ביטן זועם: "האזרח משלם והמדינה מתווכחת עם עצמה"
ועדת הכלכלה קיימה דיון סוער על יישום חוק החניונים, לאחר שמנכ״ל סנטרל פארק הודה כי מחירי החניה עלו בכ־20% מאז כניסתו לתוקף. יו״ר הוועדה דוד ביטן תקף את הממשלה ואת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וטען כי החוק נוצל להעלאת מחירים במקום להוזלה, תוך כישלון בהפעלת מנגנוני הפיקוח. בינתיים הנהגים משלמים יותר, והוועדה צפויה לשוב ולדון בנושא רק בעוד חודש


ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון מעקב סוער במיוחד על יישום חוק החניונים, שנכנס לתוקף לפני שבועות ספורים ונועד לחייב גבייה לפי דקות. כבר בפתח הישיבה הבהיר יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן כי מדובר בכישלון שניתן היה למנוע. "נתנו סמכות, נתנו זמן, נתנו אפשרות להחרגות", אמר, "אבל הממשלה לא נערכה ולא בדקה מה קורה בשטח".
מנכ״ל חניוני סנטרל פארק, עמית קדם, הודה בדיון כי המחירים עלו בסביבות 20%, נתון שעורר תגובות חריפות מצד ביטן, שהזכיר כי במהלך החקיקה ניתנה לשר הפנים, בהסכמת שרת התחבורה ובאישור הוועדה, אפשרות להחריג חניונים מסוימים מהחובה לגבות לפי דקה, בעיקר חניונים פרטיים. "לא ראיתי בזה בעיה", אמר, "אבל הממשלה לא השתמשה בסמכות הזו". לדבריו, התוצאה הייתה עליות מחירים שהציבור פגש בקופות התשלום.
ח״כ נעמה לזימי, מיוזמות החוק, תקפה בחריפות את משרדי הממשלה ואת חברי הקואליציה שנעדרו מהדיון. ״הייתה שנה שלמה להיערכות״, אמרה, ״ובפועל לא נעשה כלום. אני לוקחת אחריות, ואם צריך לתקן או לבטל – נעשה את זה. אבל אי אפשר להשאיר את הציבור חשוף לניצול״.
לזימי אף התעמתה עם קדם וטענה כי הנתונים שהציג לא נכונים: "יש מקומות שהעלו את המחיר אפילו פי שניים". ביטן הגיב כי "20% זאת לא עלייה דרמטית", אך הדגיש כי אם מדובר בניצול של החוק, מדובר בבעיה. קדם השיב כי "מי שחונה פחות משעה הם קומץ", ולכן מעטים באמת הרוויחו מהמעבר לגבייה לפי דקה.
הדיון התחמם כאשר נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, הודה כי הממשלה תמכה בחוק, אך טען כי עדיין אין נתונים מלאים על שיעור ההתייקרות. "התיקון נכנס לתוקף לא מזמן ועדיין אין הערכה", אמר, ואז הוסיף משפט שהבהיר את כיוון האוצר: "אנחנו עובדים על הצעת חוק שתבטל את התיקון הזה".
בשלב זה עבר הדיון ממספרים לפוליטיקה. ביטן הפנה ביקורת ישירה לעבר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "אם שר האוצר רוצה לבטל את החוק - שיסביר את הסיבה לכך", אמר. ואז הוסיף: "אם הוא נותן גיבוי לחברות שניצלו את המצב להעלאת מחיר באופן מופרז רק בגלל שיש חוק - זה לא מקובל עליי".
מה נועד החוק לעשות בפועל
חוק החניונים נולד כרפורמה צרכנית מובהקת. המטרה הייתה פשוטה וברורה: לבטל את שיטת החיוב לפי רבעי שעה או שעה מלאה, שבה נהג ששוהה חמש או עשר דקות מעבר לשעה מחויב בתעריף מלא, ולעבור לחיוב מדויק לפי דקה. המחוקקים ביקשו לייצר הוגנות, שקיפות והוזלה, בעיקר עבור מי שחונה לזמנים קצרים – סידור מהיר, ביקור רפואי, שליחויות.
כדי למנוע ניצול, החוק כלל סעיף מפורש שאוסר העלאת מחירים עקב שינוי שיטת הגבייה, ואף העניק לשר הפנים סמכות להתערב במקרה של תעריפים חריגים. בנוסף, הוחלט לאפשר החרגות לחניונים מוזלים או עירוניים כדי למנוע פגיעה בתושבים.
המציאות בשטח התפתחה אחרת לגמרי. עם כניסת החוק לתוקף ב־2 בדצמבר, חניונים רבים העלו את מחיר הדקה, כך שהחיוב לשעה בפועל התייקר. בדיקות שטח ועדויות שהגיעו ל־mako הצביעו על עליות של עשרות אחוזים, ובחלק מהמקרים אף הכפלה של המחיר. נהגים דיווחו על קבלות של עשרות שקלים עבור חניה קצרה, ומחאה ציבורית ותקשורתית התלקחה בתוך ימים.
בעלי החניונים טענו מנגד כי המעבר לגבייה לפי דקה פוגע במודל הכלכלי שלהם, מחייב השקעות טכנולוגיות ומצמצם הכנסות. בפועל, במקום לספוג את השינוי או ליישם אותו באופן מדורג, רבים מהם גלגלו את העלות ישירות לצרכן.
שבועיים בלבד לאחר כניסת החוק לתוקף, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי יקדם הצעת חוק ממשלתית לביטולו ואמר "נתקן את החוק הטיפשי ונדאג שהמחיר יהיה שפוי". ההודעה הגיעה לאחר פגישה עם נציגי רשתות החניונים הגדולות, שהתחייבו להחזיר את המחירים לרמתם הקודמת - אך רק לאחר אישור הביטול.
כאן נחשף הפער המרכזי: בעוד האוצר מציג את הביטול כפתרון מידי ליוקר המחיה, החניונים עצמם מתנים את הורדת המחירים בהשלמת המהלך החקיקתי. סנטרל פארק הודיעה על הורדת מחירים ביממה הקרובה כ"צעד בונה אמון", אך מרבית הרשתות עדיין ממתינות. בפועל, אין מנגנון מחייב שיבטיח שהמחירים אכן יחזרו לאחור.
בסיום הדיון הודיע ביטן כי ועדת הכלכלה תתכנס שוב בתוך כחודש, לאחר שמרכז המחקר והמידע של הכנסת יבחן בכמה באמת עלו מחירי החניה. עד אז, חוק שנועד לייצר הוגנות ושקיפות הפך לזירת עימות בין הכנסת, האוצר ובעלי החניונים. או כפי שסיכם זאת ביטן: "האזרח משלם והמדינה מתווכחת עם עצמה".