ה"מלשינון" של וולט: כך תוכלו לדווח על עבירות תנועה של השליחים
החברה משיקה קו ווטסאפ ייעודי לדיווח על נהיגה מסוכנת, מבטיחה טיפול מהיר ואף ניתוק משליחים בעייתיים - במהלך שמגיע על רקע עלייה במספר התלונות נגד עבירות התנועה של השליחים, ועל רקע עימותים פומביים עם יונה יהב, ראש עיריית חיפה, והחרפת האכיפה נגד שליחים ברחובות


וולט מנסה להקדים תרופה למכה - ומעבירה חלק מהכוח לציבור. חברת המשלוחים הודיעה על השקת “וואטסאפ הבטיחות” - ערוץ פנייה חדש שיאפשר לכל אזרח לדווח בזמן אמת על התנהגות נהיגה מסוכנת של שליחי החברה במרחב הציבורי. המהלך נועד, כך לפי החברה, להנגיש את הדיווח, להקל על תושבים שנתקלים בנהיגה פרועה ולחזק את יכולת האכיפה הפנימית של וולט, מעבר לפניות שכבר מתקבלות דרך האפליקציה עצמה - מאות מהן מדי חודש.
מאחורי הקו החדש עומד מערך שירות ייעודי של יותר מ־40 נציגים שהוכשרו לטיפול באירועי בטיחות. כל פנייה נבחנת לעומק באמצעות זיהוי מספר תיק המשלוחים, לוחית הרישוי או פרטי ההזמנה, ובמקרים מסוימים - כך מודים בוולט - מסתיימת גם בהפסקת ההתקשרות עם השליח. "כל מי שנתקל במקרה שמדאיג אותו יכול לפנות אלינו במספר 050-33-111-55 בצורה מיידית ולסייע לנו להשתפר”, אומר מנכ"ל וולט ישראל, תומר כהן, ומדגיש כי החברה תפעל “בשקיפות, בנחישות ובמחויבות עמוקה לבטיחות הציבור".
ההשקה מלווה בקמפיין פומבי המעודד אזרחים לדווח על נהיגה מסוכנת, כחלק ממה שהחברה מגדירה כ"מאמץ לאומי לשינוי תרבות הנהיגה בישראל". בוולט מנסים למסגר את המהלך לא רק כהגנה תדמיתית, אלא כהמשך ישיר לתוכנית הבטיחות "שולחים על בטוח", שהושקה לפני כשנתיים ונבנתה על ידי זיוה פתיר, לשעבר יו"ר הרלב"ד. במסגרת התוכנית, וולט הייתה הראשונה בישראל שהטמיעה סימון זיהוי גדול וברור על תיקי השליחים - הרבה לפני רפורמת לוחיות הרישוי לכלים חשמליים - לצד הדרכות, חובת ציוד מיגון ומנגנונים פנימיים להעלאת הסטנדרט בענף כולו.
האיום של יונה יהב עזר?
אלא שהמהלך הזה לא מתרחש בוואקום. הוא מגיע על רקע לחץ הולך וגובר מצד רשויות מקומיות, ובראשן חיפה, שם איים לפני כשבוע ראש העיר יונה יהב בפומבי, לפעול להפסקת פעילות וולט בעיר. יהב, שדיבר על "מערב פרוע בכבישים", הוביל יחד עם העירייה והמשטרה מבצעי אכיפה נרחבים נגד שליחי וולט וחברות משלוחים נוספות, שכללו עיכובים, עשרות דוחות ואף בדיקה של כלים ושל מספרי זיהוי מוסתרים. לדבריו, ההבטחות מצד החברה לא שינו את המציאות בשטח - והעירייה בוחנת צעדים משפטיים נוספים, כולל בתחום רישוי העסקים.
גם בתל אביב נשמעו בשנים האחרונות קולות דומים. ראש העיר רון חולדאי הזהיר כי "הנהיגה הפרועה של השליחים עולה בדם", ודרש שינוי יסודי במבנה מספרי הזיהוי כדי לאפשר אכיפה יעילה. מבחינת וולט, הקו החדש הוא גם מסר לראשי הערים: החברה טוענת לשיתוף פעולה עם המשטרה וגורמי פיקוח עירוניים, כולל העברת פרטים במקרים של עבירות ותלונות רשמיות, ומבהירה כי היא מסיימת התקשרות עם שליחים שנוהגים בניגוד לנהלים - גם אם מדובר במהלך שפוגע ישירות בכוח האדם שלה.
השאלה הגדולה היא האם פתיחת “המלשינון” הציבורי תהפוך לכלי אפקטיבי לשינוי התנהגות, או רק תוסיף עוד שכבת חיכוך בין תושבים לשליחים, ובין וולט לרשויות. בינתיים, בחברה מהמרים על שקיפות ועל שיתוף הציבור כדרך לצמצם את הלהבות - דווקא כשהעימות סביב תרבות הנהיגה והאחריות של פלטפורמות המשלוחים נמצא בשיאו.