקוד, המשך מגמת היחלשות שהחלה עם ממשל טראמפ הראשון.

רוסיה ואוקראינה, שתיהן בעיצומה של מלחמה, דורגו במקומות 46 ו-47. הרשות הפלסטינית, שנכללה במדד אף שאינה מוכרת כמדינה, דורגה במקום 50 אך רשמה עלייה של 1.1% בניקוד.

מוטי שרף, מייסד מיזם BrandIL שרכש את הזכויות לנתוני המחקר, מסביר כי העולם מעניש באופן אוטומטי מדינות המעורבות בסכסוכים, ללא הבחנה בין תוקף לנתקף. "רואים שרוסיה ממוקמת מעט מעל אוקראינה, למרות שכולנו מבינים שאוקראינה היא הנתקפת", הוא אומר. "המודל הזה תקף גם במקרה של ישראל והרשות הפלסטינית. שתיהן נזרקות לתחתית המדד כי הן מאיימות על היציבות האזורית. הניסיון של ישראל להסביר שהיא צודקת בסכסוך לא יעזור לה, כי עצם העובדה שקיים סכסוך מוריד לה את המנייה".

שרף הוסיף: "ישראל איבדה את הריבונות על המותג שלה בעידן שבו זהות מותגית היא מטבע קריטי. אין לה כיום כל שליטה על מעמד המותג שלה או כלים אפקטיביים לשפרו".